Evolutie bepaalt je gedrag, niet jij

Niet techniek, regels, Design of de mens bepaalt het gedrag van de mens. De biologie en de evolutie bepalen wat mensen doen. Antwoorden op vragen als Wat vindt u? en Waarom deed u dat? zijn slechts rationalisaties achteraf.




Emotie en denken De Neo-cortex en zijn rationele functies zijn niet de belangrijkste bepalers van het menselijk gedrag. De Neo-cortex is pas zo'n 100 000 jaar oud. Het Limbisch systeem bestaat al zo'n 200 000 000 jaar en is onbewust werkelijk de baas. Details hiervan staan in de zwarte figuur. Meestal is de rol van de Neo-cortex slechts het geven van een mooie, rationele, politiek correcte, achteraf verzonnen verantwoording voor het gekozen gedrag.

  • Psychotherapeuten hebben een dagtaak aan het ontmaskeren van deze verzinsels.


  • De inmiddels wereldwijd gerespecteerde Nederlandse primatoloog Frans de Waal (2017) prijst zich gelukkig dat zijn apen niet kunnen praten en hij zich dus geen zorgen hoeft te maken over de waarheid van hun uitlatingen.


  • Pas wanneer emoties, angsten, reflexen en instincten geen voorkeur hebben voor een bepaald gedrag, dan mag de Neo-cortexs bepalen wat de mens doet.
    ontwikkeling hersenen cortex en limbisch systeem

    De evolutie bepaalt je gedrag, niet jij
    ContextTitle




    leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    navigatie met menu of tabel startpagina desktop

    company identity en marketing versus noodzakelijke reizigers informatie

    Psychologiehersenen denken emotie gedrag toegepaste cognitievecognitief denkpsychologie

    leren rekenen basisschool nieuwe intelligentie algoritme

    openbaar vervoer betalen ovchikpkaart toekomst infographics

    mini touch screen treinkaart verkoop automaat NS



    Emotie en design Met de vlag het oog moet ook wat verantwoordt Design wel zijn focus op emotie. Daarmee betreedt Design de zeer lastige emotie-psychologie waar het onderscheid tussen verantwoorde psychologie en amateur-psychologie moeilijk te maken is. De verantwoording komt dan van het psychologisch gezien Daarmee heeft Design tevens een alibi om zich niet te verdiepen in de keiharde psychologie van de ratio. Deze immers, ontmaskert(Design)-amateur-psychologie. Design op basis van emotie-psychologie oogt wel goed maar het is onduidelijk wat het verstand ermee moet. Aanvankelijk zijn gebruikers tevreden met het mooie product maar als het ontwerp niet afgestemd blijkt op de functies van de Neo-cortex dan keren de emoties om en gaat het beeldscherm het raam uit. Uitgangspunt op deze pagina is dat het ontwerp eerst moet aansluiten bij de cognitieve functies (waarnemen, taal, leren, denken) en de taak en daarna, binnen de randvoorwaarden van de cognitieve psychologie, een vormgeving kan krijgen. Leidt een goede cognitieve vormgeving en een goed designed product niet tot het gewenst gedrag dan kan het gewenst gedrag via emotie afgedwongen worden, bijvoorbeeld door list, bedrog en intimidatie.



    List bedrog en intimidatie en design




    Het denken en design Hier gaan we verder op de vormgeving voor het denken. Rasmussen beschrijft dat het denken verloop van verwerven van skills, leren toepassen van rules naar kennis.
    Skill based behaviour: • sensory-motor performance
    • without conscious control, automated
    Rule based behaviour:• stored procedures, induced by experience
    • taught problem solving/planning.
    Knowledge based behaviour:• in unfamiliar situations, explicit thinking
    • develop plan, try it and see if it works.
    Aanvankelijk was het werk van mensen vooral skill based (repeterend handwerk, lopendebandwerk). Vervolgens werd het werk steeds meer rulebased (diagnostiseren van een bekend probleem. Naar mate de techniek meer skill en rule based werk overnam kwam er voor de mens steeds meer knowledge based werk. Wanneer de computers de taak te ingewikkeld vinden of gekke dingen gaan doen, dan moet de mens begrijpen wat er aan de hand kan zijn en ingrijpen. Soms moet dit ingrijpen heel snel, zoals bij de zelfrijdende auto. Enerzijds is de taak van de mens vooral knowledge based geworden. De mens is goed opgeleid en machines doen het lagere rule based werk. Anderzijds is er een ontwikkeling die de mens dwingtt tot rule based gedrag. Met name de ICT dwingt mensen tot precies opvolgen van regels zodat de techniek zijn probleem kan oplossen. Voorbeelden daarvan zijn: Verder is er een neiging en


    Meer denkpsychologie voor het leren rekenen.


    ContextTitle




    Leren rekenenleren tellen rekenen optellen en aftrekken op de basisschool

    Leren rekenenrekenonderwijs optellen aftrekken basisschool computer diagnostiek remedial teaching

    Leren rekenengraphics for quantitative data next generation

    Leren rekenenleren rekenen optellen aftrekken basisschool nieuwe intelligentie algoritme

    Leren rekenentoekomst onderwijs leren lezen rekenen supermarkt

    Naar top.



    Behalve psychologie voor leren rekenen ook psychologie voor:
           


               


                   


                 


         


           


       


    Naar top.


    Zoeken in humanefficiency.nl



    Contact

    +31 (653) 739 750
    Parkstraat 19
    3581 PB Utrecht
    Nederland

    leonardverhoef@gmail.com
    Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
    Naar top.