FHoe mensen dachten, denken en gaan denken
Hoe mensen dachten, denken en gaan denken

Hoe mensen dachten, denken en gaan denken. Een superbrein hebben we al maar onze cultuur weet dat nog niet. Bepaalt de cultuur of bepaalt het brein zelf hoe het gaat denken: emotioneel of soms ook rationeel?. Welke middelen heeft de mens nodig om meer control te krijgen over zijn emotie, zijn ratio en zijn cultuur.




hoe denken mensen toekomst psychologie denkpsychologie


Kenniswijzer toepassen
denkpsychologie



Emotie gedreven denken De ratio is niet de belangrijkste bepaler van het menselijk gedrag. De ratio huist in de neocortex en deze is pas zo'n 100 000 jaar oud. Meestal is de rol van de ratio slechts het geven van een mooie, rationele, politiek correcte en achteraf verzonnen verantwoording voor het gedrag. Wanneer emoties, angsten, reflexen en instincten geen voorkeur hebben voor een bepaald gedrag, dan pas mogen de ratio, de cultuur, de overheid en dominees bepalen wat de mens doet. Die emoties huizen in het limbisch systeem. Dat deel van de hersenen bestaat al zo'n 200 000 000 jaar en is de werkelijke baas van het gedrag. Dat heeft de ratio overigens niet in de gaten. De tabel geeft een overzicht van delen van de hersenen, de ouderdom en het bijhorend gedrag.
 
Type hersenen Leeftijd Wat doet het Diersoort

• hersenstam
• hypothalamus
• kleine hersenen

• 500 miljoen jaar

• verslaving
• instinctief gedrag
• reflexen

• reptie­len

• limbische systeem

• 200 miljoen jaar

• emoties
• vechten
• vluchten
• complex handelen

• zoog­dieren

• neocortex, nieuwe hersenschors

• 0,1 miljoen jaar, puberale
groeistuipen

• symbool­gebruik
• taalgebruik
• redeneren
• intellect
• beschouwen

• mensen
De emotie is de werkelijke baas over het gedrag. Dat verklaart veel.

  • Sinds Freud onthulde hoe sluw de emotie zijn motieven kan verbergen hebben psychotherapeuten een dagtaak aan het ontmaskeren van de verklaringen die hun klanten geven voor hun gedrag.



  • De befaamde hersenonderzoeker Dick Swaab (2010) gaf zijn 462 pagina’s tellende pil de titel:

  • Op de vraag: Apen kunnen niet praten, is het dan niet lastig ze te onderzoeken? antwoordt de wereldwijd gerespecteerde Nederlandse primatoloog Frans de Waal (2017)
  •  
    De evolutie bepaalt je gedrag, niet jij

    leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    navigatie met menu of tabel startpagina desktop

    company identity en marketing versus noodzakelijke reizigers informatie

    rekenen basisschool nieuwe intelligentie algoritme

    openbaar vervoer betalen ovchikpkaart toekomst infographics

    mini touch screen treinkaart verkoop automaat NS

    Naar top.



    Emotie en design Met het oog moet ook wat verantwoordt Design wel zijn focus op emotie. Daarmee betreedt Design de zeer lastige emotie-psychologie. De verantwoording voor het design komt dan van begrippen als: gebruiks­vriendelijkheid, look & feel, social interfaces, intuïtieve interfaces, mensgericht ontwerpen, persuasive interface, usability, user centered design, en verplaatsen in de gebruiker. Deze begrippen zijn lastig concreet te maken, komen veelal niet van de psychologie en zijn niet te linken aan de fysiologie van de hersenen. Het zijn doel­beschrijvingen die niet duidelijk maken hóe deze doelen te bereiken, dat de doelen bereikt worden door psychologische processen en welke psychologische processen dat zijn. Deze mistige termen-cloud maakt het amateur-psychologen lastig iets verstandigs te zeggen over deze lastige begrippen.Dit opent de deur voor amateur-psychologie, persoonlijk wensdenken en fantasie. Het gevolg is: het design oogt wel goed maar het is onduidelijk wat het verstand er mee moet.
     
    Aanvankelijk zijn gebruikers tevreden. Het design ziet er mooi uit en de doel­beschrijving maakt het limbisch systeem blij. Maar als het ontwerp niet afgestemd blijkt op de psycho­logische processen van de neo-cortex dan keren de emoties en gaat het beeldscherm het raam uit.Uitgangspunt op deze pagina’s is dat het ontwerp éérst moet aansluiten bij de psychologische processen (waarnemen, taal, leren, denken) en de taak. Daarna moet de esthetische vormgeving zijn werk doen binnen de randvoorwaarden van de psychologie. Leidt dit alles niet tot het gewenst gedrag dan kan de psychologie vertellen hoe het gewenste gedrag alsnog via manipulatie van het limbisch systeem door



    List, bedrog en intimidatie met design

    car park indicators

    tunnelveiligheid met psychologie

    concreet of abstract afbeelden icon pictogram bewegwijzering bord infographics

    leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    spookrijden verkeersbord

    parkeren betalen elektronisch toekomst parkeerautomaat

    Psychologie emotietoegepaste cognitief denkpsychologie

    Public info public transportopenbaar vervoer vertrektijden dynamische panelen vertraging verstoring

    Naar top.



    Het denken en designHoe aansluiten bij denkprocessen?

    • onderaan: skills,

    • daarna een hoger niveau: leren toepassen van regels

    • en het hoogste niveau: kennis.
    Skill based behaviour:
    Aanvankelijk was het werk van mensen vooral skill based. Dit omvat vaak visueel-motorisch handelen dat op den duur zonder bewuste sturing, geautomatiseerd verloopt.Voorbeelden daarvan zijn: repeterend handwerk, lopendeband­werk, autorijden, de weetjes-intelligentie van de slimste mens spelletjes.
    Rule based behaviour Skill werden gemechaniseerd en het werk voor mensen werd steeds meer rule based. Rule based behaviour omvat het uitvoeren van procedures, voorschriften en algoritmen, bijvoorbeeld voor het delen van getallen en het vinden van de oorzaak van een bekende storing.Rule based behaviour is een logische stap na skill based behaviour. Rule based behaviour is niet alleen een logische stap na skill based behaviour maar komt de cultuur die door de mens geschapen is, goed uit. Iedere burger wordt geacht de wet te kennen. stelt de cultuur gewoon. Voor de psychologie geldt: Alleen een wet die de burger kent, die telt.
     
  • De ICT dwingt mensen tot precies opvolgen van regels zodat de techniek zijn probleem kan oplossen. In moet de gebruiker precies de regels en de bewoordingen van de computer volgen.
  •  
    Echter, de evolutie heeft als volgende stap na skill based behaviour níét gekozen voor rule based.
     
  • De waarneming is gebouwd om zich te laten afleiden zodat mogelijk gevaar opgemerkt wordt. Terwijl de mens bessen zoekt, let hij ook op of er geen gevaarlijke beesten naderen.
  • Het verwerken van de waargenomen informatie gaat niet volgens een vaste nauwkeurig te volgen procedure maar snel en onnauwkeurig. Je kunt beter vluchten als je denkt dat er een panter aankomt dan vluchten nadat je met een algoritme nauwkeurig vastgesteld hebt dat er inderdaad geen geheel zwarte koe maar een hongerige panter nadert.
  • Dit geldt ook voor het denken. Bij het uitvoeren van een procedure is het werkgeheugen belangrijk (Wat heb ik gedaan, wat moet ik doen, waar heb ik die informatie opgeschreven, etc.). Maar dat werkgeheugen is een vergiet. Zoals we nog zullen zien is wat de hersenen doen en dan met name het denken, meer afhankelijk van toeval dan van sturing door een procedure.
  •  
    Kortom, de mens is niet gebouwd voor regels en procedures. Het komt dus goed uit dat de techniek procedures wél precies en braaf uitvoert zoals door de mens opgedragen.  Een ideaal team zou je zeggen. Wat is nu de taak van de mens in dat team?
    Knowledge based behaviour: Na rule based behaviour komt knowledge based behaviour volgens Rasmussen. Bijvoorbeeld het oplossen van niet eerder opgeloste problemen (een nieuwe storing), het maken van een plan en het in de gaten houden van samenwerkende computers (supervisory control). Wanneer de computers de taak te ingewikkeld vinden of gek doen, dan moet de superviserende mens ingrijpen. Om te weten wat een mens dan nodig heeft moet je wel weten wat denken is.
    Voorbeelden van knowledge based gedrag (o.a. supervisory control) versus rule based gedrag

    tom tom navigatie auto

    leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    Public info road trafficleren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    Toekomstkilometerteller toekomst zelfrijdende auto snelheid beheersing

    Toekomst onderwijsrekenen basisschool nieuwe intelligentie algoritme

    Naar top.



    Hoe denkt een mens nu? De indeling van Rasmussen geeft niet zozeer een indeling in denkwijzen maar meer een indeling in taken. De indeling zegt niets over de wijze waarop de hersenen van mensen werken. Psychologen gebruiken verschillende woorden voor denken: cognitie, information processing, mentaal handelen, probleem­oplossen en (kunstmatige) intelligentie. Deze verscheidenheid aan termen geeft aan dat denken een lastig begrip is. Het overzichtswerk van spreekt in de ondertitel over: het meten van een mythe. Hoe meer de psycholoog van intelligentie weet hoe terughoudender hij is. Allemaal niet erg bemoedigend, die onduidelijkheid bij de specialisten die het zouden moeten weten.
     
    Wat is denken? Aanvanke­lijk zagen wetenschappers duidelijk een mens in de zaadcel, een homunculus. Een mens kon denken doordat er hersenen in de zaadcel zaten. Ze vertelden echter niet hoe de hersenen van de homunculus werken. Een petitio principii dus, een redeneerfout.Een heden­daagse variant daarop is de computer als model voor het denken van mensen. Het geheugen is dan gewoon harde schijf en het denken de processor. Een stapje verder gaat de gedachte dat de computer het denken van de mensen bepaalt. Het middel is dan de onafhanke­lijke, de baas en de mens is dan de afhankelijke, de slaaf.



    Denken is leggen van verbindingen Descartes (1637) kon de homunculus in de zaadcel nog niet zien. Ook had hij geen computer. Hij moest dus gewoon met zijn blote oog heel goed kijken naar de hersenen.Vandaag blijkt hij er minder ver naast te zitten dan weten­schappers na hem en amateur-psychologen nu. Nu is het tamelijk duidelijk dat de hersenen een systeem van verbindingen zijn en niet een systeem van opgeslagen elementen Deze verbindingen werken niet lineair, zoals de taal, of hiërarchisch zoals een computermenu, maar parallel. Theorieën over het denken moeten dus aansluiten bij het netwerkmodel. Rasmussen was niet zo specifiek over wat ’knowledge based ’ gedrag is maar je zou dat kunnen uitwerken met een netwerk­model. De softe psychologie zoals die van Rasmussen verschuift daarmee naar de keiharde neuro-psychologie.
     
    Denken als het leggen van verbindingen blijkt ook te kloppen met het denken van hersenen waar iets goed mis mee is. De epilepsie verminderde. Maar beelden die rechts in de hersenen terecht komen kon de linkerhelft niet meer beschrijven. Denkproblemen zijn verbindings­problemen en met super­verbindingen kun je super­denken. Zij hebben weliswaar vaak minder verbindingen in de prefrontale cortex (en functioneren daardoor sociaal minder goed) maar méér verbindingen met de visuele cortex. Daardoor kunnen ze dan weer beter (fotografisch?) onthouden.
     
    Ongemerkt zijn we nu bij leren en onthouden gekomen. Herinneren is niet iets in een ladekast opzoeken maar, net als denken, gewoon linken leggen. Deze opvatting zet de wijze waarop onze cultuur mensen onderwijst op zijn kop,
     
    Denken is dus linken. Maar hoe wordt er gelinkt? De hersenen leggen een link alleen op basis van gelijktijdigheid. Er is geen ratio, geen logica, geen oorzaak - gevolg en geen plan. Daar komt nog bij dat de hersenen het limbisch systeem, sluw en onzichtbaar voor de ratio, emotioneel getinte associaties flink voorrang geeft. Nietzsche zat er dus niet zo ver naast toen hij stelde dat
    Naar top.



    Het denken is nu (nog) associatief, emotioneel en chaotisch Denken als irrationeel linken verklaart veel.

  • Smart design for smart people maakt alles in de buurt dubbel positief en kop-vodden-taks maakt alles driedubbel negatief. Geen prefrontale cortex kan daar nog tegen op. Een probleem voor framers is wel dat het woord een stopwoord wordt. Vervangt de framer smart niet tijdig door intelligent dan valt hij voor steeds meer goede verstaanders door de mand. Vervangt de framer intelligent niet tijdig door bijvoorbeeld artificieel intelligent dan valt hij op den duur ook door de mand.




  • Slagzin van Kartell, een
    ... stoelenmaker.
     
  • De hersenen hebben geen moeite met niet-rationele kennis als (bij)geloof.

  • Ezelsbruggetjes zijn per definitie logisch-dom maar hersen-slim omdat ze een brug zijn tussen iets nieuws en iets dat er al is.

  • Alhoewel mensen beter weten, antwoorden velen vork op de vraag: Ork, ork, ork, soep eet je met een ....? Bij het horen van eten en ork leggen de hersenen onmiddellijk een verbinding met vork. In de taalhersenen liggen ork en vork dicht bij elkaar omdat ze rijmen. Die kleine afstand van ork en vork in de taalhersenen is sneller en sterker dan dat de rationele beoordeling van het antwoord in de prefrontale cortext.

  • Op basis van gelijktijdigheid wordt een oorzakelijk verband gelegd. Ah, zij was er elke keer bij toen patiënten overleden (bv. Lucia de B.). Dus ze heeft de patiënten omgebracht redeneerde de rechter. Toen ze haar straf uitgezeten had, bleek dat ze onschuldig was, mede door de inzet van cognitief psychologen.

  • Als uit onderzoek blijkt dat vegetariërs langer leven dan hoeft dat niet te komen doordat ze alleen planten eten. De oorzaak kan ook zijn dat ze bewuster en daardoor gezonder leven. Het omgekeerde is dan zelfs ook niet uitgesloten: het kan zijn dat bewust vlees eten gezonder is dan bewust vegetarisch eten.

  • Door de associatieve werking en het moeilijk te controleren limbisch systeem is discriminatie van personen ook zo lastig. Voordat de prefrontale cortex ook maar kan zeggen: Niet alle ... zijn .... heeft het limbisch systeem allang alarm geslagen met Kijk uit, daar heb je weer zo’n ...

  • Doordat emotie het gedrag ongemerkt meer bepaalt dan de ratio, zegt een mens niet wat hij ’denkt’ en ’denkt’ hij niet wat hij zegt. Dit is sterker wanneer de denker meer emotioneel betrokken is. Bijvoorbeeld doordat hij ooit een trein miste naar een belangrijke afspraak of wanneer het OV door media of politiek negatief geframed wordt.

  • De hersenen bepalen welke koppelingen ze leggen en niet de eigenaar van de hersenen. Daardoor kunnen onbedoelde en vreemde koppelingen ontstaan, zoals humor, creativiteit, versprekingen, (te) spontane uitspraken en een Aha-Erlebnis. Eerst komt de gedachte en daarna pas de beoordeling als grappig en slim. Is er onvoldoende tijd voor censuur door de (culturele) normen die de pre-prontale cortex kent dan krijgt de gedachte een negatieve beoordeling als dom, asociaal en dergelijke. Onder de douche, wanneer het probleem niet aan de orde is, komen de hersenen ijskoud met een geniaal idee. Tijdens het slapen is die beoordeling van gedachten geheel uitgeschakeld en koppelen de hersenen ongehinderd alles aan alles.

  • De hersenen komen niet alleen met nieuwe gedachten, oude gedachten die zeker aanwezig zijn, houden de hersenen gewoon soms nog even verborgen, bijvoorbeeld als het op het puntje van je tong ligt.

  • Je weet maar nooit wat voor associaties en afleidingen er op een bepaald moment opduiken omdat het limbisch systeem denkt dat het voortbestaan gevaar kan lopen.

  • Ariely ging in zijn onderzoek nog een stapje verder. Mensen die eerst een willekeurig hoog getal opschrijven, bieden direct daarna een hoger bedrag dan mensen die eerst een willekeurig laag getal opschrijven (Ariely, 2012, pag. 46). Er is geen enkele relatie tussen het opgeschreven getal en het object waarop geboden wordt maar de hersenen leggen wel een link.

  • Wat betekent het voor de vrije wil, dat hersenen zonder enige controle van de eigenaar toevallige linken leggen? Is die vrije wil misschien gewoon een alibi voor gebrek aan psychologische kennis? Een nogal harde aanwijzing daarvoor is dat de hersenen al beginnen met linken vóór de persoon kan weten dat hij iets gaat beslissen


  • Als de niet zo vrolijke Nietzsche deze nieuwe kennis zou horen dan zou hij waarschijnlijk juichend opstaan uit zijn graf in Röcken. Als hij vervolgens ziet wat er met zijn kennis gedaan is, dan zou hij daar waarschijnlijk weer snel in terug te keren.
    Descartes zat dus in de goede richting met de hersenen als een netwerk. Maar hij had het mis met de rationaliteit. Hij dacht dat (weten­schappe­lijke) kennis gewoon aangeboren in de mensen zat en er alleen uitgehaald moest worden. Hij begreep dat de mens een gelijktijdigheid onmiddellijk linkt aan een oorzaak die het limbische systeem welgevallig is. Een resultaat van deze manier van ’denken’ is (bij)geloof. De ratio kan ontrafelen of een associatief (correlationeel) verband ook oorzakelijk is en wat de emotionele lading is. Maar dan moet de mens zich wel houden aan allerlei strakke weten­schappe­lijke regels. Zich houden aan regels is nu net iets wat mensen niet goed kunnen, zoals we al zagen.Zich houden aan regels is vooral moeilijk wanneer de uitkomst het limbisch systeem onwelgevallig is. Dat limbisch systeem kan overigens wel eens minder stom zijn dan het lijkt. Zo heeft het zijn grootste vijand, de wetenschap, in zijn greep gekregen met ’marktwerking’ en financieel afhankelijke onderzoeks­instituten. Goed nieuws is wel dat de wetenschappelijke psychologie steeds meer doorsijpelt naar het volk. Steeds meer bestseller verklaren het volk leesbaar en goed onderbouwd hoe bepalend de emotie (en niet de ratio) is voor ons gedrag ( ). Ook journalisten onthullen rond 2019 steeds meer, dat wetenschappelijke conclusies niet toevallig politiek correct zijn.
    Naar top.



    Hoe denkt een mens morgen? Veel huidige problemen belooft de ICT op te lossen met, (artificieel) intelligente of techniek. Dat is wat de psychologie betreft een wat riskante belofte.
     

    Kiest de mens voor de techniek?

    De kinder­denk­psychologie leert dat antropomorf denken Voor kinderen kunnen bomen praten en denken en dat geldt ook voor de techniek, vooral als deze uiterlijk op een mens lijken (poppen, robots). Ook de taalpsychologie heeft een relevante opmerking. Slim is een antoniem als zwart-wit. Als het over techniek gaat, dan wordt altijd alleen gesproken over de ene kant, de slimme techniek. Als er al iets slim moet zijn dan is het niet de techniek maar de ontwerper. Deze kan taalpsychologisch gezien dus ook dom zijn. Deze mistige termen-cloud maakt het amateur-psychologen lastig iets verstandigs te zeggen over deze lastige begrippen.

    De werkelijke tegenstelling is overigens niet slim - dom maar
     
    Nu weer even praktisch. Natuurlijk moet de mens de techniek gebruiken maar dan wel omgekeerd:
    De vraag is dus niet: Wat is de invloed van sociale media op de mens.
    Een betere vraag is: Hoe kan de mens sociale media gebruiken?
    Een nog betere vraag is: Heeft de mens sociale media nodig?
    Maar de vraag is niet: Kiest de mens voor de techniek?
    De vraag is: Laat de mens zich ontwerpen aan de techniek?
    Kort en plastisch:

    Eigenlijk is er helemaal geen vraag maar een opdracht:
    Techniek maak wat het denken van de mens nodig heeft.



    Kiest de mens voor de cultuur? De mens bouwt hulpmiddelen (computerprogramma’s) die denkprestaties kunnen leveren die één mens alleen, niet voor elkaar krijgt. Dennet geeft daar aardige maar nogal ingewikkelde voorbeelden van (het wiskundige bewijs voor de vierkleurenstelling van Möbius, het bouwen van eiwitten). Hij blijft binnen het veilige gebied van de technische wetenschappen. kiezen een andere culturele route. Met het vak cognitieve psychologie op de middelbare school moeten mensen de denkvalstrikken van het limbische systeem leren herkennen en zo instaat stellen kritisch te kunnen denken. Je kunt je afvragen of dit voldoende is om de wereld te redden.
     
    Veel verder zelfs. De huidige marktgerichte liberale democratie is niet in staat de huidige problemen op te lossen. Dat geldt ook voor de staatsvorm van het communisme. Een staat kán zijn burgers niet verzorgen. Zonder staat blijken groepsdieren dat wel te kunnen. Mensen zouden dat dus ook moeten kunnen. Blom hoopt nu dat het volk de macht grijpt, niet wacht op vadertje staat maar zelf aan de slag gaat. Nog geen twee jaar na het verschijnen van zijn boek gaan scholieren de straat op voor het milieu, prijzen supermarkten producten afhankelijk van de houdbaarheidsdatum en zijn er apps om uitstekend overgebleven eten bij restaurants voordelig aan te schaffen.
     
    We blijven hier bij de psychologie van het denken. Een probleem is dat het limbische systeem de evolutie (van het denken) via de cultuur en het onderwijs blokkeert.
  • Met de techniek belemmert de cultuur de denkevolutie. De cognitieve psychologie suggereert een revolutie.


  • Regelgeving is een populaire oplossing voor problemen die de politiek niet anders wil oplossen. De cognitieve psychologie leert ook hoe je mensen zonder regels wel krijgt tot gewenst gedrag. De bijvangst lijkt te zijn: minder verkeersdoden.
  • Deze cognitief psychologische analyses doen vermoeden dat de cultuur de vijand is van de evolutie van het denken. Om verder te komen met ons denken zouden wij niet inzetten op de cultuur.



    Kiest de mens voor de biologie en de evolutie? Als de voedsel-, veiligheids- en voort­plantings­zorgen van het limbisch systeem opgelost zijn, waar moet de mens zich dan nog zorgen om maken? Misschien wel om de cultuur, die hij zelf geschapen heeft.Dát is de opdracht voor de techniek: maak middelen waarmee de mens meer control krijgt over zijn emotie, zijn ratio en vooral over zijn cultuur.
     
    Een design-team van politici, cognitief psychologen en (ICT)-technici moeten middelen maken waarmee de mens zijn cultuur, zijn ratio en ook zijn emotie beter kan superviseren Uit onderzoek kun je concluderen dat de opzet misschien wel wat dictatoriaal moet zijn. Verder moeten die middelen de mens in staat stellen de baas te zijn over de techniek. De algoritmen moeten niet het stemmen en het kopen van de burger bepalen. De burger moet met algoritmen verkopers en politici ontmaskeren, passeren en zelf beslissingen bepalen. Meer accounts aanmaken op sociale media en zo ontdekken hoe de algoritmen van sociale media werken, ontdekken wat het verschil tussen die accounts is. Hoe krijg je de meeste likes en dates.
     
  • Een Kieswijzer bijvoorbeeld. Zo’n wijzer is niet gekoppeld aan een betrouwbaar (uitziend) persoon die in een zin van vijf woorden (uitvoerbare?) oplossingen formuleert voor (bestaande?) tamelijk complexe problemen in framende woorden die het limbisch systeem als muziek in de oren klinken.
  •  
    Ook kan ieder met zijn limbisch systeem experimenteren. Echter, zijn deze gedachten het resultaat zijn van denkprocessen in de prefrontale cortex van de auteur? Of geldt wat in dit artikel staat ook voor de auteur en zijn deze gedachten minder rationeel en meer romantisch limbisch wensdenken.
    Die prefrontale cortex groeit gestaag en volgt bedachtzaam al miljoenen jaren de biologie en de evolutie.Aan het voorhoofd kun je duidelijk zien dat deze bij de mens groter wordt. Al vijf maal groter maar liefst dan die van zijn naaste buur de chimpansee.


    hoe denken mensen toekomst psychologie denkpsychologieHet worden spannende tijden, de komende 100 000 jaar.
    Naar top.


    Meer psychologie voor design


    GUI and webaandacht sturing trekken kleurgebruik geel rood oranje infographics

    Toekomst psychologie

    handelingspsychologie Parreren leerpsychologie kwalitatief

    tunnelveiligheid met psychologie

    leren onderwijzen opleiden handelingen verkorten instampen memoriseren

    leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    GUI and webdesktop bureaublad

    GUI and webGUI graphical user interface command user commandline prompt MS-DOS

    GUI and webhandelingspsychologie Parreren leerpsychologie kwalitatief

    GUI and webpieptonen help leerpsychologie dimmen van opties

    GUI and webtag clould psychologie gebruiksvriendelijkheid

    GUI and webmetaforen antropomorf denken begrijpen

    GUI and webduidelijk onduidelijk woorden termen jargon

    GUI and webtest kennis psychologie

    Leren rekenenleren tellen rekenen optellen en aftrekken op de basisschool

    Psychologietesten, diagnosticeren gedrag

    Psychologietoekomst van de toegepaste cognitievecognitief denkpsychologie

    Psychologie denkentoegepaste cognitief denkpsychologie

    Psychologie denkenhoe denken mensen emotie toekomst psychologie

    Psychologie denkenmetaforen toegepaste cognitief denkpsychologie

    Psychologie denkentoegepaste cognitief denkpsychologie

    Psychologie emotietoegepaste cognitief denkpsychologie

    Psychologie kennistesttest kennis psychologie

    Psychologie kijkenaandacht trekken sturen met kleur geel rood oranje en geluid

    Psychologie kijken

    Psychologie leren onthoudenleren vergeten onthouden instampen

    Psychologie leren verkortenleren onderwijzen tellen optellen aftrekken rekenen op de basisschool

    Psychologie leren werkgeheugenwerkgeheugen vergeten onthouden stm

    Psychologie taaleen plaatje zegt meer dan 1000 woorden

    Public infoleren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    Public info road trafficleren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    Toekomst

    Toekomstbank papieren dagafschrift

    Toekomst onderwijsrekenen basisschool nieuwe intelligentie algoritme

    Toekomst psychologieleren lezen in de supermarkt

    Toekomst psychologie

    Naar top.



    Behalve psychologie voor leren rekenen ook psychologie voor:
    ects

      ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor machinist ERMTS high speed train control driver mmi ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist 







    gui



    x Invoer Morsesleutel Toekomst        multidimensionaal graphic   







    icon design



      3-d, perspectief,drie-dimensionaal verkeersbord toekomst parkeerverbod verkeersbord toekomst verboden inhalen verkeersbord toekomst maximum snelheid bepaalde 







    psychologie



    helderheid voor betrouwbaarheid hersenen limgisch systeem en cortex aandacht trekken en aandacht sturen gebruik van de kleuren rood oranje en geel gevoeligheid van het oog voor kleuren humunculus mensmetafoor een mens in de zaadcel 







    public



     NS treinkaart automaat b100 betalen openbaar vervoer NS treinkaart automaat b8060 betalen openbaar vervoer  IMO international maritime organisation muster station sign plattegrond IKEA water vaar verkeersbord maximaal hoogte water vaar verkeersbord maximaal drie dik aanleggen water vaar verkeersbord maximale doorvaart hoogte 3 meter experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer structuur openbare ruimten experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer atb etcs snelheidsbeheersing aandacht trekken water vaar verkeersbord verboden aanleggen water vaar verkeersbord maximale hoogte water vaar verkeersbord verboden 3 dik aanleggen met meer schepen trein vertrektijd perron NS CTA OV openbaar vervoer betalen ov-chipkaart toekomst grafische bestemmingen lijst metro ondergrondse lijn  structuur hoefijzer winkelcentrum 







    toekomst

              







    book

     







    rekenen

    leren rekenen basisschool MAB rekenblokken toekomst onderwijs leren lezen leren rekenen supermarkt leren rekenen basisschool tellen op de vingers aftellen leren rekenen vleksom puntsom rekenonderwijs basisschool tientallig stelsel tellen op de vingers rekenonderwijs basisschool computer diagnostiek remedial teaching graphics for quantitative data next generation 









    Naar top.


    Zoeken in humanefficiency.nl



    Contact


    +31 (653) 739 750
    Parkstraat 19
    3581 PB Utrecht
    Nederland

    leonardverhoef@gmail.com
    Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
    Naar top.