Grammatica voor graphics:

Plaatsbepaling,
hoe teken je pijlen en richtingen?

In de werkelijkheid zijn er een tiental richtingen. Een 2d bord heeft er maar vier. Grafische elementen voor boven, vooruit en beneden kunnen gelijk zijn (synoniem). De kans op verwarring is groot en bij veiligheidsborden dodelijk.

De route van de ogen

Wat is de route van de ogen? Niet in de leesrichting van links boven naar rechts onder zoals je ontwerpers wel hoort beweren. Sluwe roofdieren hebben dat snel door en vallen dan van rechtsonder aan. De ogen hebben een cirkelvorming gezichtsveld van ongeveer 180°. Binnen dat veld is er geen 'lijn'-achtige richting. Vanuit het oogfixatiepunt neemt de waarneembaarheid concentrisch steeds meer af. De ogen zijn zo sluw dat zij in de periferie vrijwel kleurenblind zijn. Door hun camouflage zie je roofdieren daar toch niet. Maar als een roofdier je wil pakken dan zal hij toch naar je toe moeten komen. Het oog is dan weer zo sluw, door in de periferie zeer gevoelig te zijn voor beweging. Zelfs gevoeliger dan in het oogfixatieveld. Het oog kijkt dus niet zozeer in de leesrichting, rechts van het fixatiepunt maar vooral gelijktijdig rondom. Wanneer het oog in de periferie beweging, dus potentieel gevaar detecteert dan bewegen de ogen zich daar heen. Het oog, niet gek, volgt niet de leesrichting maar springt direct in een korte rechte lijn van het huidige fixatiepunt naar de beweging. Dan identificeert en interpreteert het oog: Gevaar of geen gevaar. De Sovjet psycholoog Yarbus liet ruim 60 jaar geleden zien hoe het oog slim beweegt.

De route van design

De veronderstelling dat de ogen de leesroute volgen leidt tot ontwerpfouten. Een fatale richtingsontwerpfout op het spoor tonen de bestemmingsknoppen op de treinkaartautomaat. Deze staan netjes in de leesrichting. Eerst, links komt natuurlijk, de bestemming. Dan rechts de witte drukknop. 'Logisch' zeggen ontwerpers dan. Problemen zeggen psychologen dan Op de besetemmingslijst drukt 11% van de reizigers óp de bestemming en begrijpt niet waarom de automaat niet reageert. Niet dodelijk maar wel een fatale fout. Er gaat geen kaartje komen. Een technische oplossing is de bestemming óp een knop te zetten. Maar gelukkig voor de psychologie was dat geen optie omdat de vandaalbestendigheid van een grotere knop ook groter is. Een psychologische oplossing is de knop vóór de bestemmingsknop te plaatsen tégen de leesrichting in. Dat kost niets meer. De bestemming wordt gelezen dus ook de witte drukknop want die ligt in het oogfixatieveld. De knop kan zelfs niet niet gezien worden. De kans dat reizigers deze 'omgekeerde' richting niet begrijpen is klein. Er zijn weinig reizigers die op Amsterdam drukken omdat zij naar Witte knop willen.
Op de volgende generatie automaten heeft de NS dit dus toegepast.

Geen verwarring mét een oriëntatiepunt
frans rondweg icon Twee ellipsen voor rondweg. Waar zit de automobilist?
• Op een rijbaan náár de rondweg?
• Op de rondweg clockwise?
• Op de rondweg anti-clockwise?
• Waar op de rondweg: noord, oost, zuid of west?
rondweg icon Een rondweg-icon moet duidelijk maken:
• U nadert een rondweg.
• Deze rijbaan leidt naar de rondweg.
• Deze rijbaan leidt naar de rondwegbaan in de (anti-)clockwise richting. ©

Oriëntatie geven

aan wegverkeer
Verwarring ontstaat wanneer de figuren geen oriëntatiepunt hebben waaruit de lezer zijn positie en de richting te gaan kan bepalen. Geen verwarring mét een oriëntatiepunt
frans rondweg icon Twee ellipsen voor rondweg. Waar zit de automobilist?
• Op een rijbaan náár de rondweg?
• Op de rondweg clockwise?
• Op de rondweg anti-clockwise?
• Waar op de rondweg: noord, oost, zuid of west?
rondweg icon Een rondweg-icon moet duidelijk maken:
• U nadert een rondweg.
• Deze rijbaan leidt naar de rondweg.
• Deze rijbaan leidt naar de rondwegbaan in de (anti-)clockwise richting. ©
  spookrijder bord Oostenrijk

Waar rijdt de automobilist die dit spookrijdersbord ziet?
•Is hij een van de twee zwarte auto‘s en komt hij de rode auto tegen?
•Is hij zelf de rode auto?

0% van de lezers begrijpt dat hij de spookrijder is (n= 69).
spookrijder bord Nederland verkeer veiligheid
De richtingen zijn duidelijk.
• Het bord betekent: Niet verder in de richting die jij nu rijdt.
• De tekst betekent: Jij moet terug, tegenovergesteld aan je huidige richting.


90% begrijpt dat er een richtings­probleem is maar 8% van de lezers begrijpt dat hij de spookrijder is (n= ).
experimental ghost driving sign
Het woord spookrijder maakt duidelijk dat er niet zo maar een richtingsprobleem is maar dat er een zeer gevaarlijk en ongedacht richtingsprobleem is bij de lezer. 44% van de lezers begrijpt dat hij de spookrijder is (n= 27).
Naar top.

Oriëntatie geven

aan voetverkeer
cirkelvormige amsterdamse grachten Lopend langs de Amsterdamse grachten is niet te zien dat deze rond lopen. Heeft de voetganger dat niet in de gaten dan denkt hij rechtdoor te lopen. Na een tijd ziet hij dan voor zich wat hij achter zich waant. hoefijzer plattegrond voor goede oriëntatie Als een winkelcentrum niet te groot is en de plattegrond is hoefijzervormig dan kan de voetganger op elk punt zien waar hij is. Zeker wanneer het ronde plein waar elke hoek op uitkijkt een goedzichtbaar kunstwerk heeft.
Naar top.

Oriëntatie geven

aan waterverkeer
Cevni bord: maximaal 3 schepen dik liggen Verwarring omdat een oriëntatiepunt ontbreekt, zoals het water een schip of de wal. Ook is niet duidelijk dat de strepen niet staan voor een zebrapad maar voor schepen. bord maximaal 3 schepen dik liggen De positie van de schepen t.o.v. de wal is duidelijk. ©

Europese standaard voor diepte.
21% van de lezers begrijpt dit bord (n= 53).
drempel in vaarweg bord Experimenteel ontwerp voor diepte. 76% van de lezers begrijpt dit bord (n= 29).
  Cevni Uitleg van de Amsterdamse havendienst bij dit internationale Cevni bord. Veel jordaanschippers begrijpen het bord kennelijk niet, komen onder de brug vast te zitten en blokkeren het zeer drukke rondvaartbootverkeer. dynamische doorvaarthoogte doorvaartdiepte brug sluis Weurt Mogelijk zijn deze twee dynamische borden bij een sluis met een brug aan de Waal, samen wel duidelijk.
2% van de lezers begrijpt dit bord (n= 46). bord opdiepe oever Experimenteel ontwerp voor ondiepe oever. 43% van de lezers begrijpt dit bord (n= ).
  bord opdiepe oever
Zweedse oplossing, ondiepe oever onder de brug fysiek ontoegankelijk maken.
bord opdiepe oever
Duitse oplossing in Keulen, bedoeld voor professionele vrachtschippers.
  richting warm koud op kraan Welke kant op voor warmwater?
• Is het uitloopstuk van de kraan het oriëntatiepunt, de kraan geeft nu dus warm water.
• Is de handel het oriëntatiepunt, dus
naar links draaien voor warm water.
richting warm of koud op kraan Warm en koud op een vast deel van de kraan. Bij een-handel-mengkranen loopt door het warm-koud-richtingsprobleem ook het weinig-veel-water richtingsprobleem.
Naar top.

Oriëntatie geven aan geldverkeer

De pinpas van het nieuwe pinnen uit 2013. De kaart is symmetrisch en daardoor is er geen oriëntatie. Het is moeilijk aan te geven hoe de kaart in te voeren. Meer over psychologie en pinpassen. Een ponskaart voor computers uit 1970. Het afgesneden hoekje maakte de kaart asymmetrisch waardoor goed te zien is dat de kaarten goed de machine ingevoerd worden. Een kaart die verkeerd in de stapel zit valt onmiddellijk op.
invoer betaal pin pas Hoe de betaalpas in te voeren?    Door een hoekje van de simkaart af te halen is op de simkaarthouder eenvoudig aan te geven hoe de kaart in te leggen.
Naar top.

Verwarring tussen linksen en rechtsen

Grammatica

De structuur van de woordtaal is eenvoudig lineair. Beeldtaal heeft een twee- of drie-dimensionale structuur. Links en rechts zijn essentiéel bij borden. Grammaticale fouten kunnen leiden tot misverstanden. Is links op de kaart ook links van de lezer. You are here tekens horen daar uitsluitsel over te geven.


Bewegwijzeringsplattegrond Schiphol, 2011


You are here toont de oriëntatie van de lezer op de kaart. Vrijwel liedereen zal deze You are here begrijpen door de kracht van de driehoek. You ontbreekt grafisch echter nog. Een grafische you zou kunnen zijn een cirkel met flaporen en een puntneus.
 
Praktijk

Bewegwijzeringsborden hebben twee richtingsystemen.
• Ten eerste heeft het figuur een richting, de afgebeelde auto rijdt naar links, rechts, naar de lezer toe of van hem af.
• Ten tweede geldt het bord voor een bepaalde richting. Het verbod geldt links, rechts of aan beide zijden van het bord.
Deze richtingsystemen moeten niet door elkaar lopen contamineren).
Grammatica

Een contaminatie: is een samentrekking die niet mag, bijvoorbeeld bij een café naast een veerpont de tekst: Hier zet men koffie en over.

De richting voor de graphic mag niet samengetrokken worden met richtingen in de graphic.

  Verwarring tussen linksen en rechtsen Duidelijk wat links en wat rechts is.
oplaadpunt elektrische auto De onderste pijl kan betekenen: Elektrocutiegevaar bij achteruitrijden. oplaadpunt elektrische auto De pijl betekent duidelijk: Bovenstaande vind je links. De richting van een pijl is duidelijk. Ten minste in de westerse cultuur. Voor aboriginals is een pijl een pootafdruk van een vogel. Bij een westerse pijl naar links, gaan aboriginals naar rechts.
Human performance(n=11): 64%
27%
9%
0%
82% goed.
0% ± goed. Bv. auto en mobiel opladen.

0% weet niet.
18% fout. Bv. electrische auto's links af, parkeerplaats electrische auto's.

  bord niet ankeren bremen

De richtingspijl is verweven in het verbod (contaminatie) bord ondiepe oever
Human performance with arrow included
bord niet ankeren bremen

with arrow separated.
bord ondiepe oever

  Direction restriction is mentionned:
25%
24



n

79
%
24
  er kan nog een trein komen weg verkeer veiligheid Wat betekent dit bord?
•Treinen over eerste spoor rijden naar links. Kijk naar rechts, van daar
komen treinen voor eerste spoor.
Het omgekeerde: Kijk naar links en naar rechts voor aankomende
treinen.
Iets anders?
Grammatica

Door persoonsvormen is in de woordtaal de richting duidelijk, zoals in Ik sla hem. Is de boodschap Sla dan is niet duidelijk wie wie moet slaan. Bij pijlen is de persoonsvorm impliciet. Op het bord links is daardoor onduidelijk bij wie de pijlen horen, bij de lezer of bij de treinen.
icon lift pijlen Wat betekent de pijl?
• Aankomende lift gaat naar beneden
• Ga naar beneden voor de lift.
• Ga rechtdoor voor de lift.
icon lift pijlen Je moet naar rechts voor de lift die naar beneden gaat.
Die 300m is niet de hoogte of de breede van de brug maar de afstand van dit bord tot de dam. 13% van de lezers begrijpt dat er een dam aankomt en het verstandig is niet verder te varen. (n=39)
nooduitgang bord veiligheid De mens in de tekening vlucht naar links.
Vluchtroute is rechtdoor of naar beneden.
pictogrammen ns amsterdam cs De pijl op het groene bord betekent alleen er uit. De pijl kan ook begrepen worden als er uit naar die kant. Door de pijl naar de goede richting te laten wijzen leidt deze dubbele interpretatie niet tot meer doden bij calamiteiten.
tunnel veiligheid vluchtdeur Het vluchtpictogram op deze deur in een tunnel betekent niet: Ren naar rechts voor een veilig heenkomen.
richting bord zwembad De zwemmer zwemt naar rechts.
De lezer moet naar links.
richting metro trein parijs Waar gaat deze metro heen? Naar links, naar rechts, naar de bestemming op de groene pijl of naar de bestemming op de gele pijl. Wordt de metro gesplitst en moet je links in stappen voor Boulogne?
Bij westenwind ligt Office Centre links en bij oostenwind ligt het Office Centre rechts, volgens de vlag. Of is de pijl een deel van het logo en ligt het Office Centre achter het bord? Volgens het bord, linksachter de vlag ligt het Office Centre rechts.

Naar links of naar rechts voor Carrefour, de Franse AH volgens de eerste oogfixatie?

Naar links dus volgens de meest linkse rotondepijl die zichtbaar wordt bij nadere inspectie van het bord.

Naar rechts dus volgens een bord aan de rechter kant van de weg dat zichtbaar wordt bij nadere inspectie van het totale visuele veld.

100 meter verder, vóór de rotonde, is het logo op de winkel te zien, rechtdoor zou je zeggen.
Naar top.

Verwarring tussen boven en onder

buskaar antwerpen De pijlen op deze busstrippenkaart suggereren dat deze buskaart in de buik afgestempeld moet worden.
Is dit een logo of moet de parkeerder naar beneden?
icon duwen of trekken Duwen en hier voor voorwaartse richting.
Geen pijl.
icon omhoogDe 1.00 m op deze sluisdeur betekent niet:
na 1.00m maar
u gaat 1 meter omhoog.
Naar top.

Verwarring tussen breedte, lengte en hoogte

verkeersbord maximale lengte Wat betekent het linker bord?
28% van de lezers geeft het goede antwoord: maximale lengte.(n=54).
• Maximale breedte antwoordt 9% van de automobilisten. Niet zo gek want het perspectief van de tekening is dan gelijk aan het perspectief van de automobilist.
Minder misverstand wanneer er oriëntatie is. First time lezers presteren beter dan experienced lezers met rijbewijs. Dus minder leren voor rijexamen.
Automobilisten die hun vaarbewijs willen halen kunnen vrijstelling krijgen voor een deel van de te leren vaarborden.
Naar top.


Grammar for graphics





Behalve psychologie voor GUI en web ook psychologie voor: