Metaforen zijn riskant

Metaforen zijn riskant. Ze laten iets zien dat bekend en concreet is maar bedoeld wordt iets nieuws dat abstract is. GUI's hebben veel metaforen. Toch zijn er na decennia nog ’computer’analfabeten. Zijn metaforen een poor man’s tool of een wetenschappelijk te onderbouwen denk- en leermiddel?

ICT metaforen:assistant, bar, desktop, folder, gallery, home(page), menu, mouse, tab, tablet, wastebasket, window, wizard.


De metafoor is bekend

Technisch gezien zijn metaforen aantrekkelijk omdat duidelijk is hoe men de interface conceptueel, visueel en taalkundig moet vormgeven. Dit voordeel verkort de eerste en moeilijkste fase van de interface ontwerp aanzienlijk. Een bijkomend voordeel is dat de gebruiker iets bekends ziet en denkt Ah, gelukkig niet weer zo’n onbegrijpelijk ICT ding maar iets dat ken ik, niets aan de hand. Leerpsychologisch zijn metaforen te verantwoorden doordat het leren van nieuwe kennis verloopt door de nieuwe kennis te koppelen aan de bestaande kennis. Er is wel een risico dat de overeenkomst tussen de metafoor en de nieuwe kennis slechts concrete uiterlijkheden betreft terwijl er essentiële abstracte onzichtebare verschillen zijn. De essentie van de nieuwe kennis kan zo de gebruiker ontgaan.


De oude techniek als metafoor om techniek te begrijpen De oude techniek is een verleidelijke metafoor om de nieuwe techniek te begrijpen. Aanvankelijk zijn oude techniek metaforen aantrekkelijk, achteraf zijn ze belachelijk. Natuurlijk dreef de eerste stoomboot roeispanen aan. De uitvinder had zijn handen vol aan de nieuwe techniek. Maar vrij snel kwam de radarboot en de scheepsschroef.Sommigen noemen deze manier van denken een ziekte: het horseless carriage syndrome Je vindt een auto uit door voor een koets een mechanisch paard te plaatsen. Het gebruik van een oude-techniek-metafoor blijkt uit de termen die de ontwerper kiest. Hieronder wat voorbeelden.
Naar top.



De mens als metafoor om de techniek te begrijpen Kinderen denken antropomorf
Antropomorf denken is menselijk. Vijfjarigen begrijpen de wereld door deze te vermenselijken schreef in The Child's Conception of the World. Volwassenen weten wel beter, beesten kunnen niet praten.
seuwers denken antropomorf
In de middeleeuwen was antropomorf denken populair Wetenschappers hanteerden toen deze denkmethode. Zo zagen zij in hun microscopen in de zaakcel gewoon een klein mensje zitten. Met onze kennis van DNA weten we nu wel beter.
Een Homunculis De zaadcel begrepen wetenschappers aanvankelijk doordat zij 'zagen' dat het gewoon een klein mensje was. De mens begrijpen door te zeggen dat het een mens is, een denkfout. Uitleg geven omdat je de gebruiker niet begrepen hebt door een mens te maken. Ook een denkfout?
 
Dierenonderzoekers dachten antropomorf
De mens als metafoor heeft het onderzoek naar de intelligentie van dieren de vorige eeuw tientallen jaren in een wurggreep gehad die leidde tot conclusies over de (inferieure) intelligentie van dieren en de (superieure) intelligentie van mesnsen


ICTers denken antropomorf
En dan nu, we zijn in de 21ste eeuw. Hoe staat het met de intelligentie van de ICT? Een vorm van de mens als metafoor is het gebruik van de menselijke eigenschap smart voor de techniek.
In de ICT is de mens als metafoor voor de techniek populair. at is te zien aan de onderstaande ICT-woorden.
Naar top.



De techniek als metafoor om de mens te begrijpen De psychologie is niet zo enthousiast over het gebruik van metaforen om de mens te begrijpen. dat de stoommachine, de telefooncentrale, de radio en ook de computer geen inzicht in de mens geven. We lachen daar nu om.Later herhaalde dat voor het menselijk geheugen. Je krijgt geen inzicht in de mens met de metaforen het schrift, de fotografie en de holografie.



Conclusie Metaforen zijn een poor man’s tool voor denken, onderwijzen en wetenschap.
Naar top.





Meer psychologie voor design







Toepassing van denkpsychologie:

ects

  ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor machinist ERMTS high speed train control driver mmi ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist 






gui



x Invoer Morsesleutel Toekomst        multidimensionaal graphic   






icon design



  3-d, perspectief,drie-dimensionaal verkeersbord toekomst parkeerverbod verkeersbord toekomst verboden inhalen verkeersbord toekomst maximum snelheid bepaalde 






psychologie



helderheid voor betrouwbaarheid hersenen limgisch systeem en cortex aandacht trekken en aandacht sturen gebruik van de kleuren rood oranje en geel gevoeligheid van het oog voor kleuren humunculus mensmetafoor een mens in de zaadcel 






public



 NS treinkaart automaat b100 betalen openbaar vervoer NS treinkaart automaat b8060 betalen openbaar vervoer  IMO international maritime organisation muster station sign plattegrond IKEA water vaar verkeersbord maximaal hoogte water vaar verkeersbord maximaal drie dik aanleggen water vaar verkeersbord maximale doorvaart hoogte 3 meter experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer structuur openbare ruimten experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer atb etcs snelheidsbeheersing aandacht trekken water vaar verkeersbord verboden aanleggen water vaar verkeersbord maximale hoogte water vaar verkeersbord verboden 3 dik aanleggen met meer schepen trein vertrektijd perron NS CTA OV openbaar vervoer betalen ov-chipkaart toekomst grafische bestemmingen lijst metro ondergrondse lijn  structuur hoefijzer winkelcentrum 






toekomst

          






book

 






rekenen

leren rekenen basisschool MAB rekenblokken toekomst onderwijs leren lezen leren rekenen supermarkt leren rekenen basisschool tellen op de vingers aftellen leren rekenen vleksom puntsom rekenonderwijs basisschool tientallig stelsel tellen op de vingers rekenonderwijs basisschool computer diagnostiek remedial teaching graphics for quantitative data next generation 












Zoeken in humanefficiency.nl



Contact

+31 (653) 739 750
Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland

leonardverhoef@gmail.com
Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
Naar top.