Hand­vriende­lijkheid van handhelds

Handhelds zijn mooi en glad. In de hand houden is wel lastig.

invoer ontwerp van gsms smartphone toekomst














Fit the fist De ronde en ruwe vormgeving maakt dat deze vuistbijl goed in de hand ligt. Deze bijlen werden gebruikt Later werden de bijlen zorgvuldiger vormgegeven met een perfecte symmetrie die voor het gebruik niet nodig is (Kooijmans, L.L., 2017). Het vermoeden is dat dit gedaan werd om indruk te maken op anderen, met name op vrouwen. De vuistbijl ligt goed in de hand De iPphone rechts is ook zorgvuldig vormgegeven. Dit is niet gedaan omdat dit voor het gebruik nodig is. Het gladde oppervlak geeft geen grip en de krommingen volgen die van de hand niet. Als de gebruiker op de fiets telefoneert dan kan zijn gladde handheld gemakkelijk vallen. Ook kan de gebruiker zelf vallen bij de pogingen de vallende handheld te redden.
iphone gold ergonomics De rechte en gladde vormgeving maakt dat deze handheld gemakkelijk uit de hand valt.
Bron: iPhone van Apple, omstreeks 2009.
 
Een handschoen toont de vorm van een hand. Geef een mars­mannetje een handheld en vraag hem de hand die er om moet te beschrijven. Hij zal komen met een vorm complementair aan de hand en met toetsen daar waar vingers zitten.
 
Knijp in een stuk klei en geef dat aan de marsman. Vraag hem weer de hand te beschrijven en hij maakt de vorm van de hand. Gebruikt de ontwerper dat stuk klei daarna als model voor een handheld dan krijg je een goed gehande handheld die de hand niet ontglipt met knoppen die de gebruiker blind kan bedienen.

Een automobilist kan zo’n handheld uit zijn binnenzak halen en inhalen zonder zijn ogen van de weg te halen. Een nummer kiezen kan hij met zijn vingers op dezelfde wijze.
ibm pc keyboard






Handvriendelijke plaatsing van toetsen.

Op de eerste IBM PC-toetsenborden zijn de ronde bewegingslijnen van de vingers terug te vinden in de wijze waarop de toetsen op het bord gemonteerd zijn. Door een holvormige plaatsing is het voor de vingers eenvoudiger vanuit het midden de toetsen op de bovenste en de onderste rij toetsen te raken zonder er over heen te schieten.
Bron: IBM PC toetsenbord, omstreeks 1980.
velotype







Vingervriendelijke plaatsing van toetsen.

De plaats van de vinger bepaalt de plaats van de toets. Zelfs op de plaats van de pols zit een toets zodat ook de polsen typen.
Bron: Velotype, omstreeks 1975.
 
Fit the fingerVroeger ging het aannemen van een telefoongesprek automatisch bij het oppakken van de hoorn. Nu moet de gebruiker op een toets drukken. Deze toetsen zijn bij de hedendaagse handhelds recht en glad net als de telefoon. Wanneer de gebruiker zijn rinkelende telefoon uit zijn tas of zak pakt dan weet de vinger dus niet of hij drukt op: opnemen, ophangen of op geen toets. Het kan dus zijn dat de gebruiker twee maal op opnemen drukt en dan bijvoorbeeld het gesprek in de wacht zet. Ook kan het zijn dat hij ongemerkt op verbreken drukt. De vinger voelt geen verschil en de gebruiker hoort noch voelt een klik. Daardoor blijft voor hem verborgen dat de mislukte verbinding veroorzaakt wordt door een ontwerpfout.

Als de vorm van de handheld de vorm van de hand volgt dan vallen de vingers vanzelf op hun plaats. De plaats van de vinger is dan de plaats voor de toets, zoals op de handheld rechts.
De kans dat de wijsvinger drukt op de toets voor de pink is klein. Er is dus geen verwarring tussen opnemen en ophangen.
Naar top.



Leidt de vinger Bolle vingertoppen landen het beste op holle, ruwe toetsen. De holle toets leidt de vinger eventueel naar het midden van de toets. De vinger kan daardoor sneller en harder landen terwijl de kans op doorglijden naar een andere toets klein is. Het ruwe oppervlak van de toets verkleint de kans op doorglijden verder. Zulke toetsen geven een snelle, foutloze en veilige bediening. De toetsen voor de pink zijn groter. Daardoor kan deze onhandige vinger zijn taak beter uitvoeren. Zo ver zijn handhelds nog niet.
ibm pc keyboardBron: IBM PC toetsenbord, omstreeks 1980.
Naar top.


Handsfree bellen

Handsfree bellen in Windows Mobile 6 vindt plaats door tijdens het gesprek het luidsprekertoets in te drukken. Vooraf op de toets drukken zou handiger zijn, maar de toets verschijnt pas dan als het gesprek begonnen is.Het indrukken moet nauwkeurig gebeuren omdat de toets voor het beëindigen van het gesprek vlak naast de aanneemtoets ligt. Rijdt de automobilist 120 km/h dan kost het aanzetten van de luidspreker minstens 33 meter remweg.

stop call windows mobile 6Vinger- en oogonvriendelijke toets.

Een touch screen button van ongeveer 1cm2 voorluidspreker aan. Deze toets zit vlak boven
Gesprek stoppen waardoor de kans op verwarring groot is. Gesprek stoppen zou zonder moeite en kosten groter kunnen en is daardoor eenvoudiger in te drukken.
Bron: Windows Mobile 6, omstreeks 2009.
 Het woord handsfree bellen bestond ruim een halve eeuw geleden niet, maar handsfree bellen kon wel. De hoorn was licht en zijn vormen volgden de krom­mingen van de nek en de schouder. Een oplossing voor de handheld van vandaag is een uittrekbaar koordje waarmee de handheld tijdens het rijden om de nek gehangen kan worden.Voor het aanzetten van de luidspreker is er ook een veilige en eenvoudige oplossing: onmiddellijk na het opnemen, een tweede blind tipje van de wijsvingertop.vuistbijlHandvriendelijke bellen.

Deze telefonisct belt handsfree.
Bron: omstreeks 1960.
Naar top.

Mens­vriendelijk bellen Het woord handheld betekent: om in de hand te houden. Het woordje held blijkt wat ongelukkig gekozen want handhelds lijken gemaakt om uit de hand te vallen. Toch is de vorm en de werking van de hand gemakkelijk te zien en te begrijpen. Ieder zou daar uit af kunnen leiden wat de vorm is van een handvriendelijke handheld.De werking van het waarnemen, taalgebruik, leren en het menselijk denken is minder gemakkelijk voor ontwerpers te begrijpen. Staat er in design boeken wat het oogfixatiegebied is en hoe groot dat is? Staat in die boeken dat er Staat daarin hoe mensen en
Naar top.

Meer toepassingen van de psychologie bij GUI en web



GUI and webgrammar graphics statistics futur next generation infographics

GUI and webaandacht sturing trekken kleurgebruik geel rood oranje infographics

GUI and webgrammar for graphics icons pictograms signs infographics

GUI and webdesktop bureaublad

GUI and webantropometrie handen hand vriendelijk in de hand houden

GUI and webGUI graphical user interface command user commandline prompt MS-DOS

GUI and webguidelines normen richtlijnen standaarden design usability

GUI and webhandelingspsychologie Parreren leerpsychologie kwalitatief

GUI and webpieptonen help leerpsychologie dimmen van opties

GUI and webkeep is stupid simple kiss eenvoudig simpel

GUI and webnavigatie met menu of tabel startpagina desktop

GUI and web

GUI and webvisuele auditieve tactiele communicatie sociale media ringtones trillen

GUI and webopenbaar vervoer betalen ovchikpkaart toekomst infographics

GUI and webtag clould psychologie gebruiksvriendelijkheid

GUI and websturing trekken aandacht

GUI and webskimmen pasfraude NS automaat beleving openbaar vervoer

GUI and webtoetsen toetsenborden typen ergonomie

GUI and websmartphone

GUI and webmetaforen antropomorf denken begrijpen

GUI and webduidelijk onduidelijk woorden termen jargon

GUI and webhomepage startpageweb map structuur

GUI and webtest kennis psychologie

Naar top.



Behalve psychologie voor GUI en web ook psychologie voor:

Leren optellen en aftrekken tot 100. Op basis van de kenmerken van de getallen en de psychologie van het kind. Concreet gemaakt met teksten van kinderen, teksten voor rekenmeesters en micro-stapje (’sommen’) waarmee het kind opklimt van 1+1 op de vingers naar 74+18 uit het hoofd.

Wat vinden vingers, ogen, geheugen en vooral hersenen van: de desktop, metaforen, help, homepage, menu, Kiss, smart, personaliseren, pieptonen, etc? Hoe zien deze er uit wanneer zij de beste pasvorm hebben voor: ogen, vingers, geheugen en hersenen?

Weinig kosten en veel winst bij het informeren van reizigers, automobilisten, schippers, wandelaars en vluchters. Psychologie en autonavigatie, beleving, bewegwijzering, dynamische vertrektijdenborden (nu en morgen), klanttevredenheid, OV-chipkaart, pictogrammen, nieuwe veiligheidsstrategie, reizigersonderzoek, verkeersborden, vertragingsinformatie.

Hoe bij het ontwerp rekening houden met de psychologie van de gebruiker: anticiperen, generiek waarnemen, leren/onderwijzen/opleiden, nu-denken, sturing van de aandacht, verkorten van handelingen, werkgeheugen, woordkeus.

Hoe bij het ontwerp rekening houden met de psychologie van de gebruiker: anticiperen, generiek waarnemen, leren/onderwijzen/opleiden, nu-denken, sturing van de aandacht, verkorten van handelingen, werkgeheugen, woordkeus.

Naar top.


Contact


+31 (653) 739 750
Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland

leonardverhoef@gmail.com
Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.
Naar top.