Waarom kijkt de bank naar de zon als zij rente uitbetaalt
en niet naar de toekomst van zijn klant?

Banken hanteren een papieren jaar-denkmodel en nog geen electronisch nu-denkmodel en morgen-model. Bij betalen van rente kijken ze naar de zon en niet naar de toekomst van de klant.

In 1956 het bankboekje Mijn oma is begin 2006 overleden. We vonden verschillende bankboekjes. Een nog uit 1956. Wat een verschil met nu! De prachtige handgeschreven bedragen, met als enige onregelmatigheid de jaarlijkse rentebetalingen. Je kon aan het handschrift daarvan zien dat de bankemployee overwerkt was. Hij moest alles nog met een rekenmachine uitrekenen. De renteberekeningen moesten op de eerste van de rentemaand klaar zijn. Met spanning wachtte mijn oma altijd af welk meubelstuk ze dat jaar kon vervangen. Zij was erg intelligent maar een goede voorspelling van de rente was moeilijk.



Nu, in 2008 en ook nog in 2016 e-bankieren

Ook nu is het moeilijk de te ontvangen rente te voorspellen. Onder andere omdat je niet weet wanneer de rente gaat tellen. Je zou zeggen dat de rente gaat tellen op de dag nadat het bedrag overgemaakt is. Het kan zijn dat de bank valutadagen rekent en niet op zaterdagen en zon- en feestdagen overmaakt. Bij een ongelukkige storting kan er vier dagen verschil zijn en krijgt de spaarder 4/365=1,0% minder rente en betaalt ook de lener 1,0% meer rente.



Ooit nu-bankieren Dat een boer zaait als de zon hoger gaat staan en het warmer wordt, begrijp ik wel. Je moet niet in de herfst zaaien als het kouder wordt. Ook begrijp ik dat een bank vijftig jaar geleden maar een keer per jaar de rente wilde berekenen. Maar dat de bank in het jaar 2016 nog steeds naar de zon gaat zitten kijken wanneer de rente betaald moet worden begrijp ik niet.

Wat de bankemployee 50 jaar geleden niet kon kunnen computers nu wel. Elke keer als de bank het saldo toont, gewoon laten zien hoeveel de bank de klant werkelijk schuldig is: dus inclusief opgebouwde rente. Ook kunnen computers in het weekend en op zondagen werken. Het is dus mogelijk dat de rente altijd de volgende dag ingaat.

Maar dat is nog steeds dag-denken en geen nu-denken. Een Boeing747 voert een commando van de piloot niet ergens deze of de volgende dag uit maar nu. Een bankcomputer zou dus ook rente kunnen gaan rekenen op het moment dat hij het geld ontvangen heeft. Bij een hypotheekoverboeking van 400 000 € en 5% rente kan dat 50 € per dag schelen.
 
Al met als zijn we nu dus niet veel verder dan in 1968 toen overschrijven nog met papier en postborde ging. Ook de informatie de bank nu bij een mutatie geeft verschilt niet van die in 1968.

De winst in euro's is niet de grootste winst van nu-denken. De grootste winst is inzicht en tijdig bijsturen. Dus niet meer in spanning afwachten of je het eind van de maand haalt maar al halverwege de maand zien dat de uitgaven moeten minderen. Dat inzicht is beter wanneer vaste betalingen (salaris, vakantiegeld, huur, hypotheek, energie) niet niet discontinu (jaarlijks, maandelijks, wekelijks) maar continu afgeschreven worden. Dat kan zijn wekelijks, dagelijks of zelfs per uur.
Ooit morgen-bankieren

Een belangrijk kenmerk van het menselijk denken is anticiperen op wat komen gaat. Dat is bijvoorbeeld nu zaadjes naast je hut plaatsen zodat je in de zomer niet zo ver hoeft te lopen voor graankorrels. De bank moet de klant niet alleen inzicht maar ook uitzicht geven.

Wanneer ook de pinautomaat uitzicht heeft dan kan hij voorkomen dat hij je bij de kassa van Albert Heijn voor aap zet wegens te weinig saldo. Bankcomputer weet toch zelf wel dat hij morgen naar de zon gaat zitten kijken en rente gaat storten.

Hieronder een experimenteel mutatieoverzicht uit de vorige eeuw. Nu is een zwarte horizontale lijn. Na nu staan de mutaties die verwacht worden met het verwachte saldo.
 
Naar top.

Toekomst en psychologie van:

Computers
Help voor whizzkids  huisalarm
RSI is eenvoudig te voorkomen   typekamer
Homepage van morgen    
Wat is het verschil tussenen desk-top, e-book, e-reader, handheld, hands-top, hand-top, iBook, iPad, iPhone, iPod, lap-top, note-book, pda, smart-phone, tablet en een ultra-book?
From buttons for fingers towards graphics for brains, past and future of ticket vending machines

Geld
De bank wordt overbodig
Betalen, lenen, sparen, nu en morgen  
Fiscus rekent meteen af
Ideaal betalen
Pinnen is te moeilijk voor banken
Waarom kijkt de bank naar de zon bij het betalen van rente?

Onderwijs

Leren lezen en therapie in de supermarkt
Het algoritme leren of leren algoritmiseren

Maatschappelijk

Cognitive psychology will control the future
De moderne mens: meester of slaaf?
Redeneer-wijzer
When Things Start to Think, boekbespreking
Voorspellers, een kritiek op de toekomstindustrie, boekbespreking
Waarom mocht oma niet E-stemmen toen zij jong was?
Naar top.

Behalve toekomst en psychologie ook psychologie voor:

Interface, GUI en web.         

Public information: bewegwijzering, dynamische (reis)informatie, kaartverkoop, OV-chip, ed.   

  Grammatica voor graphics: Begrijpelijke bordjes op straat, stations en auto- en waterwegen.                

Why designers can't understand their users

Leren rekenen op de basisschool: computers, toekomst, didactiek      


Snelheidsbeheersingsinformatie (ATB) voor machinisten van hogesnelheidstreinen (ERMTS).      

Naar top.

Zoeken in humanefficiency.nl

Contact


cognitieve psychologie, gebruiksvriendelijkheid, interface design, mmi, ontwerp, usability, web page design
Human Efficiency
Leonard Verhoef

+31 (653) 739 750

Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland

leonardverhoef@gmail.com
Kamer van koophandel, inschrijvingsnummer: 39057871, Utrecht.
Naar top.