Het werkgeheugen wordt vaak vergeten

Zonder werkgeheugen is een mens snel dood. Het werkgeheugen is niet zo zichtbaar als de handen en de ogen. Het werkgeheugen wordt daardoor in het ontwerpproces gemakkelijk vergeten, bijvoorbeeld bij het ontwerp van de OV-chipkaart, de pinpas, kookplaten en de ’Are you sure?’ vraag.

design ontwerp en werkgeheugen STM kortetermijngeheugen short term memory dementie koken Werkgeheugenvriendelijke kookwekker voor dementerenden en zeker ook voor niet-dementerenden.
Onthoudwerk vindt plaats in het korte­termijn­geheugen. Dat kan maar zeven zaken onthouden beschreef de Amerikaanse psycholoog Miller (1956).   werkte het korte­termijn­geheugen verder uit in het standaard­werk: Working memory. Het belang van het werk­geheugen in de praktijk is groot.

•Zonder ogen is nog wel zelfstandig te leven. Zonder werk­geheugen niet. Dat is duidelijk te zien bij ouderen, dementerenden en Alzheimer patiënten.

br>
• Als het denken zich moet bezighouden met wat daarnet vergeten is dan kan het denken niet
De conclusie is duidelijk. Apparatuur mag het werkgeheugen niet belasten maar moet het werkgeheugen ontlasten. Mensen presteren dan beter en kunnen dan langer zelfstandig leven.
Belast werkgeheugen nietDe huidige praktijk

De vraag Are you sure zou meestal niet gesteld moeten worden wanneer de kans op Nee erg klein is Are you sure you want to quit the program? Dan is er sprake van een zogenaamde probable – possible design error. Ook gaan we er vanuit de vraag niet nodig is omdat er een goede undo functie kan zijn. Als Are you sure? onontkoombaar is hoe ontwerp je de interface daarvoor dan? Al met al getuigen dergelijke interfaces niet van kennis over het korte-termijn-geheugen.
Leerpsychologische benadering

Bij herhaald vragen van Weet u het zeker ontstaat een geautomatiseerde handeling. Are you sure, Yes, No, Cancel (zie figuur 1) leidt er toe dat de gebruiker zonder nadenken op Yes drukt, met de bekende vervelende gevolgen. Deze zelf ontdekte kennis is psychologisch gezien correct. De oplossing die ontwerpers dan kiezen is dat psychologisch gezien niet altijd. Men laat de gebruiker lastige data invoeren zodat de gebruiker goed nadenkt. De gebruiker moet bijvoorbeeld een random getal invoeren of Ja intypen (Zie figuur 2). Deze oplossingen zijn fout, omdat ze strijdig zijn met de leerpsychologische eis: Maak het korte-termijn-geheugen leeg. Er is dan weer plaats voor nieuwe informatie, bijvoorbeeld dat het gevaarlijke commando nog niet uitgevoerd moet worden. ("Je moest eerst nog een directory back-uppen voor je de hele schijf wist."). In detail kan een Are you sure interface dat past bij deze eis, als volgt uitwerken.
 De gebruiker zegt: Wis de hele harde schijf.

  • De applicatie vraagt nu niets van de gebruiker! Wat de applicatie doet kan het werkgeheugen van de gebruiker immers belasten en verkleint de kans dat informatie die strijdig is met het wissen het werkgeheugen inschiet.
  • De applicatie laat wel de harde schijf flink ronken of een lampje knipperen zodat de gebruiker denkt dat de taak uitgevoerd wordt én zodat die taak uit zijn werkgeheugen verdwijnt. Binnen pakweg twee seconden is er daardoor een zeer hoge kans dat Maak eerst nog een back-up van directory x in het werkgeheugen van de gebruiker schiet.
  • De ontwerper heeft daarmee rekening gehouden. Er is dus een niet te missen mep button op het scherm geplaatst waarmee de gebruiker de in werkelijkheid nog niet gestarte operatie met een snelle mep op het veld of een toets kan annuleren.



  •   Figuur 1, een gevaarlijk commandoClose y/n/c vraag van WordGebruikers drukken bij vergissing op yes omdat zij deze handeling geautomatiseerd hebben. Deze vergissingen moet de ontwerper voorkomen, onder andere, door het werkgeheugen van de gebruiker leeg te maken.
    Figuur 2, Yes intypen voor het uitvoeren van een gevaarlijk commandoAre you sure? Type yes.Om er zeker van te zijn dat de gebruiker zich niet vergist bij dit gevaarlijke commando moet hij yes intypen. Je dwingt de gebruiker zo na te denken. De gebruiker denkt inderdaad na, hij denkt echter na over het intypen van yes. Daardoor verkleint de kans dat de gebruiker zich herinnert waarom deze opdracht beter (nog) niet gegeven kan worden. Deze oplossing voor het Are you sure probleem vergoot het probleem.
    Toepassing van de werk­geheugen­psychologie in het dagelijks leven:


    Meer psychologie voor design


    x
    GUI and webaandacht sturing trekken kleurgebruik geel rood oranje infographics

    Toekomst psychologie

    handelingspsychologie Parreren leerpsychologie kwalitatief

    tunnelveiligheid met psychologie

    leren onderwijzen opleiden handelingen verkorten instampen memoriseren

    leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    GUI and webdesktop bureaublad

    GUI and webGUI graphical user interface command user commandline prompt MS-DOS

    GUI and webhandelingspsychologie Parreren leerpsychologie kwalitatief

    GUI and webpieptonen help leerpsychologie dimmen van opties

    GUI and webtag clould psychologie gebruiksvriendelijkheid

    GUI and webmetaforen antropomorf denken begrijpen

    GUI and webduidelijk onduidelijk woorden termen jargon

    GUI and webtest kennis psychologie

    Leren rekenenleren tellen rekenen optellen en aftrekken op de basisschool

    Psychologietesten, diagnosticeren gedrag

    Psychologietoekomst van de toegepaste cognitievecognitief denkpsychologie

    Psychologie denkentoegepaste cognitief denkpsychologie

    Psychologie denkenhoe denken mensen emotie toekomst psychologie

    Psychologie denkenmetaforen toegepaste cognitief denkpsychologie

    Psychologie denkentoegepaste cognitief denkpsychologie

    Psychologie emotietoegepaste cognitief denkpsychologie

    Psychologie kennistesttest kennis psychologie

    Psychologie kijkenaandacht trekken sturen met kleur geel rood oranje en geluid

    Psychologie kijken

    Psychologie leren onthoudenleren vergeten onthouden instampen

    Psychologie leren verkortenleren onderwijzen tellen optellen aftrekken rekenen op de basisschool

    Psychologie leren werkgeheugenwerkgeheugen vergeten onthouden stm

    Psychologie taalduidelijk onduidelijk woorden termen jargon

    Public infoleren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    Public info road trafficleren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    Toekomst

    Toekomstbank papieren dagafschrift

    Toekomst onderwijsleren rekenen basisschool nieuwe intelligentie algoritme

    Toekomst psychologieleren lezen in de supermarkt

    Toekomst psychologie

    Naar top.



    Behalve psychologie voor leren rekenen ook psychologie voor: x
    ects

      ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor machinist ERMTS high speed train control driver mmi ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist 






    gui



    x Invoer Morsesleutel Toekomst        multidimensionaal graphic   






    icon design



      3-d, perspectief,drie-dimensionaal verkeersbord toekomst parkeerverbod verkeersbord toekomst verboden inhalen verkeersbord toekomst maximum snelheid bepaalde 






    psychologie



    helderheid voor betrouwbaarheid hersenen limgisch systeem en cortex aandacht trekken en aandacht sturen gebruik van de kleuren rood oranje en geel gevoeligheid van het oog voor kleuren humunculus mensmetafoor een mens in de zaadcel 






    public



     NS treinkaart automaat b100 betalen openbaar vervoer NS treinkaart automaat b8060 betalen openbaar vervoer  IMO international maritime organisation muster station sign plattegrond IKEA water vaar verkeersbord maximaal hoogte water vaar verkeersbord maximaal drie dik aanleggen water vaar verkeersbord maximale doorvaart hoogte 3 meter experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer structuur openbare ruimten experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer atb etcs snelheidsbeheersing aandacht trekken water vaar verkeersbord verboden aanleggen water vaar verkeersbord maximale hoogte water vaar verkeersbord verboden 3 dik aanleggen met meer schepen trein vertrektijd perron NS CTA OV openbaar vervoer betalen ov-chipkaart toekomst grafische bestemmingen lijst metro ondergrondse lijn  structuur hoefijzer winkelcentrum 






    toekomst

              






    book

     






    rekenen

    leren rekenen basisschool MAB rekenblokken toekomst onderwijs leren lezen leren rekenen supermarkt leren rekenen basisschool tellen op de vingers aftellen leren rekenen vleksom puntsom rekenonderwijs basisschool tientallig stelsel tellen op de vingers rekenonderwijs basisschool computer diagnostiek remedial teaching graphics for quantitative data next generation 








    Naar top.


    Zoeken in humanefficiency.nl



    Contact


    +31 (653) 739 750
    Parkstraat 19
    3581 PB Utrecht
    Nederland

    leonardverhoef@gmail.com
    Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
    Naar top.