xPinnen is te moeilijk voor banken

5 simpel te verhelpen basisfouten van de pinpas overleefden meer dan 20 jaar gebruik.

Naar aanleiding van:
NRC, vrijdag 30 september 2011, economie pag. 25:
Dippen is het nieuwe pinnen

Leonard Verhoef, denkpsycholoog voor mensgericht ontwerp van ingewikkelde dingen, geen designer.

Contact.


Het Nieuwe Pinnen is even snel als het oude, volgens de banken. Natuurlijk is het invoeren van vier cijfers (volgens het oude pinnen) even snel als het invoeren van vier cijfers (volgens het nieuwe pinnen). Op sommige oude pinapparaten kon je echter pinnen wanneer dat je uitkwam, bijvoorbeeld wanneer je moest wachten en er nog geen boodschappen gescand waren. Direct na het pinnen bergt de klant de pas op, heeft hij twee handen vrije voor inpakken en kan hij de pas niet vergeten. Dat alles geeft minder stress, minder vergeten passen en tijdwinst.

De pinpas wordt niet vaker vergeten omdat er niet meer pasjes aangevraagd worden volgens de banken.

De banken tellen niet het vergeten dat hulpvaardige caissières oplossen met: U vergeet uw pinpas. Ook de pasjes die de winkelier bewaart en de klant ophaalt telt de bank niet mee.

   Deze hersteloperaties verlengen de nieuwe pintijd en zijn zeer onconfortabel.

Volgens de banken moeten klanten gewoon wennen, insteken in plaats van doorhalen. Dat is net zo moeilijk volgens de banken

Als je de sleuf dicht maakt dan is de foute handeling onmogelijk en het wenprobleem opgelost. Dat er een wenprobleem zou zijn omdat dat ook het geval was bij de overgang van links naar rechts rijden in Zweden is geen argument. Bij de overgang van links naar rechts rijden is fysieke dwang niet mogelijk. Door de sleuf dicht te maken is dat bij het Nieuwe Pinnen wel het geval.

Een klant denkt en plant om snel en zonder vergeten af te rekenen.

Door de klant te dwingen op één bepaald moment de pas uit te halen, beperkt de pinautomaat de plannings­mogelijk­heden van de klant.

Pas nog uit de pinlezer halen wordt verdrongen uit het werkgeheugen door vragen als: Had ik nu pepers gepakt? Heb ik alle boodschappen in de tas?', vragen van de caissière: Wilt u zegeltjes, een bon, voetbalplaatjes, heeft u een bonuskaart?

Een pinautomaat moet zo ontworpen zijn dat de klánt bepaalt wanneer hij de pas uit de automaat haalt. Computers kunnen cijfers perfect onthouden en cijfers schrijven, lezen en onthouden is niets voor mensten. De paslezer moet gewoon even vier cijfers onthouden tot de caissière zegt Betalen maar!
Naar top.

Hoe maak je een goede pinpas

Ponskaarten van rond 1970 hadden een afgesneden hoek, net als de hedendaagse simkaarten voor GSMs. Dit maakt het gemakkelijk aan te geven hoe de kaart in te voeren.
Pinpassen hebben geen afgesneden hoek. Het is dan moeilijker aan te geven hoe de pas in te voeren. Dat is links te zien.
Personenvervoerders introduceerden 12 jaar geleden de contactloze OV-chipkaart. De OV-reiziger kan rennend langs de OV-chippaal, zijn kontzak met daarin zijn OV-chipkaart scherend langs de lezer inchecken. Dit is wat de blauwgejackte reiziger rechts doet.
Elf jaar later komen ook banken met ’contactloos’ betalen. Wel zijn er wat erschillen me contactloze betaler moet eerst uitzoeken of de lezer geschikt is voor contactloos, moet vervolgens zoeken waar de pas tegenaan gehouden moet worden en kan na een onduidelijke tijd zijn pas weer opbergen. Een piep zoals bij uitchecken is er niet. jaar nadat introduceerde werd het invoerprobeem ’opgelost’ bij bankpassen opgelost met contactloos betalen.De OV-reiziger kan rennend langs de OV-chippaal, zijn kontzak met daarin zijn OV-chipkaart scherend langs de lezer inchecken. De contactloze betaler moet eerst uitzoeken of de lezer geschikt is voor contactloos, moet vervolgens zoeken waar de pas tegenaan gehouden moet worden en kan na een onduidelijke tijd zijn pas weer opbergen. Een piep zoals bij uitchecken is er niet.
Telefoontoestellen van rond 1960 hadden naast cijfers ook letters. Net als de hedendaagse GSM-toetsenborden. Met de letters kan een woord gemaakt worden van een telefoonnummer. Dit vereenvoudigt het onthouden.

Geld- en betaalautomaten hebben alleen cijfers en geen letters. Het is dan moeilijker de pincode te onthouden.

Treinkaartautomaaten van rond 1990 hadden een numerieke stationscode. Deze code was altijd een gemakkelijk te onthouden nummer, bijvoorbeeld omdat het de postcode van de bestemming was. Dit maakte de code gemakkelijk te onthouden.

Slecht ontworpen codesystemen hebben ook codes die moeilijk te onthouden zijn. De kans dat de gebruiker zijn code vergeet is dan groter.

Bankpassen van het Oude Pinnen konden gemakkelijk geskimd worden. De personenvervoerder NS loste dit probleem uiteindelijk in 2009 voor de geldvervoerders op met een speciaal voorzetstuk.
Banken lieten de kanten met stickers weten dat de klant dit probleem zelf moet oplossen.

De OV-chipkaart werkt contactloos. In- en outchecken kan door de tas voor de lezer te houden. De portemonnee en alle passen blijven veilig diep in de tas zoals bij de blauwe reiziger. De passen van het Nieuwe pinnen moeten bij het betalen uit de tas, uit de portemonnee en ook een tijdje uit de hand. Dit is onveilig omdat de pas vergeten kan worden en omdat criminelen met creatief straattoneel de pas ongemerkt kunnen verwisselen.

Tot slot het woord pinpas. De identificatie door pinnen is een technologische zaak en inmiddels niet meer van toepassing op alle passen. Verder is de pas geen passeerbewijs maar een betaler. Ook de woorden voor andere passen en producten van banken zijn niet duidelijk.
Naar top.

Toekomst en psychologie van:

Techniek
Help voor whizzkids
Typekamer vorige eeuw: wel 8 uur per da g typen maar geen RSI.
Homepage van morgen
Kilometers tellen versus snelheid beheersen.
Hoe betalen we in de toekomst parkeergeld: technische en psychologische oplossingen.
Wat is het verschil tussenen desk-top, e-book, e-reader, handheld, hands-top, hand-top, iBook, iPad, iPhone, iPod, lap-top, note-book, pda, smart-phone, tablet en een ultra-book?
Waarom mocht oma niet E-stemmen toen zij jong was?
From buttons for fingers towards graphics for brains, past and future of ticket vending machines

Geld
De bank wordt overbodig
Betalen, lenen, sparen, nu en morgen
Fiscus rekent meteen af
Ideaal betalen
Pinnen is te moeilijk voor banken
Waarom kijkt de bank naar de zon bij het betalen van rente?
When Things Start to Think,boekbespreking

Onderwijs
Leren lezen en therapie in de supermarkt
Het algoritme leren of leren algoritmiseren

Maatschappelijk
Cognitive psychology will control the future
De moderne mens: meester of slaaf?
Redeneer-wijzer
Voorspellers, een kritiek op de toekomstindustrie, boekbespreking

Huishouden
Inductie koken: minder stress en meer toekomst




Behalve toekomst en psychologie ook psychologie voor:

Interface, GUI en web.         

Public information: bewegwijzering, dynamische (reis)informatie, kaartverkoop, OV-chip, ed.   

  Grammatica voor graphics: Begrijpelijke bordjes op straat, stations en auto- en waterwegen.                

Cognitieve psychologie voor design

Leren rekenen op de basisschool: computers, toekomst, didactiek


Snelheidsbeheersingsinformatie (ATB) voor machinisten van hogesnelheidstreinen (ERMTS).      

Naar top.

Zoeken in humanefficiency.nl

Contact


cognitieve psychologie, gebruiksvriendelijkheid, interface design, mmi, ontwerp, usability, web page design
Human Efficiency
Leonard Verhoef

+31 (653) 739 750

Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland

leonardverhoef@gmail.com
Kamer van koophandel, inschrijvingsnummer: 39057871, Utrecht.
Naar top.
toekomst1sbestel