Pinnen is te moeilijk voor banken

Vijf simpel te verhelpen basisfouten van de pinpas overleefden meer dan 20 jaar gebruik. Hoe ziet de ideale pinpas er uit?



Het ’nieuwe pinnen’ volgens banken Bij het oude pinnen sleept de betaler de pas door een sleuf. Bij het nieuwe pinnen steekt de betaler de pas in een sleuf en haalt de pas weer terug. Dippen noemden de banken dat in 2011. Inmiddels is het 7 jaar later, er is contactloos betalen (sinds 2013) en waarschijnlijk weet niemand meer dippen is. De psychologische les is daardoor leerzamer geworden. L' histoire se repète. Zonder ogen, oren en zelfs nog zonder handen kun (met wat hulp) je best afrekenen bij de kassa. Het probleem bij passen is niet de beweging (swipen, dippen of tikken bij contactloos) maar het werkgeheugen: de pincode en de pas niet vergeten. Daar komt bij dat er bij betalen stress en afleiding is. Daardoor verdwijnt er ongemerkt informatie uit het werkgeheugen. Pas nog uit de pinlezer halen wordt verdrongen uit het werkgeheugen door vragen als: Had ik nu suiker gepakt? Lege flessenbon niet vergeten. Verder verstoren anderen het werkgeheugen zoals vragen van de caissière: Wilt u zegeltjes, een bon, voetbalplaatjes, heeft u een bonuskaart? en klanten die achter de betaler staan (haast, Mag ik uw voetbalplaatjes?).
 
Voor het werkgeheugen was het nieuwe pinnen uit 2011 en contactloos pinnen dus eigenlijk niets nieuws. Bij het ’nieuwe’ pinnen uit 2011 en het ’nieuwste’ (contactloze) pinnen moet de betaler nog steeds pinnen (contact maken en pin invoeren) op het moment dat het de bank uitkomt. Voor het werkgeheugen zou een verbetering zijn wanneer de betaler kan pinnen wanneer het hem uit komt. Dat is bijvoorbeeld aan het begin wanneer de kassière begint te scannen. De betaler heeft dan niet zo veel te doen (minder stress).De paslezer moet gewoon even vier cijfers onthouden tot de kassière zegt Betalen maar! Direct na het pinpascontact, wanneer de betaler toch niets te doen heeft, bergt hij de pas op. Die kan hij niet meer vergeten of uit zijn hand laten vallen. De betaler heeft handen en aandacht vrij voor anders zaken en kan daar beter op Bovendien kunnen computers cijfers perfect onthouden terwijl mensen niet gebouwd zijn voor cijfers schrijven, lezen en onthouden.

Bij het ’nieuwe’ pinnen wordt de pas niet vaker vergeten stelt de bank.

Psychologisch gezien is het onwaarschijnlijk dat passen niet vaker vergeten worden omdat de pas losgelaten wordt en de taakomstandigheden stressvol zijn. Er worden niet meer pasjes aangevraagd volgens de banken.De banken tellen niet het vergeten dat hulpvaardige caissières oplossen met: U vergeet uw pinpas. Ook de pasjes die de winkelier bewaart en de klant ophaalt, telt de bank niet mee.   Deze hersteloperaties zijn vervelend, verlengen de nieuwe pintijd en zijn zeer oncomfortabel.
Meer voorbeelden van het werkgeheugen in het dagelijks leven:

x


Toekomst geldpinnen betalen elektronisch pinpas toekomst

Psychologie leren werkgeheugenwerkgeheugen vergeten onthouden stm

Toekomstwerkgeheugen ouderen stm

Public info waterwaypictogram muster station assemply point IMO ferry signing

Public info public transport ovchipov-chipkaart check-out check-in

skimmen pasfraude NS automaat beleving openbaar vervoer

bewegwijzering borden icons pictogrammen verdwalen

Naar top.



De pincode onthouden Toetsenborden op geld- en betaalautomaten hebben alleen cijfers en geen letters. Telefoontoestellen van rond 1960 hadden naast cijfers ook letters. Net als de hedendaagse GSM-toetsenborden. Met de letters kan een woord gemaakt worden van een telefoonnummer. Dit vereenvoudigt het onthouden.
Naar top.



Hoe maak je een goede pinpas

Naast meer vriendelijkheid voor het werkgeheugen kan de pas op andere manieren vriendelijker gemaakt worden voor de betaler.
 
Hoe de pas houden bij invoeren?

Rond 1970 bedienden mensen computers niet direct met een toetsenbord maar met ponskaarten. Deze hadden een afgesneden hoek, net als de hedendaagse simkaarten voor GSMs. De afgesneden hoek moest linksboven zitten. Zat de kaart verkeerd dan was dat eenvoudig te zien. Dit maakt het gemakkelijk aan te geven hoe de kaart in te voeren.
Pinpassen hebben geen afgesneden hoek. Het is dan moeilijker aan te geven hoe de pas in te voeren. De afbeelding links geeft aan hoe de pas door de sleuf geswiped moet worden.
Hoe contactloos betalen

Personenvervoerders introduceerden 13 jaar geleden de contactloze OV-chipkaart. De OV-reiziger kan rennend langs de OV-chippaal, zijn achterzak met daarin zijn OV-chipkaart scherend langs de lezer inchecken. Dit is wat de blauwgejackte reiziger rechts doet.
Elf jaar later komen ook banken met ’contactloos’ betalen. Er zijn wat verschillen met contactloze betaler. Deze moet eerst uitzoeken of de lezer geschikt is voor contactloos, moet vervolgens zoeken waar de pas tegenaan gehouden moet worden en kan na een onduidelijke tijd zijn pas weer opbergen. Een piep zoals bij uitchecken is er niet.
Hoe diefstal voorkomen

Bankpassen van het Oude Pinnen konden gemakkelijk geskimd worden. De personenvervoerder NS loste dit probleem uiteindelijk in 2009 voor de geldvervoerders op met een speciaal voorzetstuk.
Banken lieten de kanten met stickers weten dat de klant dit probleem zelf moet oplossen.

Een naam die inzicht geeft

Kaarten waarmee betaald kan worden verschillen in mogelijkheden. Er kan verbinding nodig zijn met de bank, er kan saldo op de pas staan, het saldo kan automatisch opgehoogd worden, met de pas kan geleend worden (credit card), twee maal invoeren kan nodig zijn om af te rekenen (uitchecken), een pincode kan nodig zijn, en de kaart kan persoonsgebonden zijn of niet.


De grote verschillen tussen de OV-chipkaart en de betaal/bank/pinpas leidden aanvankelijk tot veel misverstanden. Veel termen in het (pas)betalingsverkeer zijn onduidelijk. De meeste betalers begrijpen op den duur wel wat de bank bedoelt. Andere betalers haken af. De betaalpas eigenlijk geen passeerbewijs maar een betaalkaart of betaler. Klik voor meer over termen in het betalingsverkeer.
Naar top.

Toekomst en psychologie


x
toekomst visuele auditieve tactiele communicatie sociale media ringtones trillen

openbaar vervoer betalen ovchikpkaart toekomst infographics

leren onderwijzen opleiden handelingen verkorten instampen memoriseren

public transport dynamic indicators history future

leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

leren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

eurocheque betalen



parkeren betalen elektronisch toekomst parkeerautomaat

rente sparen toekomst

internet elektronisch stemmen voor verkiezingen

mini touch screen treinkaart verkoop automaat NS

GUI and webtoekomst visuele auditieve tactiele communicatie sociale media ringtones trillen

GUI and webopenbaar vervoer betalen ovchikpkaart toekomst infographics

GUI and webhomepage startpageweb map structuur

Leren rekenentoekomst onderwijs leren lezen rekenen supermarkt

Psychologietoekomst van de toegepaste cognitievecognitief denkpsychologie

Psychologie denkenhoe denken mensen emotie toekomst psychologie

Psychologie leren verkortenleren verkeersborden rijexamen toekomst

Public infoleren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

Public info public transportpublic transport dynamic indicators history future

Public info public transportpublic transport dynamic indicators history future

Public info road trafficleren verkeersborden toekomst rijexamen psychologie

Toekomsthandheld gsm smartphone

Toekomstkilometerteller toekomst zelfrijdende auto snelheid beheersing

Toekomst

Toekomsthome page

Toekomstwerkgeheugen ouderen stm

Toekomstinternet elektronisch stemmen voor verkiezingen

Toekomst

Toekomst

Toekomstvroeger geen RSI in de typekamer

Toekomstbank papieren dagafschrift

Toekomsttoekomst voorspellen goeroes

Toekomst geldFrom buttons for fingers towards graphics for brains, past and future of ticket vending machines

Toekomst geldeurocheque betalen

Toekomst geld

Toekomst geldpinnen betalen elektronisch pinpas toekomst

Toekomst geld

Toekomst geldparkeren betalen elektronisch toekomst parkeerautomaat

Toekomst geldrente sparen toekomst

Toekomst geldpinnen betalen elektronisch pinpas toekomst

Toekomst geldpinnen betalen elektronisch pinpas toekomst

Toekomst onderwijsleren rekenen basisschool nieuwe intelligentie algoritme

Toekomst onderwijsleren lezen in de supermarkt

Toekomst psychologie

Toekomst psychologieleren lezen in de supermarkt

Toekomst psychologie




Naar top.

Behalve toekomst en psychologie ook psychologie voor:

x
ects

  ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor machinist ERMTS high speed train control driver mmi ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist ERMTS hoge snelheidstrein hsl ATB experimenteel interface voor achinist 






gui



x Invoer Morsesleutel Toekomst        multidimensionaal graphic   






icon design



  3-d, perspectief,drie-dimensionaal verkeersbord toekomst parkeerverbod verkeersbord toekomst verboden inhalen verkeersbord toekomst maximum snelheid bepaalde 






psychologie



helderheid voor betrouwbaarheid hersenen limgisch systeem en cortex aandacht trekken en aandacht sturen gebruik van de kleuren rood oranje en geel gevoeligheid van het oog voor kleuren humunculus mensmetafoor een mens in de zaadcel 






public



 NS treinkaart automaat b100 betalen openbaar vervoer NS treinkaart automaat b8060 betalen openbaar vervoer  IMO international maritime organisation muster station sign plattegrond IKEA water vaar verkeersbord maximaal hoogte water vaar verkeersbord maximaal drie dik aanleggen water vaar verkeersbord maximale doorvaart hoogte 3 meter experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer structuur openbare ruimten experimenteel vertrektijden bord openbaar vervoer atb etcs snelheidsbeheersing aandacht trekken water vaar verkeersbord verboden aanleggen water vaar verkeersbord maximale hoogte water vaar verkeersbord verboden 3 dik aanleggen met meer schepen trein vertrektijd perron NS CTA OV openbaar vervoer betalen ov-chipkaart toekomst grafische bestemmingen lijst metro ondergrondse lijn  structuur hoefijzer winkelcentrum 






toekomst

          






book

 






rekenen

leren rekenen basisschool MAB rekenblokken toekomst onderwijs leren lezen leren rekenen supermarkt leren rekenen basisschool tellen op de vingers aftellen leren rekenen vleksom puntsom rekenonderwijs basisschool tientallig stelsel tellen op de vingers rekenonderwijs basisschool computer diagnostiek remedial teaching graphics for quantitative data next generation 








Naar top.



Zoeken in humanefficiency.nl

Contact


+31 (653) 739 750
Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland

leonardverhoef@gmail.com
Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
Naar top.
toekomst