Kilometers tellen versus speed control?

Technisch is het verschil tussen auto van 122 jaar geleden en de zelfrijdendeauto's van nu groot.Het verschil tussen de kilometerteller van 122 geleden en nu zijn klein. Beide bestaan uit een cirkel met getallen en een wijzer. De eerste kilometerteller van Schulze uit 1902.
 
Psychologisch is het verschil tussen de taak van de automobilist 122 jaar geleden en de automobilist van de zelfrijdendeauto groot.Vroeger was het voldoende te weten wat de snelheid is nu is de taak speed control en superviseren of de computers in de zelfrijdende auto deze taak goed uitvoeren. Een andere taak betekent andere hulpmiddelen.x De kilometerteller van de toekomst voor de zelfrijdende auto volgens Bosch (2016).
 
Een experimentele kilometerteller die het denken van de bestuurder nodig heeft voor de speed control taak, vooral wanneer hij de zelfrijdendeauto in de gaten moet houden.

Dus:
• Niet digitaal de huidige snelheid maar een geëvalueerde (groen, geel, oranje, rood) interpretatie (OK/te laag/te/hoog) van de snelheid
Sturing van de aandacht met fysiologisch verantwoord gekozen kleuren bij overschrijding.
• Verwachte geëvalueerde snelheid bij het doel (rijdende/stilstaande auto voor hem, snelheids­beperking, verkeerslicht, over 8 seconden). De bestuurder kan zijn snelheidsprofiel (het gekleurde figuur), zonder de randen te raken (te hard te rijden) nauwkeurig door de vertikale buis van het ideale snelheidsprofiel leiden. De prognose van zijn snelheid stelt hem in staat tijdig te anticiperen.

De bestuurder ziet geen getallen maar grafisch de relaties tussen huidige snelheid, toegestane snelheid en de afstand tot het doel.
Demo cognitief psychologisch verantwoorde 'kilometerteller', vooral voor de bestuurder van een zelfrijdende auto.

Meer psychologie voor getallen en leren rekenen