|
2.1 Handelingspsychologie | De motorische handelingen van een GUI-gebruiker komen veel overeen met de motorische handelingen van een éénjarige. Bij gebrek aan taal gaat het kind nog aanwijzend door het leven. Later wordt die motorische handeling een verbale handeling: Tie, tie, tie, ik hebben! wijst een kind als hij een koekje wil. | GUI's zijn aanvankelijk ook door Franse cognitieve ontwikkelingspsychologen ontwikkeld. Vijfjarigen kunnen namelijk nog geen tests invullen en dat vinden psychologen erg onhandig. De onderzoeker kan kinderen wel plaatjes op een beeldscherm laten aanwijzen. | Het concrete cognitieve handelen van vijfjarigen sprak Amerikaanse designers wel aan. Nu instrueren gebruikers hun computer met een muis zoals vijfjarigen communiceren: Tie, tie, tie, printen! |
Een concrete en complete toepassing van de handelingspsychologie voor gebruiksvriendelijkheid staat in het boek | ![]() |
Voorbeelden van de toepassing van de handelingspsychologie op gebruiksvriendelijkheid
|
2 Handelingspsychologie |
Reishandelingen kunnen zijn: |
![]() | ![]() Als de reiziger één keer vijf minuten wachtend op een trein dit bord op het perron heeft gezien, hoe vaak zal hij daarna een trein halen die hij met de gebruikelijk borden niet zou halen? |
De bovenstaande experimentele vertrektijdpresentatie kan worden naar de presentatie rechts. | OV-verstoringsinformatie kan niet (beter) want de OV-denk- en computersystemen gaan uit van een papieren jaardienstregeling. Dat spoorboekje kent geen verstoringen. Dit uitgangspunt is goed te zien op de huidige borden. More, click and go to: OV kan reizigers geen verstorings’informatie geven, volgens de psychologie |
Voorbeelden van de toepassing van de handelingspsychologie bij public information systems
|
2.3 Handelingspsychologie | De focus van het onderwijs is op het product: Hoe lang doet een kind over tien optelsommetjes? en: Foei Jantje, vier fouten, opnieuw! Goed nadenken hoor, je kunt het wel. Marietje kan het ook. Leren rekenen is dan memoriseren. | Onder leiding van Van Parreren is een de handelingspsychologische aanpak uitgewerkt met de focus op het (reken)denkproces. Zo is het leerproces voor Dit leerproces van rekenhandelingen is daarmee eenvoudig | Daarmee zijn veel rekenproblemen tot groep 3 opgelost. Niet het kind bleek problemen te hebben met het leren rekenen maar het onderwijs bleek moeite te hebben met het onderwijzen van het rekenen. Wat concrete voorbeelden. |
Procesmatige aanpak Jantje, hoe reken jij 7+5 uit? ... 12, ja dat is goed maar weet je ook een manier zonder op de vingers te tellen? Eerst eventueel een motorische handeling (tellen op de vingers, bijvoorbeeld) en dan een visuele handeling (blokjes tellen, zonder aan te raken maar met je ogen). Door de blokjes slim te kleuren kan de onderwijzer (een mens of een computer) de blokjes slim neerleggen zodat het blokjes-tellende ziet kind dat 7+5=(7-1+5+1)=6+6=1. De som 6+6 hebben veel kinderen al snel geautomatiseerd. | De lus-abacus is zo gemaakt dat het kind de juiste mentale rekenhandelingen ziet. Via deze visuele handelingen kunnen kinderen hun motorische rekenhandelingen tot mentale handelingen (rekenen uit het hoofd). Eventueel voegt de leerkracht er nog een ondersteunende verbale handeling aan toe. |
![]() | ![]() |
Lusabacus Met | Ook de oneindigheid van het positiestelsel naar twee kanten toe is zichtbaar: je kunt eindeloos veel lus-abacussen naast elkaar zetten. Meer lus-abacussen aan de linkerkant voor steeds grotere getallen en meer lus-abacussen aan de rechterkant voor steeds meer decimalen. |
![]() | MAB rekenblokken Met dit materiaal zijn wel inwisselhandelingen mogelijk maar aanzienlijk omslachtiger dan met de lus-abacus. Dit belemmert verkorting tot mentale rekenhandelingen. | Bovendien is verkorting alleen mogelijk tussen de hoeveelheden een, tien, honderd en duizend. Het materiaal dwingt handelen volgens het positiestelsel niet af. Ook is de oneindigheid naar meer tientallen en naar decimalen is niet duidelijk. |
2.4 Testen, diagnostiek en sturing |
De handelingspsychologie leidt tot een andere manier van testen, diagnosticeren en sturen van psychologische processen.
|
|
Kenniswijzer toepassen denkpsychologie |
|
Handelingspsychologie toegepast op partnerrelaties |
2.4.3 Verkeerskenniswijzer |
Nu Het CBR toetst theoretische rij-kennis met multiple choice volgens de klassieke kwantitatieve testpsychologie. Dit conform haar opdracht van de politiek. Dus: Te veel fouten. Gezakt! Alles opnieuw! ![]() Uitslag theorie-examen CBR, met een plaatje. Ter zijde zij opgemerkt dat een psychologische bezinning op het rijexamen wenselijk is. Uit onderzoek blijkt dat |
Verkeerskenniswijzer De handelingspsychologie zou een verkeerswijzer maken. De kandidaat doorloopt een leerproces waarin examineren verweven is. Een fout wordt met beide handen aangegrepen en direct gecorrigeerd. Je antwoord is fout • omdat ... • rechtdoor is hier het goede antwoord omdat ... (corrigeer denkfout van de kandidaat) • je kunt dat onthouden met ... (geef ezelsbruggetje of de verkeerskundige overweging (Dat is wel logisch want ...)). |
Een verkeerskenniswijzer stuurt direct na het geven van een fout antwoord bij.
Leerpsychologisch opdat het foute antwoord zich niet in de hersenen kan nestelen.
Emotioneel opdat een directe herkansing per vraag minder examenangst geeft dan alle vragen enkele weken later opnieuw.
Een verkeerskenniswijzer controleert de bijsturing en herhaalt varianten van de fout beantwoorde vraag eventueel later. Is het antwoord (meer keren) goed, dan telt de vraag goed voor het examen. Is het antwoord meer keren fout dan is er psychologisch gezien iets geks aan de hand. Opnieuw cursus en herexamen heeft dan waarschijnlijk geen zin. Biedt dan een gesprek aan om er achter te komen wat er aan de hand is. • Misschien is de examenvraag of de regel meer een taaltombola. Dat kan gemakkelijk omdat verwoorden van regels voor de regelgever eenvoudig is. helaas voor de kandidaat. • Of, adviseer een andere leermethode, bijvoorbeeld: minder talig, niet inzicht in gevaarlijke situaties krijgen door het lezen van teksten maar door de situaties mee te maken in een virtual reality omgeving. • Het gesprek geeft verder inzicht in het leerproces, de regels en de wijze van examineren. Misschien is de kandidaat een uitstekend chauffeur maar klopt de regel, de verwoording of het bord niet. Zo gek is dat laatste niet. Mogelijk dat deze wijze van ’testen’ het effect van examenangst verlaagt. Test-technisch wordt het examen dan betrouwbaarder en menselijk gezien wordt het examen eerlijker. |
Meer toepassingen van de handelingspsychologie |
|
Contact |
+31 (653) 739 750 Parkstraat 19 3581 PB Utrecht Nederland leonardverhoef@gmail.com Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht. |