';
Eerste versie: 1 dec 24 Leonard Verhoef Contact | ![]() |
![]() |
Geheugensteun door overeenkomst tussen het aantalbeeld en en het klankbeeld van het telwoord Afbeelding 2. |
![]() ![]() 11: overvolle bak Afbeelding 10. Naar het werkblad aantal - telwoord. Naar het werkblad aantal - cijfer. Naar het werkblad aantal en cijfer inkleuren. |
|
|
De volgende stap trekt de termen uitelkaar en toont elke term in een eigen bak. De rekenhaas schuift de groene ballen naar de eerste term (afb. 13). Je zegt dan niet optellen. Dat is abstract en wat je niet wilt (tellen). Je zegt: schuiven (met je ogen). Dat is visueel, concreet en wat je wél wilt (een visuele optelhandeling). Schuiven is overigens ook wat de kinderen zeggen: Ik schuif hem gewoon naar de blauwe bak. Ze zeggen dit zelfs wanneer jij die term niet gebruikt. |
|
Op een gegeven moment gaan slimmeriken zelf denkend optellen met aantalbeelden. Typerend is het antwoord van 'rekenzwakke' Leila bij afbeelding 14. Eerst kwam het bedoelde antwoord op de vraag: Welke som is dit? namelijk: 4+3 en daarna kwam deze aanvankelijk fanatieke vingerteller met: ha, ha, het is ook 5+2. Op dat moment begreep ze dus dat optellen en rekenen niet volgordetellen is maar aantalbeelden begrijpen. Je kunt op verschillende manieren eenzelfde uitkomst krijgen. |
Wanneer het kind een aantal sommen met cijfers geautomatiseerd heeft kan het kind de relaties tussen sommen ontdekken: de geheimen.
Dit kan met een rij sommen die de relatie toont (afb. 17 en 18). |