Rekenvoorwaarden

werkbladen

Nog geen ondertitel voor breken



Leonard Verhoef

Contact
   



  . Wat zijn ?  

Rekenvoorwaarden zijn een eenvoudige vorm van kennis. Het gaat om de betekenis van hoeveel­heids­woorden. Het gaat nog niet om aantal, getallen en rekenen. Hier heet dat puntkennis ). Een psycho­logische sprong voorwaarts kwam in de zestiger en zeventiger jaren. De leer­achter­stand bij sommige kinderen moest wegge­werkt worden met ’compen­satie program­ma's’ Daarbij lag de focus op lees- en reken­voor­waarden.Rond 1969 ontstond zo het tv programma Sesam­straat in de VS. Sinds 1976 is Sesam­straat ook in Neder­land. Dit op voor­spraak van de denk­ontwikke­lings­psycho­loog Dolf Kohnstamm.

  .1 Hoe toon je ?  

Lastig van de eigenschap ’aantal’ is dat aantal zelf eigenlijk niet te zien is. Aantal is alleen te zien via een andere waarneembare eigen­schap. Aantal is verder een eigen­schap van een groep objecten en niet zo zeer van één object. Hoe moet je dat dan aan het kind uitleggen? De eerst stap is dus eigen­schappen herkennen. Kleur en vorm zijn eigen­schappen die visueel dominant zijn. Daar kan de zesjarige wat mee. Ook niet-visueel waar­neem­bare eigen­schappen als gewicht, hardheid (van materiaal) en ruwte gaan wel. En tijdens de muziekles zijn er verschillen in volume en toonhoogte.De vragen aan het kind zijn dan: Heeft het object de eigen­schap? Is het blokje rood of is het niet rood? Leg de rode bij elkaar.

voorwaardenpuntenkennis taartpunt

.1.1 Passen taartpunten en stippen?

Taartpunten en de stippen tonen de essentie van aantal getal goed (n+1, het volgende aantal is één meer dan het vorige). Maar de overgang van visueel rekenen met bijvoorbeeld stippen naar abstract rekenen met symbolen blijkt lastig. Dat geldt ook voor de koppeling van aantal naar cijfer. Er is namelijk geen enkele rationele of irrationele koppeling. Theoretisch kún je het dan eigenlijk niet onthouden De koppeling kan je leggen, bijvoorbeeld door een aantal stippen te laten vervloeien in het cijfer zoals in afbeelding 1 ter illustratie geprobeerd is. Allicht zijn er ook betere, Sesamstraat-achtige vervloeiingen te bedenken.


Groepering verschilt, aantal blijft gelijk

Afbeelding 1.

Wel moet je eigenlijk voorkomen dat het kind gaat tellen en ). Voorkom verder dat het kind denkt dat aantal een bepaalde vorm is. Inzicht in aantal ontstaat door de aantallen te tonen met verschillende objecten met hetzelfde aantal Naast stippen bijvoorbeeld taartpunten en wielen zoals in afbeelding 2. In en in staat waarom hier de keuze valt op taartpunten en stippen.


Bouw de afbeeldingen van de aantallen zorgvuldig op.
  • Toon aanvankelijk steeds de zelfde configuratie zodat het kind dit aantal zonder tellen direct interpreteert.
  • Daarna voorzichtig dezelfde configuratie maar dan gedraaid of gespiegeld. Gaat dat goed (zonder tellen) dan afwijkende patronen.
  • Varieer later de configuraties geleidelijk in onregelmatige patronen.
  • Daarna kun je ook andere eigenschappen verieren zoals kleur en vorm van de objecten (niet alleen stippen). Verder natuurlijk ook afmeting.
Ga niet te snel. Probeer het zo te doen dat de kinderen niet gaan tellen. Hang alles eventueel onder de getallenlijn (afb. 3).). Zo voorkom je dat het kind denkt dat aantal een bepaalde configuratie is. Wanneer het kind de aantallen direct (en zonder tellen!) herkent kan het kind hoeveel­heden vergelijken: Welke bak heeft de meeste stippen, blauw of groen? Ook heb je dan een zuivere hoeveelheidsvraag die niet verstoord wordt door taal en waarneming.
     9
 
     9
 
     9
 
Groepering verschilt, aantal blijft gelijk

Afbeelding 3.

Dus ...

Toon aantal en cijfer in elkaar vervloeid. Identificeer ze niet door te tellen maar gewoon door te herkennen.

  .2 Hoe vertel je ?  

.2.1 Past vergelijken van hoeveelheid?

voorwaardenpuntenkennis
Na het kennen en benoemen van eigen­schap­pen komt het verge­lijken van de hoeveel­heid die twee objecten van een eigenschap hebben. Meestal is dat met verge­lijkende trap (meer en minder). Welke is groter, langer, roder, etc.

Dieren hebben met dergelijke hoeveel­heids­verschillen geen probleem blijkt uit onder­zoek