Pinnen is te moeilijk voor banken
Naar aanleiding van:
NRC, vrijdag 30 september 2011, economie pag. 25:
Dippen is het nieuwe pinnen



Contact.


Het Nieuwe Pinnen is even snel als het oude, volgens de banken. Natuurlijk is het invoeren van vier cijfers (volgens het oude pinnen) even snel als het invoeren van vier cijfers (volgens het nieuwe pinnen).

Op sommige oude pinapparaten kon je echter pinnen wanneer dat je uitkwam, bijvoorbeeld wanneer je moest wachten en er nog geen boodschappen gescand waren. Na het pinnen kon de pas opgeborgen worden en konden twee vrije handen inpakken. Dat, en pinnen wanneer je toch moet wachten, geeft tijdwinst.

De pinpas wordt niet vaker vergeten omdat er niet meer pasjes aangevraagd worden volgens de banken.

In die meting zit niet het vergeten dat hulpvaardige caissières oplossen met: U vergeet uw pinpas. Ook de pasjes die de winkelier bewaart en de klant ophaalt tellen mee.

Deze hersteloperaties verlengen de nieuwe pintijd.

Volgens de banken moeten klanten gewoon wennen, insteken in plaats van doorhalen. Dat is even moeilijk volgens de banken

Als je de sleuf dicht maakt dan is de foute handeling onmogelijk en het wenprobleem opgelost. Dat er een wenprobleem zou zijn omdat dat ook het geval was bij de overgang van links naar rechts rijden in Zweden is geen argument. Bij de overgang van links naar rechts rijden is fysieke dwang niet mogelijk. Door de sleuf dicht te maken is dat bij het Nieuwe Pinnen wel het geval.

Een klant denkt en plant om snel en zonder vergeten af te rekenen.

Door de klant te dwingen op één bepaald moment de pas uit te halen, beperkt de pinautomaat de planningsmogelijkheden van de klant.

Door de klant te dwingen aan het eind de pas uit te halen verhoogt de kans op vergeten omdat dan de klantbelasting aan eind van de procedure het hoogst is: Had ik nu pepers gepakt Heb ik alle boodschappen in de tas?', vragen van de caissière: Wilt u zegeltjes, een bon, voetbalplaatjes, heeft u een bonus kaart? Eventuele inpakproblemen (te weinig tasruimte) worden aan het eind duidelijk.

Een pinautomaat moet zo ontworpen zijn dat de klant kan bepalen wanneer hij de pas uit de automaat haalt. Voor banken is het te moeilijk een betaalautomaat te maken die vier cijfers kan onthouden.

Naar top.

Hoe je een goede pinpas maakt

Ponskaarten van rond 1970 hadden een afgesneden hoek, net als de hedendaagse simkaarten voor GSMs. Dit maakt het gemakkelijk aan te geven hoe de kaart in te voeren.
Pinpassen hebben geen afgesneden hoek. Het is dan moeilijker aan te geven hoe de pas in te voeren.
Telefoontoestellen van rond 1960 hadden naast cijfers ook letters. Net als de hedendaagse GSM-toetsenborden. Met de letters kan een woord gemaakt worden van een telefoonnummer. Dit vereenvoudigt het onthouden.

Geld- en betaalautomaten hebben alleen cijfers en geen letters. Het is dan moeilijker de pincode te onthouden.

Treinkaartautomaaten van rond 1990 hadden een numerieke stationscode. Deze code was altijd een gemakkelijk te onthouden nummer, bijvoorbeeld omdat het de postcode van de bestemming was. Dit maakte de code gemakkelijk te onthouden.

Slecht ontworpen codesystemen hebben ook codes die moeilijk te onthouden zijn. De kans dat de gebruiker zijn code vergeet is dan groter.

Bankpassen van het Oude Pinnen konden gemakkelijk geskimd worden. De personenvervoerder NS loste dit probleem uiteindelijk in 2009 voor de geldvervoerders op met een speciaal voorzetstuk.
Banken lieten de kanten met stickers weten dat zij dit probleem zelf op moeten lossen.

De OV-chipkaart werkt contactloos. In- en outchecken kan door de tas voor de lezer te houden. De portemonnee en alle passen blijven veilig diep in de tas zoals bij de blauwe reiziger.

De passen van het Nieuwe pinnen moeten bij het betalen uit de tas, uit de portemonnee en ook een tijdje uit de hand. Dit is onveilig omdat de pas vergeten kan worden en omdat criminelen met creatief straattoneel de pas ongemerkt kunnen verwisselen.
Naar top.

Meer toekomst volgens de psychologie:

Naar top.

Behalve voor toekomst, ook psychologie voor:

Naar top.
Naar top.
Naar top.