Sturen van de aandacht met kleur
Human Efficiency
Met klik naar:
Human Efficiency
Leonard Verhoef, ontwerpt complexe apparaten en systemen waarmee mensen moeten denken en handelen. Geen designer maar psycholoog.
Na de studies onderwijskunde en toegepaste experimentele psychologie ontwikkelde Dr. Leonard Verhoef zich van onderzoeker van het denken, ontwerper van human efficient systemen naar een toepasser van psychologische kennis. Hij laat zien hoe het leven en werken kan zijn van de automobilist, de OV-reiziger, de schipper, de treinmachinist, de vluchter, de rekenmeester en voor professionals die complexe systemen besturen als treindienst-, wegverkeersleiders en process controllers. Hoe gaat dat nu, hoe zou dat volgens de cognitieve psychologie zou moeten gaan en hoe gaat dat dus in de toekomst.
Met klik naar:
CV
Contact
Meer voorbeelden van aandachtsturing met kleur
Meer psychologie voor design
Anticiperen: vergeten voorkomen door toekomst te tonen
woordkeus.
Een superbrein hebben we al maar onze cultuur weet dat nog niet
Hoe mensen dachten, denken en gaan denken. Een superbrein hebben we al maar die bedreigt onze cultuur. Bepaalt de cultuur of bepaalt het brein zelf hoe het gaat denken? Hoe krijgt de mens meer control over zijn emotie, zijn ratio en zijn cultuur.
Leren is meer struinen in een stad met paden dan stampen in een kast met laden
Is leren op help drukken en luisteren naar een personal assistant? Leren is linken tussen bestaande en nieuwe kennis en vaardigheden in het netwerk van de hersenen. De interface moet in de hersenen van de gebruiker een kortere route door dat neurale netwerk bouwen. Moeite- en foutloos komt de gebruiker op een hoger expert level. Zonder dat hij het merkt. Zover is het overigens nog niet.
Metaforen zijn valkuilen die niet opvallen
GUI's hebben veel metaforen. Toch zijn er na decennia nog 'computeranalfabeten'. Zijn metaforen oplossingen of vormen zij het probleem?
Psychologie leren werkgeheugen
Zonder werkgeheugen is een mens snel dood. Het werkgeheugen is niet zo zichtbaar als de handen en de ogen. Het werkgeheugen is vaak de oorzaak en de oplossing van hardnekkige ontwerp- en onderwijsproblemen.
Psychologie van list, bedrog en intimidatie
Een rationele, psychologisch verantwoorde aanpak met goed leesbare woorden, met duidelijke woorden en met een begrijpelijk concept kan toch niet tot het gewenste gedrag leiden. Dan kan de ontwerper overgaan op een emotie-gerichte aanpak via list, bedrog en intimidatie, bijvoorbeeld ...
Van papieren-jaar-denken naar dynamisch-nu-denken
Papier dwingt tot papieren-jaar-denken. Een spoorboekje verscheen maar een keer per jaar. Nieuwe technieken kunnen informatie dynamisch-nu tonen. Een reiswijzer kan nu actuele verstoringen tonen. Vaak tonen schermen informatie nog alsof deze op statisch papier moet komen. Bijvoorbeeld: reisinformatie, schoolvorderingen, verkiezingen en renteberekening.
Waarom GUI en web-woorden (on)duidelijk zijn
Waarom woorden (on)duidelijk zijn. Analyses van woorden (278) en pictogrammen (58) met duidelijke alternatieven inclusief met taal- en denkpsychologische toelichting. De analyses onthullen hoe Design denkt en denken stuurt. Woorden voor: ICT (108), Public transport (34), Road transport (29), Finance (36). Engelse (86), Nederlandse (79) woorden en wat (41) uit andere Europese talen.
Why designers can’t understand their users, book
Why are computers difficult to use? It is so easy to design a userfriendly computer. Don't blame technicians, designers and managers. Blame cognitive psychology. The conclusions are based on experiments with train ticket vending machines and trains indicators. A typical European view on the application of cognitive psychology.
Summary, pag.203
Introduction, pag. 7
From the beginnings of ergonomics, in the early years of the Twentieth Century, to this book in the early years of the Twenty First Century.
PART I The Problem: how to apply fundamental experimental psychological knowledge, pag. 13
PART II The solution: a synthesis of psychological and design concepts, pag. 25
How is it possible that we have programmable, interactive, multi-media, world wide communicating computers, that are not capable of communicating with their master.
PART III Experiments: better designs with the Solution?, pag. 53
Cognitive quantity, pag. 95
Chapter 9 analyses a visual field property, ’visual distance’ used to improve userfriendliness of two tasks: ’Notice a vending machine is out of order” and "Notice instructions on ’how to insert a banknote’."
Cognitive structure, pag. 115
The final experiment in chapter 11 focuses on using cognitive structure, again for the task of finding a departing train on a trains indicator.
Visual size, pag. 53
What Solution will make computers user-friendly? The basis is the common Man Computer separation.
Visual distance, pag. 69
Four properties are used to find an experimental answer on that question (visual size, visual distance, cognitive quantity and cognitive structure). The tasks investigated are simple every day tasks like finding a station on a ticket vending machine, noticing that a vending machine is out of order and finding a train in a list of trains on a dynamic trains indicator.
PART IV Testing the Solution: is the Solution really better? pag. 151
Is applied cognitive psychology dead?
References, pag. 191
Behalve psychologie voor GUI en web ook psychologie voor:
Psychologie voor GUI en webdesign
Wat vinden vingers, ogen, geheugen en vooral hersenen van: de desktop, metaforen, help, homepage, menu, Kiss, smart, personaliseren, pieptonen, etc? Hoe zien deze er uit wanneer zij de beste pasvorm hebben voor: ogen, vingers, geheugen en hersenen?
Psychologie voor icon, pictogram en sign design
De taalhersenen bepalen de grammatica. Voor een beeldtaal geldt dezelfde grammatica als voor de woordtaal. Grammaticale (beeld)taalfouten leiden tot onduidelijkheden, misverstanden, langer leren, langer kijken en gevaarlijke situaties. Grammaticaal correcte borden zijn begrijpelijker, beperken (rij- en vaar-)examens en verminderen het aantal doden in het verkeer en bij calamiteiten. Achtergrond, voorbeelden en onderzoeksresultaten.
Psychologie voor design
Psychologische en biologische processen die de performance van gebruikers bepalen: generiek waarnemen, sturing van de aandacht, werkgeheugen, verkorten van handelingen, nu-denken, anticiperen en list, bedrog en intimidatie. Hoe daarop in te spelen.
Psychologie voor public info systems
Weinig kosten en veel winst bij het informeren van reizigers, automobilisten, schippers, wandelaars en vluchters. Psychologie en autonavigatie, beleving, bewegwijzering, dynamische vertrektijdenborden (nu en morgen), klanttevredenheid, OV-chipkaart, pictogrammen, nieuwe veiligheidsstrategie, reizigersonderzoek, verkeersborden, vertragingsinformatie.
Psychologie voor leren rekenen en getallen
Toegepaste cognitieve psychologie voor kinderen die leren rekenen op de basisschool. Maar ook voor het lezen en begrijpen van getallen voor automobilisten, reizigers en vluchters. Verder complexe getallen voor professionals (machinisten, verkeersleiders en operators).
De toekomst volgens de psychologie
Toekomst: ons dagelijks leven in een technische toekomst, maar dan volgens de psychologie.
The speed control information of ETCS for train drivers
The presentation of speed control information of ETCS train drivers
Contact
Human Efficiency
Met klik naar:
Human Efficiency
Human Efficiency
More, click and go to:
Home page Human Efficiency
Leonard Verhoef
Na de studies onderwijskunde en toegepaste experimentele psychologie ontwikkelde Dr. Leonard Verhoef zich van onderzoeker van het denken, ontwerper van human efficient systemen naar een toepasser van psychologische kennis. Hij laat zien hoe het leven en werken kan zijn van de automobilist, de OV-reiziger, de schipper, de treinmachinist, de vluchter, de rekenmeester en voor professionals die complexe systemen besturen als treindienst-, wegverkeersleiders en process controllers. Hoe gaat dat nu, hoe zou dat volgens de cognitieve psychologie zou moeten gaan en hoe gaat dat dus in de toekomst. Nu ligt de focus weer op het leren rekenen.
More, click and go to CV:
Leonard Verhoef
+31 (653) 739 750
Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland
leonardverhoef@gmail.com
Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
Naar top.