Leren rekenen en therapie in de supermarkt

Het gaat slechter met het onderwijs.
Als het zo door gaat verdwijnt het onderwijs en
leert elk kind probleemloos lezen en rekenen.

Column

Eerste versie 2006.
Laatste tekstuele verandering maart 2010.

Leonard Verhoef, denkpsycholoog voor mensgericht ontwerp van ingewikkelde dingen, geen designer.

109de cursus: GUI, webdesign, etc. psychologie en human efficiency, 2 en 3 oktober 2014

Contact.



  In het begin van deze eeuw berichtten de media regelmatig dat het slecht ging met het Nederlandse onderwijs. Miljarden extra investering in het onderwijs lijkt slechter onderwijs tot resultaat gehad te hebben. Waar gaat dat naar toe?

decoratieletters van dr. oetker voor het versieren van taarten en toetjes Dr. Oetker Letterpret: voor het decoreren van gebak of dessert
Letterpret van Dr. Oetker heeft alleen hoofdletters. De ’kleine’ letter ’e’ van ’pret’ is een omgekeerde hoofdletter ’g’. Deze is gebruikt omdat de letterset maar twee letters ’e’ heeft. De letter ’Q’ gebruikt Dr. Oetker 4,5 maal zoveel.



Hoe leerden we koken In 1950 vertelde de kruidenier aan de klant hoe de huisvrouw van de gekochte meel pannenkoeken moest maken. De kwaliteit van de pannenkoek was afhankelijk van de kookkunst van de kruidenier en het geheugen van de huisvrouw.    In de supermarkt van vandaag is het meel voorverpakt en heeft de servicegerichte supermarkt een uitstekend recept voor pannenkoeken op de verpakking gezet. Zo en met de Allerhande van Albert Heijn is het Haags Kookbook vervangen en is het kookonderwijs op school bijna geheel verdwenen.





Hoe verbeter je een supermarkt en onderwijs? Pedagogen kunnen goede dingen bedenken en uitwerken. Het verbeteren van het leren rekenen blijkt wat lastiger te zijn dan het verbeteren van het leren koken. In het onderwijs is de politiek koning. Ook de invloed van ouders op het onderwijs is tegenwoordig groot met rekenmoeders en ouderraad. Daardoor maken leerpsychologische bedenksels meer kans als zij lijken op het onderwijs dat ouders genoten hebben dan wanneer zij gebaseerd zijn op gedegen leer-psychologisch onderzoek.

Naar top.
Bij Albert Heijn is verandering geen probleem. De klant is weliswaar koning maar Albert Heijn beslist. Wat er in de schappen ligt bepalen niet politici of klanten maar hangt af van gedegen klantenonderzoek en vooral van kennis van zaken.



Het zal goed gaan met het leren lezen en rekenen

Nu onderscheiden supermarkten zich steeds minder in prijs en kwaliteit. Door concurrentie, nationale en Europese normen verschillen de producten steeds minder. Supermarkten zullen zich dan moeten onderscheiden met extra’s. Een extra kan zijn dat kinderen leren lezen en rekenen met de supermarkt.

Naar top.


    

Niet alleen de chefkok en marketing maar ook de pedagogiek bepaalt dan de teksten op verpakkingen voor kinderproducten.

Zo zal Albert Heijn in kinderschrift op pakken meel zetten: ’meel’ en ’voor pannenkoeken’. Je hoeft een kind maar één keer te vertellen dat de letters m e e l staan voor ’meel’ en bij een volgend bezoek komt het pak meel vanzelf in de kar. Het lettervoedsel in de supermarkt bestaat vrijwel altijd uit hoofdletters. De AH-pedagoog zal dr. Oetker met wetenschappelijk argumenten te verstaan geven dat zijn Letterpret (zie figuur rechtsboven) niet langer meer alleen hoofdletters mag bevatten maar alleen kleine letters. Woorden in hoofdletters zijn voor het leren niet handig omdat het lezen van hoofdletters 10% langer duurt dan het lezen van kleine letters. Het leren lezen duurt dan ook 10% langer. Op school en buiten school ziet het kind vooral kleine letters. De kans dat het kind opmerkt dat de macaronihoofdletters met lezen te maken hebben is dus klein. Heeft het kind dat wel in de gaten dan zal het opmerken dat er niet alleen voor elke kleine letter varianten zijn maar ook voor de hoofdletters. De chaos is dus twee keer groter dan hij dacht. Niet echt bemoedigend, vooral niet voor de slechte lezer. Lezen is herkennen van woordpatronen. Met hoofdletters krijgen woorden geen patroon maar blijven het rechthoeken die een beetje van lengte verschillen. Je moet dan min of meer elke letter afzonderlijke lezen. Kortom, alleen hoofdletters gebruiken bevordert dyslexie.

    De AH-pedagoog gaat ook rekenen met de kinderen. Als de prijs van 0,1 liter kindertoetje 0,20 euro is dan staat dat er kindvriendelijk op. Op een 1 liter kindertoetje staat duidelijk dat dit maar 1 euro kost. Met een eigen budget voor toetjes zal het kind de relaties tussen die hoeveelheden snel ontdekken. Wie het wisselgeld goed uitrekent mag het houden; het kind of de juffrouw achter de kassa.

Ongemerkt zullen de kinderen een reken- en taalbad krijgen waar zij zich niet aan kunnen en niet aan willen onttrekken. Voor lezen en rekenen hoeven ze dus niet meer naar school.




Uiteindelijke komt alles goed

Kinderen soepel en zonder problemen leren lezen en rekenen is niet zo moeilijk. Zeker niet in een supermarkt. De concurrentie tussen supermarkten is moordend. Nieuwe onderscheidingen tussen supermarkten blijven steeds weer nodig. Gelukkig voor Albert Heijn zijn er voldoende niet-opgeloste problemen in de wereld.

Naar top.

    Albert Heijn zou zich kunnen gaan onderscheiden door acteurs achter de kassa te zetten. Zij zullen vaste klanten verrassen met sociale, creatieve en emotioneel lastige situaties. Uiteraard alleen als hun bonuskaart meldt dat zij prijs stellen op verhoging van dergelijke vaardigheden. Een eenvoudig therapietje komt dus gewoon op de boodschappenlijst.    

Als een branche zijn taak niet goed uitvoert dan neemt een andere branche die taak ongemerkt over. Als het onderwijs kinderen niet leert lezen en rekenen dan zou Albert Heijn dat wel eens kunnen gaan doen.



    



Andere artikelen
over de toekomst
volgens de
psychologie:

Computers en zo
Help voor whizzkids
Het RSI-gevaar
Homepage van morgen
Niemand, zelfs de ontwerpers, weten wat het is: een desk-top, e-book, e-reader, gsm, handheld, hands-top, hand-top, iBook, iPad, iPhone, iPod, lap-top, note-book, pda, smart phone en een ultra-book

Geldzaken
Bank wordt overbodig
Betalen, lenen, sparen, nu en morgen
Fiscus rekent meteen af
Ideaal betalen
Pinnen is te moeilijk voor banken

Waarom kijkt de bank naar de zon bij betalen van rente?

Onderwijs
Leren rekenen en therapie in de supermarkt
Het algoritme leren of leren algoritmiseren, artikel

Maatschappelijke zaken
Waarom mocht oma niet E-stemmen toen zij jong was?
Cognitive psychology will control the future, wordt geen cognitief psychologisch verantwoorde constateerder voor gektes en geklets.Construeer de toekomst!
Moderne mens: meester of slaaf?
Redeneer-wijzer
De voorspellers, een kritiek op de toekomstindustrie, boekbespreking





Behalve toekomst ook cognitieve psychologie en:

Interface, GUI en web

Public transport: bewegwijzering, dynamische informatie, kaartverkoop, OV-chip, ed.

Leren rekenen op de basisschool: computers, toekomst, didactiek

ETCS mmi, high speed train drivers train control interface

 



Naar top.

Contact


cognitieve psychologie, gebruiksvriendelijkheid, interface design, mmi, ontwerp, usability, web page design
Human Efficiency
Leonard Verhoef.
Tweet bij een nieuwe cognitief psychologische reactie op een actueel onderwerp:


+31 (653) 739 750
Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland

verhoef@humanefficiency.nl Kamer van koophandel, inschrijvingsnummer: 39057871, Utrecht.