Why designers can't understand their users, book

developing a systematic approach using cognitive psychology

Why are computers difficult to use? It is so easy to design a userfriendly computer. Don't blame technicians, designers and managers. Blame cognitive psychology. The conclusions are based on experiments with train ticket vending machines and trains indicators. A typical European view on the application of cognitive psychology.

Dr. Leonard Verhoef

222 pages, 38 euro, third edition,
ISBN: 9789080997516.
DOI: 10.13140/RG.2.1.1797.8483
Order the book

Contact
Links to all online chapters of the book
To top.


Order the book Why designers can’t understand their users Price: € 38 (including 6 percent vat). Order per email. Confirmation of order per email.
 The NetherlandsEuropeOutside Europe 
Book€ 35,85€ 35,85€ 35,85
Shipping€ 3,30€ 6,60€ 9,90 per order
Vat 6%€ 2,35€ 2,55€ 0,00
   
Total€ 41,50€ 45,00€ 45,75
   
Delivery

To top.
1 day, most cases,>5 days,  >8 days most cases.
To top.


Nederlandse tekst

Persbericht

Utrecht, 1 september 2007

Waarom zijn computers toch zo moeilijk te bedienen?
Het is zo gemakkelijk een eenvoudige computer te maken

Op 19 september 2007 verwacht drs. L. Verhoef te promoveren tot doctor in de sociale wetenschappen met Why designers can't understand their users".
Dit boek is het resultaat van jarenlang onderzoek naar en ontwerpervaring met de alledaagse problemen die computergebruikers hebben met de programma's waarmee ze moeten werken. Verhoef analyseert de problemen en komt vanuit de psychologische functieleer met onconventionele en verrassende oplossingen die aansluiten bij de werking van de menselijke geest.
Verder onderzoek is overbodig
Gebruiksvriendelijk, experience, beleven, intuïtie, look en feel: het zijn psychologische begrippen die ontwerpers van computerprogramma's gebruiken zonder echter een psychologische basis. Ze komen daarmee weg omdat de menselijk geest zo immens flexibel is en zoveel kan leren dat hij zich vroeg of laat wel aanpast aan hun bouwsels. Het onderzoek van Leonard Verhoef toont bovendien aan dat de common sense oftewel gezond verstand-psychologie er vaak naast zit.
Het boek spitst zich toe op reizigers die een treinkaartjesautomaat gebruiken en die op elektronische borden kijken om te zien hoe laat hun trein vertrekt. Het inventariseert de taken van de gebruikers: het zoeken van een station in een lijst, zien dat een automaat buiten dienst is, het invoeren van een bankbiljet of pas, het zoeken van de vertrektijd van een trein of een bestemming op een elektronisch bord.
Allemaal drie minuten eerder thuis
Verhoef analyseert en verklaart met simpele functiepsychologische kennis de fouten en misverstanden die optreden. Hij geeft aan hoe het wel moet en toont de testresultaten van een alternatief. Het alternatief is niet alleen veel 'gebruiksvriendelijker' maar blijkt vaak tientallen procenten goedkoper te zijn en brengt de reiziger bijvoorbeeld gemiddeld drie minuten eerder thuis.
Verder laat hij zien dat dezelfde benadering werkt bij spoorboekjes, koffieautomaten, bewegwijzering, de mappen op een scherm van Windows, het hoofdmenu van Word en zelfs zijn eigen boek. Verder onderzoek is wat hem betreft overbodig.
"Why designers can't understand their users" geeft oplossingen vanuit de functiepsychologie voor veel dagelijkse bedieningsproblemen. De meeste daarvan zijn haast te simpel voor woorden, als ze eenmaal gevonden zijn. Bezien vanuit de functiepsychologische invalshoek bieden ze zich vanzelf aan.
Verhoef was onder andere nauw betrokken bij het ontwerp van de verschillende generaties treinkaartjesautomaten van de NS en het Europese systeem voor het veilig laten rijden van hogesnelheidstreinen (ETCS). Momenteel concretiseert hij hoe ons dagelijks leven er in de toekomst uit zal zien, als de bediening van apparatuur voor niemand hoofdbrekens kost.


Review: Maas-Maarten Zeeman Read a really nice usability book. It uses cognitive psychology as an elementary approach to design user-friendly apps.
To top.
Review: Peter Simlinger

Information Design Journal, Vol. 17, no 2, pag. 159-160

Despite the fact that Leonard Verhoef confuses design with technology and vice versa, his book opens a window on what cognitive psychology could mean to information designers. The provocative title of the book remains unclear until the last paragraph on page 170: One can blame management as Cooper does (1999). So far this smoke screen of science has been effective in not blaming psychology for the interface problem. When time has blown away this smoke screen, I’m afraid our grandchildren may well blame todays psychology for designers not understanding their users.To demonstrate the alternative indicated in the subtitle of the book Developing a systematic approach using cognitive psychology Leonard Verhoef shows how to find fundamental (psychological) concepts for interface design and then how to arrange these concepts in a way that allows both an elementary and a holistic approach. On page 157 he says: The fundamental concepts should be generalizable i.e. time, domain and interface technology independent. At the same time, the fundamental concepts should allow reliable prediction on human performance of any time, any interface technology and any domain … including applied cognitive psychology itself This sounds pretty sympathetic to me.
Logo: IIID
International Institute for Information Design (IIID), Wien/Vienna, Austria
Referring to research done in the field, Leonard Verhoef blames his discipline for not having provided basic and generalizable knowledge ergonomists can use in the practice of everyday design (p. 8). Turning the tables on his discipline and supporting this with concepts based on his own research, Leonard Verhoef presents himself as a designer with a psychological background, rather then as a psychologist. Considering that all his research on the interface(s) of ticket machines and timetables is easily transferable to interfaces of all sorts of other machines, e.g. such for making coffee, his insights lead up to concrete design solutions, Leonard Verhoef should be whole-heartedly welcomed as a member of the design community.What has Leonard Verhoef offered to designers and those in his ancestroral trade? He clearly distinguishes between an elementary and a holistic approach which, according to his deliberations, need to be brought together in a synthetic approach. In Part II The Solution (a synthesis of psychological and design concepts) Verhoef argues that the Man and system components need to complement a Task component which is to include goal or the aim of human activities. This very much reminds me of the persona that Alan Cooper proposes, that can be used to replace target groups with exemplary users.
  As Verhoef says (page 49 of his book), when evaluating components (human, system, task), a property approach to interface design (in which technology is adapted to humans and not vice versa) is preferable. Doing it the other way round would mean swapping master and slave.Subsequently, Verhoef introduces the properties of visual size, visual distance, cognitive number (quantity) and cognitive structure. The explanation of visual  distance and the need to keep is as short as possible impressed me most. It requires presenting information at point zero for the user as distinct from a fixed position, e.g. in a menu at the top of the screen.
 Verhoef also gives examples of other functions in which distance plays an important role. He refers to near and far away buttons, which require finger movements and wrist or arm movements, information within and beyond a fixation area, short and long term memory and the fact that greater conceptual distance requires more effort to strive after meaning. Interesting parallels to Hermann Knoflacher's theory that the degree of physical effort involved in traveling a given distance determines the choice of transport modes (see the article Infoconnectivity – The value of certainty and uncertainty for interconnected transport networks).To keep this review short, I should not engage in elaborating other properties nor refer to the many experiments which underpins Verhoef's concepts of a systematic approach using cognitive psychology to attain design solutions.

Those of the readers with an interest in theory and method, as well as those with an immediate concern in interfaces of vending machines, timetables and train departure indicators are strongly advised to engage in a critical appraisal of Leonard Verhoef’s book.
To top.

Pers


Nederlandse tekst
Alles kan slimmer, Bart Braun, Dutch PROMOTIE - Mare 04, 27 september 2007,
http://www.leidenuniv.nl/mare/2007/04/08.html

Ontwerpen zonder menu, Jorge Groen, Dutch Computable 40| 5 oktober 2007
www.computable.nl/artikel.jsp?rubriek=1458048&id=2155189

Gebruikersvriendelijke computers, Noorderlicht di 18-09-2007 10:03, Dutch
http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/35386001/

De psychologie achter informatieborden, OV-Magazine 30 augustus 2007 Dutch http://www.ovmagazine.nl/Laatstenummer/tabid/236/articleType/ArchiveView/month/
11/year/2007/Default.aspx

(On)handige apparaten, Teleac radio, Hoe? Zo!, maandag 15 oktober 2007, 23:00:00http://www.teleac.nl/radio/index.jsp?site=site_radio&category=1683626&nr=134903&item=1443783&template=%2Fradio%2Ftemplates%2Farticle_weblog.jsp

Ontwerpen zonder menu, Jorge Groen, Dutch Computable 40| 5 oktober 2007
www.computable.nl/artikel.jsp?rubriek=1458048&id=2155189

Trends in IT, Wat wil de gebruiker? Thema nummer Dutch Design 2008, nr1, feb, vol. 17.http://www.exin.nl/Nieuws/Magazine/~/media/
Documents%20NL/PDF%20EXIN%20Nieuws/
EXIN%20Nieuws%20febr%202008%20pdf.ashx
To top.



Application of this model


To top.


Search in humanefficiency.nl



Contact


cognitive psychology,  interface design, mmi,  usability, web page design

+31 (653) 739 750
Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland

leonardverhoef@gmail.com
Chamber of commerce number: 39057871, Utrecht.
To top.