Handvriendelijkheid van handhelds

Handhelds zijn mooi en glad. In de hand houden is wel lastig.



Fit the fist De kaarsrechte vormen van de iPphone rechts volgen de krommingen van de hand niet. Het gladde oppervlak geeft geen grip. Als de gebruiker op de fiets telefoneert dan kan zijn gladde handheld gemakkelijk vallen. Ook kan de gebruiker zelf vallen bij de pogingen de handheld te redden.
iphone gold ergonomicsHandonvriendelijke handheld.

De rechte en gladde vormgeving maakt dat deze handheld gemakkelijk uit de hand valt.
Bron: iPhone van Apple, omstreeks 2009.
De vuistbijl ligt goed in de handEen handvriendelijke vuistbijl.

De ronde en ruwe vormgeving maakt dat deze vuistbijl goed in de hand ligt.
Bron: omstreeks 100 000 jaar v.Chr.
Een handschoen toont de vorm van een hand. Geef een mars­mannetje een handheld en vraag hem de hand die er om moet te beschrijven. Hij zal komen met een rechthoekige sleuf zoals op het plaatje rechts.
 
Knijp in een stuk klei en geef dat aan de marsman. Vraag hem weer de hand te beschrijven en hij maakt de vorm van de hand. Gebruikt de ontwerper dat stuk klei daarna als model voor een handheld dan krijg je een handheld die de hand niet ontglipt omdat deze goed gehand is.

Een automobilist kan zo’n handheld uit zijn binnenzak halen en inhalen zonder zijn ogen van de weg te halen. Een nummer kiezen kan hij met zijn vingers op dezelfde wijze.
ibm pc keyboard








Handvriendelijke plaatsing van toetsen.

Op de oude PC-toetsenborden zijn de ronde bewegingslijnen van de vingers terug te vinden in de wijze waarop de toetsen op het bord gemonteerd zijn. Door een holvormige plaatsing is het eenvoudiger de bovenste en de onderste rij toetsen te raken.
Bron: IBM PC toetsenbord, omstreeks 1980.
velotype







Vingervriendelijke plaatsing van toetsen.

De plaats van de vinger bepaalt de plaats van de toets. Zelfs op de plaats van de pols zit een toets zodat ook de polsen typen.
Bron: Velotype, omstreeks 1975.



Fit the fingerVroeger ging het aannemen van een telefoongesprek automatisch bij het oppakken van de hoorn. Nu moet de gebruiker op een toets drukken. Deze toetsen zijn bij de hedendaagse handhelds recht en glad net als de telefoon. Wanneer de gebruiker zijn rinkelende telefoon uit zijn tas of zak pakt dan weet de vinger dus niet of hij drukt op: opnemen, ophangen of op geen toets.Het kan dus zijn dat de gebruiker twee maal op opnemen drukt en dan bijvoorbeeld het gesprek in de wacht zet. Ook kan het zijn dat hij ongemerkt op verbreken drukt. De vinger voelt geen verschil en de gebruiker hoort noch voelt een klik. Daardoor blijft voor hem verborgen dat de mislukte verbinding veroorzaakt wordt door een ontwerpfout.

Als de vorm van de handheld de vorm van de hand volgt dan vallen de vingers vanzelf op hun plaats. De plaats van de vinger is dan de plaats voor de toets, zoals op de handheld rechts.

Met zijn ogen op de weg pakt de automobilist dan de handheld en zijn vingers komen vanzelf boven de toetsen. De kans dat de wijsvinger drukt op de toets voor de pink is klein. Er is dus geen verwarring tussen opnemen en ophangen.Bolle vingertoppen landen het beste op holle, ruwe toetsen. De vinger kan daardoor sneller en harder landen terwijl de kans op doorglijden naar een andere toets klein is.

Zulke toetsen geven een snelle, foutloze en veilige bediening.
Naar top.



Leidt de vingerDe bolle vingertip past in de holle toets. De toetsen leiden de vingers naar het midden van de toets. Het oppervlak is ruw. De ontwerpers hebben de kosten en moeite genomen de toetsen voor de pink groter uit te voeren.Daardoor kan deze onhandige vinger zijn taak beter uitvoeren. Wat het toetsenbord betreft kon de goede typist bijna op spreeksnelheid teksten invoeren. Zo ver zijn handhelds nog niet.
ibm pc keyboardBron: IBM PC toetsenbord, omstreeks 1980.
Naar top.

Handsfree bellen

Handsfree bellen in Windows Mobile 6 vindt plaats door tijdens het gesprek het luidspekertoets in te drukken. Vooraf op de toets drukken zou handiger zijn, maar de toets verschijnt pas dan als het gesprek begonnen is.Het indrukken moet nauwkeurig gebeuren omdat de toets voor het beëindigen van het gesprek vlak naast de aanneemtoets ligt. Rijdt de automobilist 120 km/h dan kost het aanzetten van de luidspeker minstens 33 meter remweg.

stop call windows mobile 6Vinger- en oogonvriendelijke toets.

Een touch screen button van ongeveer 1cm2 voorluidspeker aan. Deze toets zit vlak boven
Gesprek stoppen waardoor de kans op verwarring groot is. Gesprek stoppen zou zonder moeite en kosten groter kunnen en is daardoor eenvoudiger in te drukken.
Bron: Windows Mobile 6, omstreeks 2009.
  Het woord handsfree bellen bestond ruim een halve eeuw geleden niet, maar handsfree bellen kon wel. De hoorn was licht en zijn vormen volgden de krom­mingen van de nek en de schouder. Een oplossing voor de handheld van vandaag is een uittrekbaar koordje waarmee de handheld tijdens het rijden om de nek gehangen kan worden.Voor het aanzetten van deluidspeker is er ook een veilige en eenvoudige oplossing: onmiddellijk na het opnemen, een tweede blind tipje van de wijsvingertop.De vuistbijl ligt goed in de handHandvriendelijke bellen.

Deze DJ belt handsfree.
Bron: omstreeks 1960.
Naar top.

Mensvriendelijk bellen Het woord handheld betekent: om in de hand te houden. Het woordje held blijkt wat ongelukkig gekozen want handhelds lijken gemaakt om uit de hand te vallen. Toch is de vorm en de werking van de hand gemakkelijk te zien en te begrijpen. Ieder zou daar uit af kunnen leiden wat de vorm is van een handvriendelijke handheld. De werking van het waarnemen, taalgebruik, leren en het menselijk denken is minder gemakkelijk voor ontwerpers te begrijpen. Wie weet dat er een oogfixatiegebied is en hoe groot dat gebied is? Wie weet dat er een werkgeheugen is en hoeveel daar in past? Wie weet hoe mensen leren en denken? Wie weet hoe je deze decennia oude psychologische kennis bij het ontwerpen moet toepassen?Zouden ontwerpers die niet weten hoe een hand eruit ziet deze psychologische kennis wel hebben?
Naar top.


Meer toepassingen van de psychologie bij GUI en web.


ContextTitle




GUI and webgrammar graphics statistics futur next generation infographics

GUI and webaandacht sturing trekken kleurgebruik geel rood oranje infographics

GUI and webgrammar for graphics icons pictograms signs infographics

GUI and webdesktop bureaublad

GUI and webantropometrie handen hand vriendelijk in de hand houden

GUI and webGUI graphical user interface command user commandline prompt MS-DOS

GUI and webguidelines normen richtlijnen standaarden design usability

GUI and webhandelingspsychologie Parreren leerpsychologie kwalitatief

GUI and webpieptonen help leerpsychologie dimmen van opties

GUI and webhelp leren leerpsychologie interface design

GUI and webkeep is stupid simple kiss eenvoudig simpel

GUI and webnavigatie met menu of tabel startpagina desktop

GUI and webinstellingen opties configureren settings setup

GUI and webtoekomst visuele auditieve tactiele communicatie sociale media ringtones trillen

GUI and webopenbaar vervoer betalen ovchikpkaart toekomst infographics

GUI and webtag clould psychologie gebruiksvriendelijkheid

GUI and websturing trekken aandacht

GUI and webskimmen pasfraude NS automaat beleving openbaar vervoer

GUI and webtoetsen toetsenborden typen ergonomie

GUI and websmartphone

GUI and webmetaforen antropomorf denken begrijpen

GUI and webcomputer GUI web jargon duidelijke woorden en taal

GUI and webhomepage startpageweb map structuur

Naar top.



Behalve psychologie voor GUI en web ook psychologie voor:
ects

  ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor machinist ERMTS high speed train control driver mmi ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist 






gui



x Invoer Morsesleutel Toekomst        multidimensionaal graphic   






icon design



  3-d, perspectief,drie-dimensionaal verkeersbord toekomst parkeerverbod verkeersbord toekomst verboden inhalen verkeersbord toekomst maximum snelheid bepaalde 






psychologie



helderheid voor betrouwbaarheid hersenen limgisch systeem en cortex aandacht trekken en aandacht sturen gebruik van de kleuren rood oranje en geel gevoeligheid van het oog voor kleuren humunculus mensmetafoor een mens in de zaadcel 






public



 NS treinkaart automaat b100 betalen openbaar vervoer NS treinkaart automaat b8060 betalen openbaar vervoer  IMO international maritime organisation muster station sign plattegrond IKEA water vaar verkeersbord maximaal hoogte water vaar verkeersbord maximaal drie dik aanleggen water vaar verkeersbord maximale doorvaart hoogte 3 meter experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer structuur openbare ruimten experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer atb etcs snelheidsbeheersing aandacht trekken water vaar verkeersbord verboden aanleggen water vaar verkeersbord maximale hoogte water vaar verkeersbord verboden 3 dik aanleggen met meer schepen trein vertrektijd perron NS CTA OV openbaar vervoer betalen ov-chipkaart toekomst grafische bestemmingen lijst metro ondergrondse lijn  structuur hoefijzer winkelcentrum 






toekomst

          






book

 






rekenen

leren rekenen basisschool MAB rekenblokken toekomst onderwijs leren lezen leren rekenen supermarkt leren rekenen basisschool tellen op de vingers aftellen leren rekenen vleksom puntsom rekenonderwijs basisschool tientallig stelsel tellen op de vingers rekenonderwijs basisschool computer diagnostiek remedial teaching graphics for quantitative data next generation 








Naar top.


Zoeken in humanefficiency.nl



Contact

+31 (653) 739 750
Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland

leonardverhoef@gmail.com
Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
Naar top.