Kijken achter de horizon

Waarom autonavigatieschermen op hun korte kant moeten staan (portret) maar dat niet doen.

Eeuwen geleden was er maar één mogelijkheid voor dynamische presentaties: het podium. Een podium is breder dan het hoog is. Na het podium kwam een scherm dat een film toonde. Ook dat scherm was natuurlijk breder dan het hoog is. Net als zijn opvolger het TV scherm. Het TV scherm werd ook gebruikt voor computers. Computers hebben dus ook een landschaporiëntatie. Dat is voor velen wel logisch maar is het ook psychologisch een goede keuze? etcs ermts mmi dmi planning Navigatie voor machinisten van hogesnelheidstreinen (ETCS). Het scherm toont niet wat de machinist ook ziet wanneer hij naar buiten kijkt maar vooral wat hij niet kan zien als hij naar buiten kijkt maar wat hij wel moet weten.
Welke route?Voor de automobilist vertrekt kiest hij een route. Er zijn meer kenmerken van routes dan routes, dus een landschaporiëntatie is psychologisch een goede keuze, zoals in het routekeuze overzicht hier direct onder.

auto route reisplanner reizen
Bij een brede korte lijst kan de automobilist met een portret verder vooruit kijken dan met landschap.
Naar top.

Wanneer afslaan?

Navigeren tijdens het rijden is anders. De taak is dan niet heuristisch: kiezen uit enkele routes met veel kenmerken maar de taak is algoritmisch: een lange lijst met korte instructies uitvoeren, liefst zonder de ogen van de weg te halen. Dit verschil is zo groot dat we het eerste doen met de hippocampus en het tweede met een ander deel van de hersenen: de caudate nucleus.Andere biologische structuren en andere taken vragen andere middelen. Je gaat niet skiën op twee potloden. Ook voor de ogen is het verschil groot. Bij instructies opvolgen past een portretoriëntatie het best, zoals in de lijst hier rechts. auto route reisplanner de reis Bij een smalle lange lijst is portretoriëntatie de beste stand

Het scherm staat in de
binnenkort tanken mode.
De automobilist kan zien dat hij over 46 km kan tanken (in België, dus goedkoper), naar het toilet kan en zijn kinderen kan uitlaten. Bovendien zal de file na Antwerpen dan verder afgenomen zijn.
Bij dit scherm is het antwoord op de vraag: Hoe vaak kun je tanken de komende 50 km? 63% correct (n= 19).
 
Zo'n lijst met instructies is smal en lang en dat is de vorm van een portret. Bij autonavigatie systemen is gebruikelijk een landschappresentatie zoals de figuur rechts laat zien. Dit brede korte scherm voor een lange smalle lijst is dus een verkeerde keuze, vooral omdat de tabel tijdens het rijden gebruikt wordt. Bovendien toont deze oriëntatie veel rechts en veel links en weinig vooruit. tom tom autonavibatie scherm   Een realistisch landschapgeoriënteerd planningscherm

De oriëntatie is zoals gebruikelijk: landschap. De regels van het perspectief bepalen de afmeting van de informatie. Informatie ver weg is klein en onleesbaar. De automobilist kan niet zien wat er achter de horizon is.

Bron: Tom Tom, 2010.
Met dit scherm is het antwoord op de vraag: Hoe vaak kun je tanken de komende 50 km? bij 14% van de lezers: Ja je kunt te komende 50km tanken. (n= 22). De meesten geven het juiste antwoord: Die informatie heeft het scherm niet.
Naar top.

Wanneer stoppen?

De automobilist moet weten wanneer hij moet afslaan. Ook moet hij tijdens het rijden plannen wanneer te stoppen. De automobilist wil tanken vlak vóór zijn brandstof op is en hij wil met lunchtijd stoppen bij een restaurant.Handig is dat gelijktijdig te doen. Hij moet beslissen waar te stoppen: bij de eerstvolgende of bij de daaropvolgende mogelijkheid. Een lijst die kijkt achter de horizon kan dat goed tonen. Rechts is te zien hoe belangrijk het is achter de horizon te kunnen kijken.
tom tom autonavigatie scherm Dit bord behoedt automobilisten voor een ernstige planningsfout achter de horizon

Bron: onbekend

Anticiperen Het scherm moet geen realistische wolken boven de horizon tonen en tankstations conform de wetten van het perspectief achter de horizon verbergen. Het scherm moet de positie van een tankstation en een restaurant tonen volgens de psychologische wetten van de leesbaarheid, begrijpelijkheid en de taak van de automobilist.

Concreet betekent dat dus geen wolken vooruit, weilanden links en rechts en pompstations in perspectief zodat deze op het scherm zichtbaar zijn wanneer deze ook door het raam zichtbaar zijn. Concreet betekent dat portret en niet landschap zodat verder vooruit gekeken kan worden, tonen wat achter de horizon is en geen perspectief zodat informatie achter de horizon ook leesbaar is.

Rechts bijvoorbeeld hoe een machinist van een hogesnelheidstrein achter de horizon kijkt.

etcs ermts mmi dmi planning 

Een abstracte portretgeoriënteerd planningsscherm

Een experimenteel ontwerp voor routeplanninginformatie voor machinisten van hogesnelheidstreinen (ETCS).
De oriëntatie is portret, uiteraard. Niet de regels van het perspectief bepalen de afmeting van informatie maar de regels voor leesbaarheid. Informatie op grote afstand is wel leesbaar en de machinist kan ook achter de horizon kijken. De schaal is niet lineair zodat verder vooruit gekeken kan worden.

Anticiperen in het dagelijks leven

Psychologie achter anticiperen.


Meer denkpsychologie voor public info design


ContextTitle




Public infowayfinding signing

Public infohistory futur train and public transport ticket vending machines

Public infopublic transport space structure wayfinding signposting

Public infodesign company logo icon pictogram

Public infodesign company logo aegon icon pictogram

Public infosignposting wayfinding signing arrows

Public infopublic transport space structure wayfinding signposting

Public infopublic transport space structure wayfinding signposting

Public infowayfinding signposting signing

Public infobewegwijzering borden icons pictogrammen verdwalen

Public infoleren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

Public info public transporttrain ticket vending machines

Public info public transportNaming public transport lines for passengers

Public info public transportpublic transport information on dynamic panels

Public info public transportcompany identity en marketing versus noodzakelijke reizigers informatie

Public info public transportmarketing company identity

Public info public transport

Public info public transportdelay announcement departure public transport dynamic indicator

Public info public transportpublic transport dynamic indicators history future

Public info public transportpublic transport dynamic indicators history future

Public info public transporticonen pictogram beelden op verkoopautomaten

Public info public transportopenbaar vervoer vertrektijden dynamische panelen vertraging verstoring

Public info public transport ovchipuser experience questionaire research

Public info public transport ovchipov-chipkaart in-checken out-checken

Public info public transport ovchipov-chipkaart check-out check-in

Public info road trafficTom Tom infographics car navigation

Public info road trafficother train accidents level crossings

Public info road trafficNaming ring roads

Public info road trafficcar park indicators

Public info road trafficwrong way driving traffic signs

Public info road traffictom tom navigatie auto

Public info road trafficleren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

Public info waterwaypictogram muster station assemply point IMO ferry signing

Public info waterwayvaarweg verkeersborden aanleggen watersport



Naar top.



Behalve psychologie voor public info design ook psychologie voor:

ects

  ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor machinist ERMTS high speed train control driver mmi ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist 






gui



x Invoer Morsesleutel Toekomst        multidimensionaal graphic   






icon design



  3-d, perspectief,drie-dimensionaal verkeersbord toekomst parkeerverbod verkeersbord toekomst verboden inhalen verkeersbord toekomst maximum snelheid bepaalde 






psychologie



helderheid voor betrouwbaarheid hersenen limgisch systeem en cortex aandacht trekken en aandacht sturen gebruik van de kleuren rood oranje en geel gevoeligheid van het oog voor kleuren humunculus mensmetafoor een mens in de zaadcel 






public



 NS treinkaart automaat b100 betalen openbaar vervoer NS treinkaart automaat b8060 betalen openbaar vervoer  IMO international maritime organisation muster station sign plattegrond IKEA water vaar verkeersbord maximaal hoogte water vaar verkeersbord maximaal drie dik aanleggen water vaar verkeersbord maximale doorvaart hoogte 3 meter experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer structuur openbare ruimten experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer atb etcs snelheidsbeheersing aandacht trekken water vaar verkeersbord verboden aanleggen water vaar verkeersbord maximale hoogte water vaar verkeersbord verboden 3 dik aanleggen met meer schepen trein vertrektijd perron NS CTA OV openbaar vervoer betalen ov-chipkaart toekomst grafische bestemmingen lijst metro ondergrondse lijn  structuur hoefijzer winkelcentrum 






toekomst

          






book

 






rekenen

leren rekenen basisschool MAB rekenblokken toekomst onderwijs leren lezen leren rekenen supermarkt leren rekenen basisschool tellen op de vingers aftellen leren rekenen vleksom puntsom rekenonderwijs basisschool tientallig stelsel tellen op de vingers rekenonderwijs basisschool computer diagnostiek remedial teaching graphics for quantitative data next generation 











Zoeken in humanefficiency.nl

Contact

+31 (653) 739 750
Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland

leonardverhoef@gmail.com
Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
Naar top.