Wat is Human Efficiency? cognitieve psychologie, gebruiksvriendelijkheid, interface design, mmi, ontwerp, usability, web page design




Wat is human?

Volgens Human Efficiency is een gebruiker een mens die:

  • beweegt, meestal met toetsenbord en muis;

  • kijkt, vaak naar een scherm;

  • woorden leest;

  • leert hoe je met het apparaat werkt;

  • denkt: Hoe werkt dat ding? en: Hoe kan ik dat de volgende keer slimmer doen?

  • Woorden als bewegen, waarnemen, taal, leren en denken kom je niet zo vaak tegen als het om interfaces gaat.
    De psychologie weet precies hoe dat bewegen, kijken, woordgebruik, leren en denken verloopt. Interface design kan je dus baseren op psychologische functieleer. Deze psychologie is wat onbekend maar keihard. Zij baseert zich op biologie, fysiologie en onderzoeken volgens zeer strenge regels. Haar basiskennis is al decennia lang onveranderd. Uitgaan van psychologische processen laat zien hoe gedrag tot stand komt en producten daar bij moeten aansluiten. Met dit inzicht kan begrepen worden waarom het product niet gebruiksvriendelijk is.
    Andere benadering voor ontwerpen zijn: beleving, gebruiks­vriendelijkheid, intuïtief, keep it stupid simple (KISS), mensgericht ontwerpen, persuasive design, smart, social interfaces, software ergonomie, usability, user centered design,(user)experience en verplaatsen in de gebruiker.Deze begrippen kan ieder naar eigen inzicht concretiseren. Ook maken deze termen duidelijk wat de eis is die aan het product gesteld wordt. Een risico is wel dat deze begrippen kunnen leiden tot een Roept u maar aanpak.Meer verschillen tussen deze aanpakken, met name de user experience/belevingsaanpak, en de psychologische aanpak staan in: User experience, ervaringen in het OV

    Wat is efficiënt?

    Alleen met schoenen die goed passen kun je een marathon lopen. Alleen met een interface die de psychologie (bewegen, waarnemen, taal, leren denken) goed past kun je topprestaties krijgen.Het blijkt dat toepassing van die psychologie leidt tot interfaces die sterk verschillen van gebruikelijke interfaces. Rechts is dat te zien. Ook de prestaties van gebruikers met deze ontwerpen verschillen sterk.
    Waarom niet efficiënt? Technici, designers, ontwerpers, managers en marketiers krijgen wel de schuld van gebruiks­onvriendelijk­heid. Het boek Why designers can’t understand their users: developing a systematic approach using cognitive psychology stelt een andere schuldige voor.Deze wetenschappelijke analyse laat zien hoe je de psychologie kunt gebruiken, wat voor effecten dat heeft op de performance en dat je dan in een keer klaar bent. Een van de conclusies is: Onderzoek is niet nodig.Why designers can“t understand their users, developing a systematic approach using cognitive psychology, usability

    Ook human efficiënt ontwerpen ?

    Met Human Efficiency kunt u als volgt een goede interface ontwerpen.

  • Veel kennis is online beschikbaar. Onderaan staat een wegwijzer.
  • De twee boeken GUI, webontwerp, psychologie en human efficiency I en II. passen de psychologie voor scherm interfaces, gedetailleerd en met 250 concrete voorbeelden.

  • Een cursus kan ook. GUI, webontwerp, psychologie en human efficiency.

  • Human Efficiency kan ook binnen de bestaande randvoorwaarden wat schermen voor een bepaalde toepassing maken. Vaak doen we dat samen met grafisch ontwerper Rens Holslag. Men krijgt dan een interface waarin psychologie en design geïntegreerd zijn.
  • Boek:GUI, webdesign, psychologie en human efficiency, invoer scherm en tekst.

    Verbeteren van GUI en web interfaces

    Verbetering van OV met psychologie

    Grammatica voor graphics

    Toekomst volgens de psychologie



    Klanten

    ABN/Amro
    Acto
    AMG\ergonomics
    Apeldoorn-it
    Automatiseringsgids
    BankGiroCentrale
    BPM
    BSO
    Centric
    Computable
    Data Sciences
    De Drie Mollen
    De Twee Snoeken
    Elsevier
    Euroforum
    European Integrated Railway Radio Enhanced Network
    European Rail Research Institute
    Flexa
    Forbo Krommenie
    Gemeente Den Haag
    Heineken
    Hoge School Enschede
    Hoge School Groningen
    Hoge School Rotterdam
    Interpay
    Nederlandse Spoorwegen
    Netpresenter
    Oce van der Grinten
    Oce technologies
    PC+magazine
    Philips Apeldoorn
    Philips Eindhoven
    POA TU Delft
    ProRail
    Shell
    SE Arbo bv
    Software Research
    Software Sciences
    Stichting Informatica Congressen
    Stork Food Systems
    Sum-It
    Transfair
    UIC
    Universiteit van Amsterdam
    Universiteit van Delft
    Universiteit van Leiden
    Vlaamse Ingenieurskamer
    VNU Business Publications
    Wehkamp
    Wolters Kluwer Juridische Uitgeverij
    Wolters Noordhoff
    Zwitserleven


    Human Efficiency enkele IT interface design projecten

    Characteristics of a tool for a securities trader
    Development of a strategy for the ergonomic design
    Making selecting a colour complex
    SAP for users or users for SAP
    Afleveringsbon
    Computertelefoondialoog voor het bestellen van formulieren
    De bediening van het Wenzel Omroepsysteem
    De brieven van Transconto
    De funktie van funktie-toetsen op kassa’s
    Een ergonoom in Maurik
    Ergonomisch ontwerp C6 bedieningssysteem
    Ergonomische aantekeningen bij ABN/AMRO informatie voor beleggers
    Ergonomische evaluatie Concerto
    Poolen met lijnen
    Specificatie Burenbel interface
    Teksten kredietklanten Nederland
    Van vaste prijzen oplezen naar variabele prijzen beheersen
    Van vaste velden naar vrije vensters
    Vragenlijst gebruikers apparatuur
    Zeker met C-Zam of langzamer met de ‘snelle ’CCV
    Zoeken en lezen bij pikken en pakken
    Zoeken, vinden en ook verwerken van juridische informatie
    060013, Telefoon- of hulpdienst?

    Human Efficiency enkele public transport projecten

    The ultimate drink vending machine
    Travel Center
    Usability test of MobiDisk
    Using a ticket vending machine
    Proposal for the development of the ultimate travelplanner

    150 Ergonomische tips voor Mobi Disk reisplannermakers
    Aanvullingen PvE Regionet, cognitief psychologisch detaillering
    Aanwijzingen plaatsing Looprouteschermen Amersfoort CS
    Adviezen bewegwijzering Deltaziekenhuis
    Amber Alert op DRIPS boven snelwegen
    Bedieningsonderzoek AVP op de B8060-NS
    Beter Er-op-uit met de NS-Reisplanner
    Bewegwijzering Nederlands Filmmuseum
    Concept Pictogrammentaal voor asielzoekers
    De effektiviteit van een elektronisch mededelingenbord voor reizigers
    De leesbaarheid van informatie op treinaanwijzers zoals uitgevoerd in Amersfoort en Arnhem
    De MiniAutomaat
    De plaatsing van aanwijzers in Utrecht CS
    Detailontwerp MiniAutomaat
    Dialoogtesten MiniAutomaat maart 2000
    Een albatros in de ET2000 of een kortere reistijd
    Een kort ergonomisch onderzoek in het kader van de Veldtest Amsterdam CS van de Kaartjesautomaat
    Een psychologisch verlanglijstje voor machinisten en treindienstleiders van morgen
    Een reisplanner die de treinreis met 30 minuten verkort
    Ergonomische aanbevelingen Informatieterminal
    Ergonomische aantekeningen bij ABN/AMRO informatie voor beleggers
    Ergonomische evaluatie van de nieuwe kaartjes-automaat; de Autelca type B100
    Felua, een ster als een lijst
    Gebruiksvriendelijkheid en complexiteit van de ET2000
    Halaanwijzers
    Het centrum uit het museum en het museum in het centrum
    Het perspectief van de Duitse Reisplanner (Hafas)
    Het sorteren van reizigers
    Hoe? Zo invoeren.
    Hoe ‘Geen electronische tickets?’
    Ideaal betalen
    Informatie voor buspassagiers op het stationsplein Eindhoven
    Interfaces voor complexe systemen
    Knelpunten van knooppuntbewegwijzering
    Landkaartjes in informatie voor reizigers
    Met de trein naar de hypotheek van de toekomst
    Met één knop naar de bushalte van de volgende eeuw
    Met Marco Polo gebruikersvriendelijk door Nederland
    Met Marco Polo gebruikersvriendelijk van A naar B
    Minder alarmen door betere bediening
    MRI-reisplanner
    Psychologie, reisinformatie en toekomst
    Psychologische evaluatie van de Vipas parkeerautomaat
    Skimmen
    Specificatie Burenbel interface
    Stap 1, Wie, wat, waar
    Stap 2, Wat de busreizigers moeten weten
    Stap 3, Welke media zijn nodig
    Station Maastricht als case voor de bewegwijzering van stations
    Twee ergonomische problemen van de groenteweegschaal
    Zeker met C-ZAM of langzamer met de ‘snelle’ CCV
    Ontwerpen waar
    Leonard Verhoef
    intensief bij
    betrokken was.

    Screen design


    Complex data



    Demo cognitief psychologisch verantwoorde 'kilometerteller', vooral voor de bestuurder van een zelfrijdende auto.

    complex process presentation
    Upper right red,
    Close to disaster

    complex process presentation
    All OK.

    complex process presentation
    Upper right yellow low,
    take care!

    complex process presentation
    Upper right yellow high,
    take care!
    Source: Verhoef Holslag,
    2010.

    leerroute beheers systeem
    Source: LBS/Holslag Verhoef.


    Sourrce: Holslag Verhoef


    How much information
    can be in one of these
    smiley?
    Source: Verhoef Holslag,
    2010.


    Design of tables


    Graphics for aesthetics,
    OECD house style.
    Source: OECD quarterly
    growth table.
    http://stats.oecd.org/Index.aspx


    No graphics, data only.
    Same data as previous
    table.


    Same data as previous
    table.
    Graphics for content.
    OECD, adapted by
    Verhoef for demo.


    Design of scales







    One variable,
    six parameters,
    233 milliseconds
    perception time.


    An effective problem solving
    tool.
    Source: Holslag & Verhoef.


    Portrait or
    landscape?

    train traffic control information portrait orientation
    What is better for a
    train traffic
    controler?
  • portrait ...
  • train traffic control information landscape orientation

  • ...landscape?

  • Source: Holslag & Verhoef.

    What is better
    for car driving?
    tom tom autonavigatie scherm
  • ... realistic landscape?
    Source: Tom Tom, 2010.


  • auto route reisplanner reizen
  • alphanumerical portrait
    ...?
  • In this case the best
    orientation is ...

    Source: Verhoef, 2010.

    etcs ermts mmi dmi planning
  • abstract portrait ...?

  • Source: ETCS/Verhoef.

    Train traffic
    control


    How to present
    tracks and platforms?
    Presentation of tracks and platforms for train traffic controlers
  • This way?

  • Presentation of tracks and platforms for train traffic controlers
  • Or this way?

  • Source: NS/Verhoef.



    Screen design
    public transport

    Design of in car systems


    Speed control information for cars.
    Point with cursor for an explanation.


    Design of train indicators

    Departure in 30 min.


    Grey half circle:
    Go shoping.
    Departure in 30 min.

    Departure in 15 min..
    Yellow 1/4 circle:
    Go to train.
    Departure in 15 min.


    Departure in 30 sec.

    Source: Amersfoort, The Netherlands, 2008.


    Orange half circle:
    Hurry up!
    Departure in 30 sec.

    Source: Experimental
    designs, Verhoef 2010.


    Trains indicator Amsterdam approx. 1990-2010

    Experimental design destinations indicator.
    Source: Verhoef.

    Design ticket vending


    Check in/out Dutch electronic public transport ticket system (trip costs, debit remaining, bye bye ).

    Experimental check in/out device.
    Source: Verhoef
    NS touch screen train ticket vending machine
    NS touch screen train
    ticket vending machine
    Routing problems
    solved using ...



    Ticket vending machine.
    Language optionfirst step
    (hierarchical solution)?
    Source: Belgium Railways.


    Ticket vending machine.
    Change language any time
    (parallel solution).
    Source: NS/ Verhoef.

    Netherlands Railways touch screen train ticket vending machine.

    It looks like a menu.
    However,
    no hierarchical steps.
    What is the structure?"

    Which button is
    to help whizzkids
    and it-specialists?
    Source: NS/Verhoef.


    coffee drink vending machine, use of gray out.
    The train ticket vending
    machine solution is general
    applicable. It also can
    be used for complex drink
    vending machines.
    Source: Verhoef.




    Experimental
    speedometers


    Analog classical
    experimental clock design
    Train speed: 192.
    Maximum permitted speed
    200. Next target permitted
    speed 40. Good for general
    maintain speed task,
    bad for planning and when
    close to intervention.

    Analog design, screen
    version


    Diagrammatic design,
    vertical version.
    Braking curve should
    not touch maximum
    permitted speed curve.
    The tongue below should
    fit in the pipe above.
    Good for planning and
    insight, bad when
    close to intervention.


    Diagrammatic design,
    horizontal version.
    Comparable with
    vertical version.


    Animated design
    Braking curve should not
    touch max permitted
    speed curve. The “vehicle”
    in front should not be too
    close. Good when close to
    intervention, bad for
    planning and insight.

    etcs mmi, ermts, high speed driving speedometer
    Speed and
    safety information
    for high speed train
    drivers.
    The one that is now
    standard.
    Source: ETCS/Verhoef.

    To top of this list of pictures.


    Consistency


    Cab with inconsistent
    interfaces. Visible, even
    at low resolution.
    Inconsistent presentation
    and input of:
    date, time, numbers, colours,
    enter procedures, control of
    attention.


    Cab with consistent
    interfaces. No differences in
    presentation and input of:
    date, time, numbers, colours,
    enter procedures, control of
    attention.


    Consistent icon design.
    The graphic elements can
    be combined for current
    functions and for functions
    to be developped. The
    graphic elements are like
    words. Designers can create
    new sentences. Drivers
    knowing the elements can
    understand new
    combinations of

    words/icons.

    To top of this list of pictdures.



    Use of colours


    Same use of colours for all
    information. Colour is used
    for control of attention.


    Use of colour, white: no
    braking curve.


    Use of colour, yellow:
    brake shortly.


    Use of colour, orange:
    brake now!!


    Use of colour, red:
    brake too late, intervention.

    This use of colour for
    control of user's attention
    can be used for any systems,
    for instance for passengers
    and teachers.


    To top of mmi concepts list.




    Planning

    At the right maximum train
    speed profile ahead. Lower
    maximum speed at 1000m.

    The planning design was
    based on the experimental
    diagrammatic design
    (see above).


    Time to intervention

    The small square at the top
    left shows that there is
    sufficient time to safety
    system brake intervention.


    Train braking curve is
    close to safety braking
    curve. The square top
    left shows time to
    intervention of the
    safety system. Time
    to intervention depends
    on maximum permitted
    speed minus current
    speed and the traction/
    brake application. When
    looking outside the
    square is in the visal
    periphery but will be
    noticed when it comes
    up because: the
    periphery is sensitive
    for changes, for high
    contrast changes and
    the square is at the
    top of the screen.
    This design was based
    on the experimental
    animated design
    (see above).


    To top of this list of pictures.
    with pictures.

    Zoeken in humanefficiency.nl

    Contact


    cognitieve psychologie, gebruiksvriendelijkheid, interface design, mmi, ontwerp, usability, web page design

    +31 (653) 739 750
    Parkstraat 19
    3581 PB Utrecht
    Nederland

    leonardverhoef@gmail.com
    Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
    Naar top.