GUI en psychologie, welke is de beauty en welke is the beast?

Cognitieve psychologie toetst de GUI: is control over de computer gewoon wat icoontjes aanwijzen?



Interfaces zijn tegenwoordig grafische interfaces, andere interfaces zijn er nauwelijks. Ouderen herinneren zich nog de taalinterface MS-DOS: niet een printericoon aanwijzen maar print typen. Dit was een gebruiksonvriendelijke interface, dus taalinterfaces zijn slecht. Zo is de redenering.Hier wat nuanceringen vanuit de psychologie.
Een wat complex copy command in MS-DOS.
Wat is sneller: dit DOS command intypen of dit command met aanwijzen invoeren.
Hoe zou dit command met aanwijzen ingevoerd moeten worden?

GUI is niet grafisch

Verwarrend is dat GUI's niet altijd grafisch zijn. Het gebruik van beelden in GUI's is erg beperkt.

  • Eigenlijk zijn de pictogrammen de enige beeldelementen en toont men vooral tekst. Ook wanneer een grafische presentatie efficiënter zou zijn. Zo tonen GUI's voor electronic banking informatie alleen alfanumeriek. Juist kwantitatieve gegevens lenen zich goed voor een grafische presentatie. Waarnemingspsychologisch gezien zijn deze interfaces voor electronic banking geen GUI's maar TUIs (tekst user interfaces).



  • De windows in GUI's zijn niet echt grafisch. De windows zijn rechthoekig, net als teksten. Ook de onderdelen van de velden zoals invulvelden en balken zijn rechthoekig.



  • Techniek afhankelijkVerder zijn GUI's sterk afhankelijk van de interfacetechniek. Zodra een andere techniek wordt toegepast moet men een andere interface ontwerpen.Een CUI (command user interface) blijft vrijwel onveranderd bruikbaar als de techniek honderd procent verandert. (bijvoorbeeld voice-input). Een woord-command kan een gebruiker lezen of horen in een menu, inspreken met zijn stem en intypen met zijn vingers.Een pictogram kan een gebruiker alleen lezen, niet horen, niet inspreken en niet intypen. Deze techniek afhankelijkheid van de GUI staat in schril contrast met de generieke wijze waarop de hersenen van de mens werken.
    Naar top.



    GUI is analfabetisch

    Een grafische user interface zou psychologisch gezien een interface moeten zijn zonder woorden maar met uitsluitend beelden. Een psycholoog zou bij een GUI in eerste instantie denken aan een rebus-achtige interface voor analfabeten.

    De term GUI staat bij interface ontwerp tegenover de term CUI (command user interface) waarmee men een woord interface aanduidt zoals MS-DOS. Het is voor een psycholoog moeilijk te begrijpen waarom het command user interface zo achteloos losgelaten is. Wat is het bedienen van een computer anders dan het commanderen van een slaaf?
    Naar top.



    Bewegen of waarnemen?

    Opmerkelijk is dat GUI's bedoeld waren om de gebruiksonvriendelijke MS-DOS commandotaal te vervangen. Men dacht dus een begrijpelijke interface te ontwerpen door een beroep te doen op een ander stel spieren, namelijk niet die van de vingers maar die van de pols. Bij een GUI is het vooral één pols die invoert (aanwijst).

    De term PUI (pointer user interface) zou de lading psychologisch gezien beter dekken. Voor de ogen is er weinig verschil; wat aangewezen moet worden kan een woord of een grafische voorstelling zijn.Voor de gebruiker is de essentie van een GUI niet visueel, zoals de term grafisch suggereert, maar motorisch. Een schaker gaat niet beter spelen met stukken die een handvat hebben. Evenzo gaat de ontwerper niet beter denken als je zijn handen en zijn ogen verwisselt. Een mens wijst aan met zijn handen en neemt grafische elementen waar met zijn ogen.
    Naar top.



    Inferieure communicatieCommuniceren zonder veel woorden en met grove motoriek (aanwijzen) is gebruikelijk bij tweejarigen (Tie, tie, tie hebben), mensen die met handen en voeten praten omdat ze de taal niet beheersen en mensen die onder invloed van alcohol zijn.

    Naar top.



    Geen cognitief perspectief

    GUI-handelingen laten zich moeilijk omzetten in macro's.

    Daarmee sluiten ze een belangrijke mogelijkheid tot vermindering van de mentale belasting en verhoging van de efficiëntie af.
    Naar top.


    Meer toepassingen van de psychologie bij GUI en web.


    ContextTitle




    GUI and webgrammar graphics statistics futur next generation infographics

    GUI and webaandacht sturing trekken kleurgebruik geel rood oranje infographics

    GUI and webgrammar for graphics icons pictograms signs infographics

    GUI and webdesktop bureaublad

    GUI and webantropometrie handen hand vriendelijk in de hand houden

    GUI and webGUI graphical user interface command user commandline prompt MS-DOS

    GUI and webguidelines normen richtlijnen standaarden design usability

    GUI and webhandelingspsychologie Parreren leerpsychologie kwalitatief

    GUI and webpieptonen help leerpsychologie dimmen van opties

    GUI and webhelp leren leerpsychologie interface design

    GUI and webkeep is stupid simple kiss eenvoudig simpel

    GUI and webnavigatie met menu of tabel startpagina desktop

    GUI and webinstellingen opties configureren settings setup

    GUI and webtoekomst visuele auditieve tactiele communicatie sociale media ringtones trillen

    GUI and webopenbaar vervoer betalen ovchikpkaart toekomst infographics

    GUI and webtag clould psychologie gebruiksvriendelijkheid

    GUI and websturing trekken aandacht

    GUI and webskimmen pasfraude NS automaat beleving openbaar vervoer

    GUI and webtoetsen toetsenborden typen ergonomie

    GUI and websmartphone

    GUI and webmetaforen antropomorf denken begrijpen

    GUI and webcomputer GUI web jargon duidelijke woorden en taal

    GUI and webhomepage startpageweb map structuur

    Naar top.



    Behalve psychologie voor GUI en web ook psychologie voor:
    ects

      ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor machinist ERMTS high speed train control driver mmi ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist 






    gui



    x Invoer Morsesleutel Toekomst        multidimensionaal graphic   






    icon design



      3-d, perspectief,drie-dimensionaal verkeersbord toekomst parkeerverbod verkeersbord toekomst verboden inhalen verkeersbord toekomst maximum snelheid bepaalde 






    psychologie



    helderheid voor betrouwbaarheid hersenen limgisch systeem en cortex aandacht trekken en aandacht sturen gebruik van de kleuren rood oranje en geel gevoeligheid van het oog voor kleuren humunculus mensmetafoor een mens in de zaadcel 






    public



     NS treinkaart automaat b100 betalen openbaar vervoer NS treinkaart automaat b8060 betalen openbaar vervoer  IMO international maritime organisation muster station sign plattegrond IKEA water vaar verkeersbord maximaal hoogte water vaar verkeersbord maximaal drie dik aanleggen water vaar verkeersbord maximale doorvaart hoogte 3 meter experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer structuur openbare ruimten experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer atb etcs snelheidsbeheersing aandacht trekken water vaar verkeersbord verboden aanleggen water vaar verkeersbord maximale hoogte water vaar verkeersbord verboden 3 dik aanleggen met meer schepen trein vertrektijd perron NS CTA OV openbaar vervoer betalen ov-chipkaart toekomst grafische bestemmingen lijst metro ondergrondse lijn  structuur hoefijzer winkelcentrum 






    toekomst

              






    book

     






    rekenen

    leren rekenen basisschool MAB rekenblokken toekomst onderwijs leren lezen leren rekenen supermarkt leren rekenen basisschool tellen op de vingers aftellen leren rekenen vleksom puntsom rekenonderwijs basisschool tientallig stelsel tellen op de vingers rekenonderwijs basisschool computer diagnostiek remedial teaching graphics for quantitative data next generation 








    Naar top.


    Zoeken in humanefficiency.nl



    Contact

    +31 (653) 739 750
    Parkstraat 19
    3581 PB Utrecht
    Nederland

    leonardverhoef@gmail.com
    Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
    Naar top.