1 Geschiedenis en toekomst | Eeuwen geleden was er maar één mogelijkheid voor dynamische presentaties: het podium. Een podium is breder dan het hoog is. Na het podium kwam een scherm dat een film toonde. Ook dat scherm was natuurlijk breder dan het hoog is. Net als zijn opvolger het TV-scherm. | Het TV-scherm werd ook gebruikt voor computers. Computers hebben dus ook een landschapsoriëntatie en navigatiesystemen dus ook. | ![]() | Bron: Tom Tom, 2010. |
![]() Honda gaat door op landschap en gunt de automobilist van de toekomst bij het navigeren een zeer brede blik. | ![]() Het hele Honda dashboard van de toekomst is trouwens laag en breed. | Vliegtuigbouwers doen dat anders. Zij volgen een ’cockpit-strategie’ en plaatsen bedieningsmiddelen concentrisch om de ogen en handen van de piloot. Deze kan dan met weinig reiken en kijken veel zien en indrukken. |
2 De route plannen | Voor de breedte-strategie is wel wat te zeggen maar niet in de auto tijdens het rijden maar thuis vóór vertrek. Voor de automobilist vertrekt, kiest hij een route. Er zijn meer kenmerken van routes dan routes, dus een landschapsoriëntatie is psychologisch een goede keuze. De automobilist kan de verschillen tussen de routes dan goed zien, onder andere omdat de kenmerken van de routes niet over twee regels verdeeld moeten worden. Alleen auto-navigatiesystemen die routes vergelijken, zijn eigenlijk planners. | ![]() Bij een brede korte lijst kan de automobilist met portret verder vooruit kijken dan met landschap. |
3 Besturen | Navigeren tijdens het rijden is anders. De taak is dan niet kiezen uit enkele routes met veel kenmerken maar de taak is besturen. Dat is een algoritmische taak: opvolgen van een lange lijst met korte instructies, liefst zonder de ogen van de weg te halen. Dit verschil is zo groot dat automobilisten plannen met de hippocampus en besturen met een ander deel van de hersenen: de caudate nucleus. | Andere biologische structuren en andere taken vragen andere middelen. Schilderen doe je met een kwast en handschoenen en daar ga je niet mee skiën. Dus voor besturen een ander middel (portret) dan voor plannen (landschap). | Ook voor het denken is het verschil groot. De instructies zijn meer van het type: niet zeuren, denken en discussie maar doen en wel nu afslaan.Daarom wordt deze instructie hieronder visueel opvallend getoond, bijvoorbeeld met Het oog kan dan in één oogsprong van de weg naar de instructie springen. Net als de rempedaal staat deze instructie altijd op dezelfde plaats (onderaan bijvoorbeeld) zodat de sprong op den duur reflexmatig kan verlopen. Informatie aan onderkant van een smal scherm is voor de oogspieren eenvoudiger blindelings te vinden. Dat geldt niet voor informatie ergens op een brede regel en niet aan een rand van een scherm staat. |
Maar ook tijdens het besturen is er planning: | Een landschapscherm toont irrelevante informatie náást de automobilist (weilanden, wegen waar de automobilist niet heen wil en ook niet heen kan). Een portretscherm kan meer regels en dus meer relevante informatie in de toekomst tonen. | Niet alleen de oriëntatie van het scherm bepaald hoe ver de automobilist vooruit kan zien. Een realistisch scherm toont irrelevante informatie als weiden, bossen en wolken. Door het perspectief wordt relevante informatie in de nabije toekomst onleesbaar. Een tabel kan meer toekomst tonen, toont informatie bij de horizon goed leesbaar en kan zelfs informatie achter de horizon tonen. Voor de planning tijdens het rijden heeft een niet-realistische portretpresentatie dus de voorkeur. |
![]() | Bij deze experimentele presentatie antwoordden proefpersonen op de vraag: Hoe vaak kun je tanken de komende 50 km? 63% correct (n= 19). Met een realistisch landschapscherm is het antwoord op de vraag: Hoe vaak kun je tanken de komende 50 km? bij 14% van de lezers:Ja je kunt te komende 50km tanken. (n= 22). De meesten geven het juiste antwoord: Die informatie heeft het scherm niet. Deze resultaten zetten vraagtekens bij de gebruikelijke landdschaporiëntatie en |
Rechts is te zien hoe belangrijk het is achter de horizon te kunnen kijken. | ![]() |
4 Harder dan 300 kmh | Hoe hoger de snelheid hoe groter de noodzaak van anticiperen en dus de noodzaak van een portretpresentatie. Bij het ontwerp van de snelheidsinformatie voor machinisten van Europese hoge snelheidstreinen is uitgegaan van een maximum snelheid van 400 kmh. Een realistische landschapsscherm zou de machinist niet tonen waar het precies om gaat, namelijk het punt (achter de horizon) waar de trein zou stoppen wanneer de machinist nu zou remmen. Bovendien is zijn zicht achter de horizon vergroot door informatie op grotere afstand, op een kleinere schaal af te beelden. | De machinist ziet geen wolken en weilanden links en rechts. Ook geen pompstations in perspectief maar kleine icons die weinig plaats innemen en altijd goed leesbaar zijn. Het ontwerp is niet futuristisch maar stamt uit de jaren negentig van de vorige eeuw en is getest door 180 Europese machinisten. | ![]() | Een experimenteel ontwerp voor routeplanninginformatie voor |
Behalve psychologie voor GUI en web ook psychologie voor: | ||
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() |
Contact |
+31 (653) 739 750 Parkstraat 19 3581 PB Utrecht Nederland leonardverhoef@gmail.com Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht. |