Het werkgeheugen wordt vaak vergeten

Zonder werkgeheugen is een mens snel dood. Het werkgeheugen is niet zo zichtbaar als de handen en de ogen. Het werkgeheugen wordt daardoor in het ontwerpproces gemakkelijk vergeten, bijvoorbeeld bij het ontwerp van de OV-chipkaart, de pinpas, kookplaten en de ’Are you sure?’ vraag.

design ontwerp en werkgeheugen STM kortetermijngeheugen short term memory dementie koken Werkgeheugenvriendelijke kookwekker voor dementerenden en zeker ook voor niet-dementerenden.
Onthoudwerk vindt plaats in het korte­termijn­geheugen. Dat kan maar zeven zaken onthouden beschreef de Amerikaanse psycholoog Miller (1956).   werkte het korte­termijn­geheugen verder uit in het standaard­werk: Working memory. Het belang van het werk­geheugen in de praktijk is groot.

•Zonder ogen is nog wel zelfstandig te leven. Zonder werk­geheugen niet. Dat is duidelijk te zien bij ouderen, dementerenden en Alzheimer patiënten.

br>
• Als het denken zich moet bezighouden met wat daarnet vergeten is dan kan het denken niet
De conclusie is duidelijk. Apparatuur mag het werkgeheugen niet belasten maar moet het werkgeheugen ontlasten. Mensen presteren dan beter en kunnen dan langer zelfstandig leven.
Belast werkgeheugen nietDe huidige praktijk

De vraag Are you sure zou meestal niet gesteld moeten worden wanneer de kans op Nee erg klein is Are you sure you want to quit the program? Dan is er sprake van een zogenaamde probable – possible design error. Ook gaan we er vanuit de vraag niet nodig is omdat er een goede undo functie kan zijn. Als Are you sure? onontkoombaar is hoe ontwerp je de interface daarvoor dan? Al met al getuigen dergelijke interfaces niet van kennis over het korte-termijn-geheugen.
Leerpsychologische benadering

Bij herhaald vragen van Weet u het zeker ontstaat een geautomatiseerde handeling. Are you sure, Yes, No, Cancel (zie figuur 1) leidt er toe dat de gebruiker zonder nadenken op Yes drukt, met de bekende vervelende gevolgen. Deze zelf ontdekte kennis is psychologisch gezien correct. De oplossing die ontwerpers dan kiezen is dat psychologisch gezien niet altijd. Men laat de gebruiker lastige data invoeren zodat de gebruiker goed nadenkt. De gebruiker moet bijvoorbeeld een random getal invoeren of Ja intypen (Zie figuur 2). Deze oplossingen zijn fout, omdat ze strijdig zijn met de leerpsychologische eis: Maak het korte-termijn-geheugen leeg. Er is dan weer plaats voor nieuwe informatie, bijvoorbeeld dat het gevaarlijke commando nog niet uitgevoerd moet worden. ("Je moest eerst nog een directory back-uppen voor je de hele schijf wist."). In detail kan een Are you sure interface dat past bij deze eis, als volgt uitwerken.
 De gebruiker zegt: Wis de hele harde schijf.

  • De applicatie vraagt nu niets van de gebruiker! Wat de applicatie doet kan het werkgeheugen van de gebruiker immers belasten en verkleint de kans dat informatie die strijdig is met het wissen het werkgeheugen inschiet.
  • De applicatie laat wel de harde schijf flink ronken of een lampje knipperen zodat de gebruiker denkt dat de taak uitgevoerd wordt én zodat die taak uit zijn werkgeheugen verdwijnt. Binnen pakweg twee seconden is er daardoor een zeer hoge kans dat Maak eerst nog een back-up van directory x in het werkgeheugen van de gebruiker schiet.
  • De ontwerper heeft daarmee rekening gehouden. Er is dus een niet te missen mep button op het scherm geplaatst waarmee de gebruiker de in werkelijkheid nog niet gestarte operatie met een snelle mep op het veld of een toets kan annuleren.



  •   Figuur 1, een gevaarlijk commandoClose y/n/c vraag van WordGebruikers drukken bij vergissing op yes omdat zij deze handeling geautomatiseerd hebben. Deze vergissingen moet de ontwerper voorkomen, onder andere, door het werkgeheugen van de gebruiker leeg te maken.
    Figuur 2, Yes intypen voor het uitvoeren van een gevaarlijk commandoAre you sure? Type yes.Om er zeker van te zijn dat de gebruiker zich niet vergist bij dit gevaarlijke commando moet hij yes intypen. Je dwingt de gebruiker zo na te denken. De gebruiker denkt inderdaad na, hij denkt echter na over het intypen van yes. Daardoor verkleint de kans dat de gebruiker zich herinnert waarom deze opdracht beter (nog) niet gegeven kan worden. Deze oplossing voor het Are you sure probleem vergoot het probleem.
    Toepassing van de werk­geheugen­psychologie in het dagelijks leven:


    Meer psychologie voor design







    Zoeken in humanefficiency.nl



    Contact

    +31 (653) 739 750
    Parkstraat 19
    3581 PB Utrecht
    Nederland

    leonardverhoef@gmail.com
    Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
    Naar top.