Grammatica voor graphics: Aandachttrekken met kleur, wat is beter rood of geel?
September 2013, laatste verandering februari 2014 Contact |
Aandachttrekken niet met rood |
Waarnemingspsychologie Deze grafiek toont de gevoeligheid van het oog voor kleuren bij daglicht. Het oog is voor rood aanzienlijk minder gevoelig dan voor groen en geel, met name in de periferie (ooghoeken). Rood kan niet goed in de aandacht dringen. |
Aandachttrekken met geel |
Kleurpsychologie
Het oog is voor geel aanzienlijk gevoeliger dan voor rood. | Praktijk Lastig is wel dat geel op een lichte achtergrond weinig contrast heeft en daardoor minder opvalt. Dit is op te lossen door het gele oppervlak te vergroten, bijvoorbeeld door de achtergrond geel te maken. Hoe vaker ontwerpers voor Kijk hier! de kleur geel kiezen, hoe ook het geheugen de ogen naar het geel zullen sturen. |
Aandacht sturen in het dagelijks leven |
Een algemeen verbod maakt niet duidelijk wat verboden is. 21% weet wat dit bord voor schippers betekent. (n=24). | Hetzelfde bord maar dan voor automobilisten. |
Mogen vrachtwagens en bussen hier wel parkeren? | Human performance
67% weet het goede antwoord bij het linker bord. (n=24). |
Wat mag hier niet? |
Human performance
13% weet wat verboden is. Foute antwoorden zijn:niet douchen, pas op voor overstekende kinderen, verboden voor kinderen, geen sanitair, (n=24). |
Wat mag hier niet? |
Human performance 61% weet wat hier niet mag. (n=23). Foute antwoorden zijn:geen bedden met hoge leuning, niet rijden met bed, er zijn geen bedden, aardschokken, niet slapen in bed (2x) |
Een juist kleurgebruik maakt ingewikkelde boodschappen duidelijker. |
Grammar for graphics |
|
Behalve psychologie voor GUI en web ook psychologie voor: |
|
Contact |
+31 (653) 739 750 Parkstraat 19 3581 PB Utrecht Nederland leonardverhoef@gmail.com Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht. |