Een hol bord De toetsen moeten hol geplaatst zijn (concave vorm). De vinger landt dan rechter op de toets. Dat verkleint de kans op doorschieten. | Concaaf gemonteerde toetsen Links is te zien dat de toetsen hol gemonteerd zijn. |
Een geknikt bord Een toetsenbord moet loodrecht op de handen staan zodat de pols niet voortdurend gebogen is. Een mens heeft twee handen die aan de zijkant van het lichaam vast zitten. De toetsen voor de linkerhand moeten dus een andere hoek tot het lichaam hebben dan de toetsen voor de rechterhand. | Het toetsenbord is geknikt tijdens het typen, niet de polsen. |
Oogvriendelijke toetsen | Aanslag gelukt De typist moet weten dat een toets succesvol geraakt is; er moet terugkoppeling zijn. Dit kan het best met een klik op het juiste moment. De klik vertelt de vingers dat de aanslag een succes wordt, de vinger kan afremmen en kan zich voorbereiden op de terugtocht. Zonder goede klik gaan vingers te hard slaan en gaan ogen controleren of de aanslag gelukt is. Meestal kunnen ogen elders nuttig zijn, bijvoorbeeld om te kijken wat nog meer ingevoerd moet worden of om de klant achter de balie aan te kijken. | Bij mechanische toetsen heeft een voelbare klik de voorkeur. Niet alleen omdat een klikkend toetsenbord goedkoop klinkt maar ook omdat de omgeving dan geen last heeft van het geklik. Aanraakschermen met een trilfunctie zouden een tril kunnen geven bij een succesvolle aanslag. Is trillen niet mogelijk dan is een bescheiden piep gewenst. Een nadeel van touch screen buttons is wel dat ze pas weten dat de klik gelukt is nadat de vinger het scherm aangeraakt heeft of zelfs pas wanneer de vinger het scherm los laat. Een mechanische toets kan dat al laten weten voordat de aanslag gelukt is. |
Oriëntatie De vingers kunnen zonder ogen de weg op het toetsenbord vinden wanneer enkele toetsen tactiele gemarkeerd zijn. Met een voelbare punt op de f-toets en de j-toets kunnen blindtypers zonder kijken hun handen in de juiste positie zetten. Met de voelbare punt zullen de handen steeds meer zonder de ogen zich juist positioneren. Zoals een musicus een absoluut gevoel ontwikkelt voor de hoogte van een toon, ontwikkelt de typist een absoluut gevoel voor de positie van zijn handen boven het toetsenbord. Met een goede tactiele vormgeving kan het gevoel waarneemwerk doen en zo de ogen ontlasten. | Een goede visuele indeling vereenvoudigt het visuele zoeken. Wanneer de kleur van cursortoetsen iets afwijkt dan kan het oog van uit zijn hoek beter inschatten waar de cursortoetsen zitten. De nauwkeurigheid van de handsprong naar die toetsen neemt dan toe. | Een goede visuele indeling vereenvoudigt het visuele zoeken. |
Blindtypen Blindtypen is per definitie oogvriendelijk. De ogen zijn dan immers niet nodig voor invoer en beschikbaar voor andere taken. |
Geheugenvriendelijke toetsen | Standaard indeling De qwerty-indeling geeft de letters op een toetsenbord een standaard plaats. Voor de overige toetsen geldt dat minder. | Dat is erg onhandig. Het indrukken van die toetsen kan daardoor niet geautomatiseerd worden en reflexmatig verlopen. Het verstand moet meetypen om te zien of de typist toetsindelingen door elkaar gehaald. |
Toetsen versus aanwijzen | Toetsen of aanwijzen en de vingers Een mens heeft meer vingers dan polsen. Invoer met vingertechnieken is daardoor grofweg 10 maal sneller dan invoer met aanwijstechnieken zoals de muis en het touch screen. | Toetsen of aanwijzen en de ogen Voor aanwijzen van een knop op een beeldscherm altijd intensieve visuele en cognitieve aandacht nodig. Blind aanwijzen is niet mogelijk. De invoerhandeling kan niet gereduceerd worden tot een taak die de vingers alleen zonder ogen en verstand uit kunnen voeren. Dit geeft een mentale belasting die ten kosten gaat van het denkwerk dat voor de taak verzet moet worden. De aanwijzende computergebruiker lijkt daardoor meer op een drie-jarige die wijzend roept: Tie tie tie, ik hebben. dan op een abstract denkende volwassene wiens invoerwijze en invoersnelheid dicht staat bij zijn denkwijze en denksnelheid. | Toetsen of aanwijzen en het leren Een ervaren typer met een goed toetsenbord zal op den duur typen op spreeksnelheid. Bij aanwijzen is dat fysiek niet mogelijk. | Toetsen of aanwijzen het het denken Een mens kan sneller praten en nog sneller denken dan een toetsenbord letters kan verwerken. Een hoofd met een toetsenbord als blok aan het been denkt niet snel. Een hoofd dat zich bezig moet houden met het aanwijzen van buttons denkt minder goed. |
Meer toepassingen van de psychologie bij GUI en web |
Behalve psychologie voor GUI en web ook psychologie voor: |
|
Contact |
+31 (653) 739 750 Parkstraat 19 3581 PB Utrecht Nederland leonardverhoef@gmail.com Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht. |