Van media-virologie naar corona-dodelijk burgergedrag
Hoe leggen media virologie uit aan burgers.
Hoe zouden psychologen dat doen. Dodelijk coronagedrag door: gesproken woorden voor de emotie en de juiste plaatjes voor de ratio. Niet omgekeerd. Is dat onvoldoende dan een neppe app.
De NOS zegt: Vandaag 93 meer doden en schrijft 93 doden.
De burger hoort ’meer’ en denkt Oei, meer, het gaat slechter. De NOS bedoelt: Het totaal aantal doden is meer geworden. Met 93 doden kan de toename minder zijn wanneer er gisteren 94 doden waren.
De psycholoog zegt wat de burger wil weten: wat is de trend: meer/minder doden. Dus: Vandaag één dode minder dan gisteren. De burger kan dan denken: Ha, het wordt beter, ik kan meer naar buiten.
Cijfers van alleen gisteren en vandaag zijn statistisch onbetrouwbaar. Hoe meer dagen hoe betrouwbaarder de uitspraak.
De woord-media (radio) kunnen zeggen: neemt verder toe/af, vlakt af, stijgt, neemt exponentieel toe of gaan chaotisch op en neer.
De beeld-media (TV en papier) kunnen met een grafiek het verloop tonen.
Dan kan de burger in één oogopslag van 233 milliseconden het verloop zien en interpreteren,
hoe ingewikkeld het verloop ook is. Bovendien zijn meer dagen zichtbaar en is de informatie betrouwbaarder.
De media melden de ruwe gegevens. Zo worden bij corona worden buiten kantoortijden minder gegevens doorgegeven dan tijdens kantoortijden.
Om een goed beeld te krijgen moet de lezer dan zelf deze rekenkundige correcties aanbrengen.
De psychologie toont de lezer gewogen scores waarbij de invloed van verstorende faktoren weggerekenend zijn.
Verder tonen de media de aantallen per dag.
Daarbij kan het onduidelijk zijn of een aantal nog hoort bij gisteren of dat het het aantal van vandaag is.
Het aantal coronadoden bleek overigens een zeer onbetrouwbaar getal. De administratie liep achter en verschilde. Het bleek dat de oversterfte twee maal hoger was dan het aantal gemelde coronadoden.
De media zochten een antwoord op de vraag of Nederland het goed deed, door naar het buitenland te kijken.
Om allerlei geografische factoren uit te schakelen is het beter naar brandhaarden te kijken dan naar bureaucratische eenheden als landen.
Dus Niet USA: 5000 doden. maar: New York 5000 doden.
Om eenvoudig te kunnen vergelijken zou de psychologie het aantal doden per miljoen inwoners tonen.
570
New York
351
Italy
181
UK
173
Netherlands
103
Sweden
42
Germany
16
World
4
South Korea
2
China
In september 2020 meldden media steeds meer de aantallen per bijvoorbeeld 100 000 inwoners.
De psychologie zou er overigens op wijzen je landen wel heel gemakkelijk kunt vergelijken op het aantal doden maar dat geeft niet zo veel duidelijkheid over oorzaken. Er zijn te veel andere verschillen waarvan het effect niet bekend is, zoals: cultuur, gezondheidszorg, geografische situatie, politieke strategie en procedures
Verder is het beoordelen van een regering nogal emotioneel geladen.
Zelfs al zou je landen kúnnen vergelijken dan loop je in het geval van corona minstens een maand achter door de incubatietijd.
Vraag 4: Meer of minder maatregelen?
Na de landenvergelijking moest een dashboard het antwoord geven op de vraag of de regering het goed doet.
Dashboard coronavirus Rijksoverheid De trend en het effect van maatregelen is moeilijk te zien.
Een auto-dashboard geeft technische informatie als snelheid en hoeveelheid brandstof. Maar de taak van de chauffeur is
Wat geldt voor het auto-dashboard geldt ook voor het corona-dashboard. Het board geeft technische informatie (voor professionals en de overheid) waarmee de burger niets kan.
Voor de ratio van de burger is een zakelijk scorebord als bij voetbal genoeg:
Wij met maatregelen
Corona
3
2
En dan voor de emotie:
Beste burger,
We staan 3 - 2 voor op corona. We gaan weer winnen. Tjakka! Dus nog even de huidige maatregelen volhouden!
Vriendelijke groet, de minister president
De eerste intelligente lockdown was eenvoudig. Beelden uit Italië waren zeer overtuigend voor ratio en emotie.
Daarna verdween het gevaar uit het zicht. De overheid moest het gevaar toen voor ratio en emotie zichtbaar maken. Hoe ging dat?
De persconferenties van de minister president verwoordde de inhoudelijke, kwantitatieve gegevens móndeling. De motiverende emotionele informatie stond visueel in tekst in de achtergrond (een tiental maal: Alleen samen krijgen we corona onder controle.)
Opmerkelijk, want gesproken getallen verwoord door een persoon, dat werkt niet.
•
Maar al was het werkgeheugen groter of stonden de getallen op de achtergrond (in de plaats van
Alleen samen krijgen we corona onder controle.)
dan nog kan het verstand de getallen niet begrijpen. Inhoudelijk gaat het om veel, ingewikkelde, interacterende, kwantitatieve wetenschappelijke variabelen en kansen.
•
Bovendien raakt de inhoud de emotie van de burger fors en dan
•
Woorden die niet passen geven ruimte aan burgers die graag snel en zelf wel oordelen.
Het resultaat is dan niet corona-dodelijk handelen maar: debat.
Behalve persconferenties van de minister president zijn er ook talk shows.
Talkshow over corona
Net als bij de persconferentie op de achtergrond een prachtige grafische animatie van corona virussen.
Van zo' mooi beeld wordt de emotie vrolijk en de burger kan elke avond zien wat de vorm en de kleur van het virus is.
Maar talkshows, het woord zegt het al, zijn woordelijk. En woorden zijn, net als bij de persconferentie geen goed middel.
Tweede golf
De metaforen tweede golf en tsunami zullen geen problemen geven omdat zij visueel en inhoudelijk overeenkomen met een grote hoeveelheid water die op je af komt.
Het virus plat hameren
Als Rutte zegt:De hamer moet dit keer groot genoeg zijn om virus plat te slaan
dan zijn er burgers die dat letterlijk opvatten. Niet omdat zij 'laaggeletterd' zijn maar gewoon
omdat het even duurt voor mensen de overdrachtelijke betekenissen in een taal begrijpen
De woorden strengere regels zijn minder riskant.
Routeplan
Een routeplan klinkt heel concreet, rationeel en suggereert een uitweg.
Een stappenplan is misschien beter. Het woordje plan kan weg
Maar routes en stappen zijn eendimensionale lijsten zonder zijwegen.
Nodig is een twéédimensionaal overzicht mét zijwegen: Een tabel met maatregelen.
Op de ene as het aantal besmettingen of IC bezetting, eventueel levels genoemd.
Maatregelen gaan niet in na debat en wanneer kalender en klok een grens over gaan (de wekelijkse persconferentie).
Een slim virus zou dan oprukken direct na de persconferentie.
Als het virus aanvalt en een grens over gaat dan volt automatisch en direct de tegenaanval: nieuwe maatregelen.
Je gaat ook niet remmen omdat het 12 uur is maar wanneer de remafstand te klein wordt.
Zo'n tabel maatregelen kan. Ierland begon daar als eerste mee.
Inzicht bij alle burgers is gewenst zodat de motivatie zich kan baseren op inzicht en niet op emotie.
Het goede nieuws van de psychologie is dat de noodzakelijke kennis vooral kwantitatieve kennis is. Deze laat zich
tegenwoordig goed zakelijk visueel grafisch tonen. Kijken kan een mens goed. Dat doet hij namelijk al meer dan een miljoen jaar. Maar dan niet ICT-driven met bijvoorbeeld
•
Kan de kijker, op den duur, binnen één oogopslag van 233 milliseconden zien en begrijpen hoe het er voor staat.
•
Is te zien of de overheid de situatie in de hand heeft: meer of minder maatregelen nodig.
•
Kan de burger zélf zien wat te doen: Ze hebben het niet in de hand, ik tref mijn eigen maatregelen wel.
•
Helemaal mooi zou het zijn wanneer de effecten van suggesties van politici, burgers, vloggers, kijkers, bn-ers, etc.
tijdens de talk show direct zichtbaar worden in de statistics (What if?).
De statistics kwalificeren dan de uitspraak en een corona-diploma is niet meer nodig.
Om een idee te geven voor zo'n achtergrond voor een talkshow:
Overzicht, stand van zaken
Maar dan natuurlijk prachtig, geanimeerd, met Design en virologisch onderbouwd. Ook de emotie moet niet vergeten worden.
Geen teksten als Bovengrens IC. in een mooie kleur maar IC-tekort. in zwart. En de parameters van het onderliggende model zo gekozen dat een intimiderend beeld ontstaat. Dat werkt! Elke TV-weerman staat bescheiden voor een grafisch overzicht.
Met een verschuiving van de auditive 'human talk' communicatie naar een visuele 'statistics show' communicatie, kan de rol van de burger verschuiven van emotioneel discussiërend naar rationeel zelfredzaam effectief handelend. Zelfredzaam is hij namelijk zeker, zo blijkt uit rampenstudies.
van informatie (1,5 m). Op dat moment was dat bombardement al 7 maanden aan de gang.
De kans dat een parkbezoeker denkt: 1.5 meter, wat is hier aan de hand? is klein.
Veel techniek: dynamisch, computergestuurd op met zonnepanelen, dus kwetsbaar. Binnen 48 uur was deze
tekstkar en ook zijn opvolger kennelijk defect.
De gemeente spaart kosten noch moeite.
De tekstkar links verbergt een visueel bescheiden statisch bord aan de linkerkant. Dat bord van pakweg 100 € eenmalig, geeft noodzakelijke nieuwe informatie voor de bezoeker: Dit park is verboden gebied tussen 22:00 en 06:00 uur.
Waarschijnlijk begrijpt de bezoeker wel: Ja, natuurlijk, tweede coronagolf.. Mocht men bang zijn dat dit bord de parkbezoeker zal ontgaan dan kan het bord midden op het pad, net als de kar maar dan niet als hindernis.
Zonder ingrijpen van een mens en zonder zon staat dit bord er over 48 jaar waarschijnlijk nog zo.
Vraag 5:
Hoe groot is míjn kans op corona?
Voor de overheid is het van belang corona snel op te sporen. Dus komt er een CoronaMelder die daarbij helpt.
Ook hier een opmerkelijke voor- en achtergrond interactie.
De voorgrond is een icon in de appslijst. Een prachtige grafische afbeelding van een coronavirus in kleur met een roodachtige licht kleurverloop op een wit verdedigingsschild(?).
De naam is: CoronaMelder met een spelling is zoals in computerprogramma's noodzakelijk: geen spaties in namen.
Corona app icon UK.
Corona app icon Duitsland
Het devies is: Alleen samen krijgen we corona onder controle. Dus een Corona-communicator communiceert óók naar de burger en wel zo dat de burger zijn 'intelligente' verantwoording kán nemen.
•
Direct en vóór het besmettingsgevaar van déze burger te groot wordt
toont de Corona communicator in zijn icon op de homepage grafisch de trend van deze burger: Jouw besmettingsrisico loopt de laatste dagen op.
Rood groene cirkel: Let op, je corona-communicator heb je uitgezet vanaf nu (12 uur) tot 15 uur.
Control betekent: beheersen, de baas zijn, uit kunnen zetten. Bijvoorbeeld omdat je in het buitenland bent,
goed beschermd in een kassa zit en veel mensen vlakbij passeren, goed beschermd in de zorg werkt.
Uitzetten kan nodig zijn omdat je batterij bijna leeg is, je bereikbaar moet zijn en je op dat moment weinig contacten hebt. Je zet grote energieverbruikers als corona apps dus uit.
• Eventueel bij het overschrijden van een waarde, direct communiceren:
Jan, wat is er aan de hand, je risico loopt op, feestje of zo?
•
De spelling is zoals in het Nederlands gebruikelijk: een spaties tussen twee woorden.
Of 'slim' informatie niet alleen objectief en zakelijk tonen maar ook de emotie op het gewenste been zetten:
Bron: NRC 31 oktober, pag. 10 In het nieuws, artikel over harde lockdown. Overigens niet bedoeld als CoronaMelder icon maar zou daar wel uitstekend geschikt voor zijn.
om te laten zien dat de app uit staat. Ook niet wanneer bluetooth uitgeschakeld is (om stroom te sparen (de CoronaMelder is een grootverbruiker).
•
De groene knop om de CoronaMelder aan te zetten werkt niet. Een knop om de CoronaMelder uit te zetten is er niet, bijvoorbeeld omdat hij volledig beschermd dicht bij mogelijk besmette burgers werkt.
•
De eerste regel zegt dat de app aan staat.
De tweede regel zegt dat de app uit staat, hij gaat pas uit als je de app uit zet (Hoe?).
•
De grafische mogelijkheden worden gebruikt om een persoon over het scherm te laten fietsen.
•
De app zegt: Je bent lang dicht bij corona geweest. Bel GGD voor een test.
nádat het risico te groot was.
•
De naam is: CoronaMelder. De burger meldt dat hij mogelijk corona heeft. Eenrichtingsverkeer.
Een Corona communicator geeft ook op de achtergrond meer informatie:
Hoe meer gedrag, kenmerken en omstandigheden de burger zijn app toevertrouwt,
hoe betrouwbaarder en gerichter het gedragsadvies is. Hoe beter de overheid en de burger samen dan 'control' hebben over corona.
Met deze, op deze burger gerichte, informatie van de overheid kan de
intelligente en angstige burger zich
Een feestpark bemesten met extra stinkende mest bijvoorbeeld.
Werken de rationele methoden niet dan moet de emotie direct aangesproken worden.
• In eerste instantie door belonen.
Als er een app is, laat deze goed gedrag dan ook vertalen in groene corona stickers.
Waardering krijgen werkt goed. Eventueel zijn de groene stickers bruikbaar voor ... nou ja verzin zelf maar. Ik ga daar mijn vingers niet aan branden.
•
Een stapje verder is goed gedrag materieel belonen. Ook dit kan op vele manieren uitgewerkt worden.
•
Werkt belonen niet dan komen we bij intimidatie.
Te beginnen met rode corona stickers. Ook kun je intimideren door te dreigen met een hoge boete.
Je kunt die boete ook geven en dan later verlagen of kwijtschelden.
Of dreigen met een corona-enkel-app (die aanvankelijk natuurlijk (nog) niet bestaat).