Grammatica voor graphics
Een vergelijking van de huidige borden voor verkeersregels (weg-, rail-, water-), way finding en public signs met de kennis van: | Op deze pagina: 1 Graphic grammars for graphics 2 Grammatica voor woorden 3 Woordgrammaticaregels in graphics 4 Woordgrammatica toegepast op signs 5 Graphics in de toekomst Meer psychologie en design |
1 Graphic grammars for graphics
|
3 Tekstgrammatica voor graphics? |
Als die grammatica zo diep en generiek is dan is de vraag: Is de tekstgrammatica van toepassing op graphics? Het antwoord is: Ja. De tekstgrammatica gaat zeer goed op voor graphics, bijvoorbeeld bij:
Dit geldt voor graphics in finance, public signs, road transport en ICT. Bovendien maakt tekstgrammatica duidelijk waarom gebruikelijke graphics onduidelijk zijn en hoe deze duidelijk gemaakt kunnen worden. |
4 Zijn graphics met correcte tekstgrammatica beter? |
Er is dus theoretisch wat voor te zeggen om bij het ontwerpen van graphics te letten op de tekstgrammatica.
Ook experimenteel trouwens.
Graphics met een correcte tekstgrammatica worden beter begrepen dan graphics met tekstgrammaticale fouten. |
Complexe graphics De woord-taal staat tamelijk complexe constructies toe als zinnen, woordcombinaties en vervoegingen. Wat de hersenen betreft kunnen graphics ook ingewikkelder. Dat komt goed uit want de communicatie wordt ook steeds ingewikkelder. In het verkeer worden ingewikkelde regels uitgelegd met traditionele eenvoudige graphics en aanvullende tekst. |
Door alle informatie gráfisch te tonen kunnen de hersenen in de grafische modus blijven, kan soms de begrijpelijkheid hoger zijn, kan er meer informatie per oogopslag verwerkt worden en kan de informatie sneller waargenomen worden. |
|
5.1 De technische toekomst Tot zover graphics voor enkelvoudige concrete begrippen als max. 50 kmh en mannen mogen hier niet parkeren. Een volgende stap is de visualisering van meervoudige, abstracte interacterende veelal kwantitatieve begrippen. Een eenvoudig voorbeeld is een teller die aangeeft hoeveel kilometers er per uur afgelegd worden. Een grafische presentatie van zo’n kmh teller is de klok. De eerste kilometerteller (Schulze, 1902). |
Tegenwoordig en in de toekomst hebben auto-ontwerpers een voorkeur voor een tekst of wel digitale vorm. Min of meer dezelfde vorm als de cijfers zoals die ruim 2 000 jaar geleden geschreven werden, eerst in India, toen de Arabische wereld en rond 1200 in de Westerse wereld. De kmh-teller in de Italdesign davinci 2019. De kmh-teller in de Lamborghini huracan evo spyder 2019. Alleen digitaal. De kmh-teller in de Honda e prototype 2019. Alleen digitaal. De hersenen hebben die in oudere auto’s nog te zien is. |
5.2 De psychologische toekomstDe woord-taal-hersenen draaien hun hand niet om voor een zeer complexe woord-taal-grammatica. De hersenen hebben dus ook geen moeite met een zeer complexe grafische-taal-grammatica. Bovendien kan zo’n grammatica eenvoudiger oog-vriendelijk gemaakt worden dan de geschreven woordvormen. Het latijnse schrift is vooral ontworpen om eenvoudig is steen te kunnen hakken. Dat komt goed uid want de informatie die gecommuniceerd moet worden, die wordt steeds complexer: In al die gevallen gaat het om meer, vaak onzichtbare interacterende variabelen die de uitkomst bepalen. De hersenen hebben niet zozeer behoefte aan virtual realilty mmaar aan de hidden reality: Wat is het resultaat van een menselijke handeling wanneer meer kwantitatieve, onzichtbare variabelen met elkaar interacteren. Maar met grafische en dynamische e-technieken geven meer mogelijkheden Neem nu de psychologische kilometer teller rechts. |
Het worden spannende tijden: hoe gaat Sign Design verantwoorden dat er zoveel discrepantie is tussen de huidige verkeers- en veiligheidsborden aan de ene kant en de (woord)grammatica en de werking van de hersenen aan de andere kant? |
Grammar for graphics |
|
Behalve psychologie voor GUI en web ook psychologie voor: |
|
Contact |
+31 (653) 739 750 Parkstraat 19 3581 PB Utrecht Nederland leonardverhoef@gmail.com Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht. |