De moderne mens:
meester of slaaf?

De moderne mens bestaat niet, wel moderne techniek. De mens kan je niet veranderen. Techniek wel. Hoe ziet moderne techniek eruit, als deze de slaaf is?

Op deze pagina:

1 De ontdekking van de moderne mens
2 Hoe ziet de moderne mens er uit?
3 Moderne mens of denkfout?
4 De ontmaskering van de moderne techniek
5 De onthulling van de moderne moderne techniek


1. De ontdekking van de moderne mens

De eerste moderne mens is volgens de antropologie ongeveer 200 000 jaar geleden geboren. De nu levende ’moderne’ mens verschilt biologisch weinig van hem (Miller, 2009).

De eerste aanwijzingen voor een nieuwe moderne mens zouden kunnen dateren uit 1990.  Als een proefpersoon analfabeet blijkt te zijn dan verwijdert de psycholoog deze proefpersoon uit het onderzoek. Een andere geldig argument om proef­personen te verwijderen is ernstig stotteren. Stotteren verstoort namelijk de meting van reactietijden.


2. Hoe ziet de moderne mens er uit?

Na de negentigerjaren nam het aantal verwijderingen van proefpersonen toe. Op het eerste gezicht was er niet duidelijk sprake van iets als analfabetisme of stotteren. Bij het ontwerpen van gebruiksvriendelijke apparaten bleek ook dat sommige gebruikers handen, ogen, taal, geheugen en hersenen moeten hebben, die flink verschillen van die van de mens van voor 1990.

Hier wat voorbeelden van dergelijke onderzoeksresultaten.
  • Jongeren en IT-deskundigen hebben meer moeite een treinkaartje te kopen uit een computer dan ouderen (zie de bovenstaande de kaartautomaat). Drukt een oudere op 1e klasknop, in plaats van op de 2de klasknop, dan verbetert de oudere zich gewoon door op de 2de klas knop te drukken en gaat verder. Een ITer gaat op zoek naar een cancel knop en begint helemaal op nieuw. Speciaal voor deze groep heeft de treinkaartautomaat daarom een cancel knop.
  • scherm om moderne mensen op te sporen
    Met dit scherm kunnen ‘moderne’ mensen geïdentificeerd worden.
  • Hetzelfde beeld beeld komt naar voren wanneer men bepaalde proefpersonen vraagt een knopje in te drukken in geval van alarm (Verhoef, 2000). Gewone mensen verwachten dat de politie komt wanneer ze op help drukken. Jongeren en ITers verwachten uitleg van het kastje wanneer ze op help drukken.

  • In een onderzoek was de vraag aan de proefpersonen: Wat is er in de toekomst anders bij het werken met computers dan nu?. Op die vraag heeft 67% van de genoemde verschillen betrekking op vermindering van de spierarbeid.

    Zo noemt men vaak het vervangen van de vingerspieren door de stemspieren om gegevens in te voeren (voice input), aanraakschermen en directe invoer in de hersenen via elektroden. Visuele veranderingen die men noemt maken 28% deel uit. Het percentage genoemde veranderingen op mentaal gebied (taal, leren en denken) bedraagt 0% (n proefpersonen=10, n veranderingen=44).

    Zou de moderne mens niet meer kunnen of niet meer hoeven denken?
  • Rechts de rode help knop. Als de bewoner daarop druk, bijvoorbeeld bij inbraak of brand, dan komen de buren te hulp.
    ITers en jongeren denken dat er uitleg komt wanneer ze op help drukken.

    Bron: Burenbel, 1998.
    Naar top.






    3. Moderne mens of denkfout?

    Onderzoekers onderscheiden afhankelijke en onafhankelijke variabelen. Dit onderscheid voorkomt dat de onderzoeker oorzaak en gevolg door elkaar haalt (De Groot, 1961).Een ander vuistgereedschap van de nieuwe moderne mens is de muis. De ontwerper van de software dwingt de gebruiker de muis te gebruiken, zoals te zien is in het Word tabblad rechts. Tot de evolutie een RSI-bestendige hand ontwikkeld heeft, moet de moderne mens zich behelpen met Vóór 1990 bestond de muis niet en ook muis-RSI bestond niet, zelfs niet wanneer de gebruiker acht uur per dag met 400 aanslagen per minuut data invoerde. Tijdens de lezing meer voorbeelden.

    word tools options Vanaf de Word hoofdmenu optie Tools kan de gebruiker met het toetsenbord naar deze tabbladen.
    Het juiste tabblad kan alleen met de muis gekozen worden.
    Daarna kan de gebruiker weer verder met het toetsenbord. De techniek dwingt muisgebruik af. Door afgedwongen afwisseling blijft de gebruiker muizen. De kans op RSI neemt daardoor toe.
    Naar top.



    4. De ontmaskering
    van de moderne techniek

    Antropologen die de hedendaagse mens over 100 000 jaar onderzoeken zullen waarschijnlijk moeilijk kunnen begrijpen waarom de hedendaagse nieuwe moderne mens een denkfout maakte die de Neanderthaler niet maakte: het omdraaien van afhankelijk en onafhankelijk, van oorzaak en gevolg, je als slaaf laten behandelen terwijl je een meester in hart en nieren bent. Maar die antropologische vraag is nog niet aan de orde. De hedendaagse antropologie zal vragen wat met modern bedoeld wordt (Kooijmans, 2017, pag.146). Ongeacht het antwoord zal hij verder opmerken dat de overgang naar een nieuwe mens toch wel enkele duizenden jaren nodig heeft (pag. 148). De mens verandert niet en discussie kan het best gaan over het veranderbare, dus over de techniek.De verschillen tussen de Neanderthaler en de hedendaagse moderne mens zijn kleiner dan de verschillen tussen vuistbijl en computer. De discussie moet dus niet gaan over de invloed van de techniek op de moderne mens maar over de invloed van de mens op de moderne techniek. Hoe staat het daarmee?
    Onderzoek: Hoe ziet moderne techniek er uit? Sommige toekomstkijkers voorzien een mensheid die één geest is doordat moderne mensen met elektronica verbonden zijn (Wilde, 2000, pag. 56). Hoe ziet moderne techniek er psychologisch gezien uit? Laten we een oude bekende moderne techniek nemen, de tekstverwerker. De huidige tekstverwerkers zijn geen tekstverwerkers maar letterverwerkers. Ze helpen niet bij het maken van goede teksten maar ze verminderen de vingerspierarbeid bij het verwerken van letters (geen gedoe met flesjes type-out). Tekstverwerkers verminderen spierarbeid, net als stoommachines. Psychologisch gezien niet veel nieuws dus. Wat andere voorbeelden. Voorlopig ziet de computergebruiker vandaag op zijn scherm nog een en en Ook niet echt nieuw. Zo hadden de oude Grieken al personal assistants die ze mentor noemden.
      Ook op stations is deze horseless carriage ziekte (de Mul, 2007, pag. 111) te zien. Op perrons hangt wel nieuwe techniek (borden dynamisch tot op de pixel) maar voor het waarnemen en denken van deze reiziger is de situatie gelijk aan twee technische generaties terug: grofweg zoals toen de dienstregeling nog op papieren posters en in dienstregelingsboekjes stond. Eenvoudige veranderingen die het reizen voor de reiziger vereenvoudigen en die de kosten voor de reisinformatie verlagen zijn op deze moderne techniek niet toegepast, zoals rechts te zien is.

    nieuwe ns perron treinen aanwijzer cta NS perron treinaanwijzer, type rolband (in gebruik tot omstreeks 1985)     nieuwe ns perron treinen aanwijzer cta
    NS perron treinaanwijzer, type dynamisch pixel based scherm (in gebruik na 2007)
  • Op de moderne treinaanwijzers staat de tijd stil. De linker rolbandaanwijzer van twee generaties terug geeft 13:31 links boven digitaal weer. De aanwijzers die omstreeks 2007 verschenen doen dat precies zo.

  • De tijd rechts heeft de voorkeur omdat de vertrektijd en de kloktijd dan dichter bij elkaar staan. Dat geeft minder vergissingen.

  • Een digitale klok heeft voorkeur omdat tijdsvergelijking tussen twee gelijke presentaties eenvoudiger is dan een vergelijking tussen een digitale en een analoge presentatie.

  • Beide digitale getallen zouden op het beeldscherm kunnen. Dat maakt het aftrekken van tijden eenvoudiger en de aanwijzer goedkoper.



  • Tijdens de lezing cognitief psychologisch opgezette aanwijzers. Op sommigen is tijd daarbij zelfs niet meer aanwezig.
    Waarom is er geen moderne moderne techniek? Hoe kan moderne techniek voor de gebruiker niet verschillen van techniek van duizenden jaren geleden? Wie verzaakte de techniek te vertellen wat de bedoeling van een technisch hulpmiddel is? Er blijken twee verdachten te zijn.
      Bij de Neanderthaler bepaalde de gebruiker de vorm van de vuistbijl. Hij kocht geen vuistbijl met scherpe punten aan beide kanten.

    Tegenwoordig is dat anders. Microsoft moet zich verdedigen in veel rechtszaken maar niet omdat haar software RSI-vriendelijk is. Mogelijk is er sprake van een geloof (de Wilde, 2000). Een geloof in de techniek. Bij een geloof past: lichamelijk lijden (RSI), volgzaamheid (techniek is meester en gebruiker is slaaf) en vervolging, bijvoorbeeld door bepaalde bevolkingsgroepen toegang tot faciliteiten ontzeggen en denigrerend bejegenen (classificeren als digibeten). Er zijn zelfs ketters die de God, de techniek, willen ontmaskeren.

    Verdachte nummer één is dus duidelijk. Een vijand van de hedendaagse moderne mens is de in de techniek gelovende hedendaagse moderne mens.
    Is de wetenschap misschien de schuldige? Waarom vertelt de wetenschap de techniek niet wat de bedoeling is?

    Een oorzaak is dat de huidige mens-­wetenschap een passief constaterende traditie heeft. Ze beschrijft hoe de moderne mens moderne techniek gebruikt en vraagt zich af: Wat is de invloed van de techniek op de mens? De wetenschap moet niet afvragen maar opdragen:
    Een probleem voor de cognitief psycholoog is verder dat cognitief psychologische begrippen (zie *) gekaapt zijn door designers, managers, marketiers, politici, technici en media. Voordat de psycholoog kan gaan ontwerpen moet hij eerst deze cognitief psychologische luchtkastelen van amateur­psychologen uit de lucht schieten.

    Why designers can“t understand their users, developing a systematic approach using cognitive psychology, usability
    Naar top.



    5. De onthulling van moderne moderne techniek

    Moderne techniek kan meer dan spierarbeid verminderen en informatie statisch tonen alsof het gedrukt is. Met die nieuwe mogelijkheden kan de heden­daagse mens de wereld beter overmeesteren dan de Neanderthaler. De les is: Laat je niet afleiden en verleiden met materiële en zichtbare fun als veeginvoer en visueel design op handhelds. Techniek moet gebruikt worden voor de overmeestering van de onzichtbare onderdrukking van het volk door technici, managers, politici en marketiers.

    Alleen met moderne moderne techniek heeft een eventuele discussie over de eventuele invloed van de techniek op de mens zin.

    De vraag is wel of die discussie er met moderne moderne techniek nog is. Moderne moderne techniek werkt wel maar dat merk je niet. Moderne moderne techniek is onzichtbaar zei Norman al weer 19 jaar geleden.

    Tijdens de lezing zullen we laten zien hoe de mens kan heersen over complexe werelden die hij overigens zelf maakte. Dit is eenvoudig uit te leggen met eenvoudige systemen als , en Letterpret van dr. Oetker.
    decoratieletters van dr. oetker voor het versieren van taarten en toetjes

    cs Letterpret: voor het decoreren van gebak of dessert

    Letterpret voor de hedendaagse kleine moderne mens, volgens dr. Oetker. Alleen leiden de letters niet tot lezen maar wel tot dyslexie. Niet echt modern. Wel modern zou een letterpret zijn dat dyslexie voorkomt en het leren lezen op school overbodig zou maken.

    Naar top.



    Literatuur

    Groot, A.D. de, (1961). Methodologie, Grondslagen van onderzoeken en denken in de gedragswetenschappen. ‘s-Gravenhage: Mouton, & Co.

    Miller , (2009). Darwin en de consument Seks, status en het brein. Amsterdam: Contact.

    Mul, J. De, (2007). Cyberspace Odyssee Kampen: Klement.

    Norman, D.A. , (1998). The invisible computer Why Good Products Can Fail. Cambridge (Mas.): The MIT Press.

    Verhoef, L.W.M., (2000). Vermindering valse alarmen beveiligingsapparatuur Almere: Human Efficiency. Senter, project nummer TSC98004.

    http://www.humanefficiency.nl/designers_understanding.php

    Wilde, R. de , (2000). De voorspellers een kritiek op de toekomstindustrie. Amsterdam: De Balie.

    Naar top.



    Toekomst en psychologie van:


    ContextTitle




    openbaar vervoer betalen ovchikpkaart toekomst infographics

    leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    internet elektronisch stemmen voor verkiezingen

    mini touch screen treinkaart verkoop automaat NS

    GUI and webhelp leren leerpsychologie interface design

    GUI and webtoekomst visuele auditieve tactiele communicatie sociale media ringtones trillen

    GUI and webopenbaar vervoer betalen ovchikpkaart toekomst infographics

    GUI and webhomepage startpageweb map structuur

    Leren rekenentoekomst onderwijs leren lezen rekenen supermarkt

    Psychologietoekomst van de toegepaste cognitievecognitief denkpsychologie

    Psychologie leren verkortenleren verkeersborden rijexamen toekomst

    Public infoleren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    Public info public transportpublic transport dynamic indicators history future

    Public info public transportpublic transport dynamic indicators history future

    Public info road trafficleren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

    Toekomsthandheld gsm smartphone

    Toekomstkilometerteller toekomst zelfrijdende auto snelheid beheersing

    Toekomsthelp voor whizzkids toekomst

    Toekomsthome page

    Toekomstwerkgeheugen ouderen stm

    Toekomstinternet elektronisch stemmen voor verkiezingen

    Toekomst

    Toekomst

    Toekomstvroeger geen RSI in de typekamer

    Toekomstbank papieren dagafschrift

    Toekomsttoekomst voorspellen goeroes

    Toekomst geldpinnen betalen elektronisch pinpas toekomst

    Toekomst geldpinnen betalen elektronisch pinpas toekomst






    Behalve toekomst en psychologie ook psychologie voor:

    ects

      ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor machinist ERMTS high speed train control driver mmi ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist 






    gui



    x Invoer Morsesleutel Toekomst        multidimensionaal graphic   






    icon design



      3-d, perspectief,drie-dimensionaal verkeersbord toekomst parkeerverbod verkeersbord toekomst verboden inhalen verkeersbord toekomst maximum snelheid bepaalde 






    psychologie



    helderheid voor betrouwbaarheid hersenen limgisch systeem en cortex aandacht trekken en aandacht sturen gebruik van de kleuren rood oranje en geel gevoeligheid van het oog voor kleuren humunculus mensmetafoor een mens in de zaadcel 






    public



     NS treinkaart automaat b100 betalen openbaar vervoer NS treinkaart automaat b8060 betalen openbaar vervoer  IMO international maritime organisation muster station sign plattegrond IKEA water vaar verkeersbord maximaal hoogte water vaar verkeersbord maximaal drie dik aanleggen water vaar verkeersbord maximale doorvaart hoogte 3 meter experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer structuur openbare ruimten experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer atb etcs snelheidsbeheersing aandacht trekken water vaar verkeersbord verboden aanleggen water vaar verkeersbord maximale hoogte water vaar verkeersbord verboden 3 dik aanleggen met meer schepen trein vertrektijd perron NS CTA OV openbaar vervoer betalen ov-chipkaart toekomst grafische bestemmingen lijst metro ondergrondse lijn  structuur hoefijzer winkelcentrum 






    toekomst

              






    book

     






    rekenen

    leren rekenen basisschool MAB rekenblokken toekomst onderwijs leren lezen leren rekenen supermarkt leren rekenen basisschool tellen op de vingers aftellen leren rekenen vleksom puntsom rekenonderwijs basisschool tientallig stelsel tellen op de vingers rekenonderwijs basisschool computer diagnostiek remedial teaching graphics for quantitative data next generation 








    Naar top.

    Zoeken in humanefficiency.nl

    Contact

    +31 (653) 739 750
    Parkstraat 19
    3581 PB Utrecht
    Nederland

    leonardverhoef@gmail.com
    Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
    Naar top.
    toekomst1sbestel