De oogvriendelijkheid van telraam en getallenlijn




Niet alleen de vingers zijn nodig voor tellen. Ook de ogen doen mee. Wat vinden die van lijnmaterialen als het telraam en de getallenlijn?
      Leonard Verhoef
Contact



.1 Het oogfixatieveld

Het oogfixatieveld is een cirkel, een beetje ovaal (15°). Dat veld heeft veel receptoren en dient voor nauwkeurige identificatie (afb. 1). Zoogdieren zijn namelijk al miljoenen jaren geen brievenbuskijkers maar patrijspoortkijkers. Brievenbuskijken is namelijk dodelijk. Een brievenbuskijker ziet een tijger die rechts onder nadert later aankomen. Ook is in afbeelding 1 te zien dat lijnen met geschreven teksten de ogen eigenlijk niet zo goed passen.

Waargenomen scherpte van plaatsen in het oogfixatieveld
Het oog fixeert op 10. Hoe hoger het cijfer hoe gevoeliger die plek op het netvlies.

- Lichtrood: Reeds gelezen maar nog zichtbare tekst.
- Groen: Tekst die je nu leest.
- Donkerrood: Nog te lezen maar wel zichtbare tekst.

Afbeelding 1.
Het effect van essentiële informatie die buiten het oogfixatieveld ligt, is te zien in de onmogelijke afbeelding 2. Afbeelding 3 toont hetzelfde figuur maar dan verkleint en wel zo dat alle noodzakelijke informatie wél in het oogfixatieveld past. Dan is onmiddellijk wél te zien waarom afbeelding 2 niet kan.

Waarom kun je niet zien dat dit figuur niet kan?

Afbeelding 2.

Waarom kun je wél zien dat dit figuur niet kan?

Afbeelding 3.

.2 Markant

De ogen en de hersenen zijn al miljoenen jaren zeer geïnteresseerd in afwijkingen van patronen. Anders dan normaal betekent: mogelijk dodelijk gevaar. Het effect van minder markant blijkt uit teksten in hoofdletters. Woorden met hoofdletters geven saaie rechthoekige patronen. Je kunt daardoor minder woorden per oogfixatie lezen. Stokken en staarten in woorden maken het woordpatroon nog enigszins markant. Door dit gemillimeter leest tekst met kleine letters zo'n 10% sneller dan tekst zonder uitsteeksels (hoofdletters) (Tullis, 1983). Ook het tekstbegrip neemt dan toe en de belasting van het werkgeheugen neemt af. Professionele tellers weten dat je met een markante ordening zónder tellen een aantal sneller en foutlozer kunt bepalen (afb. 4) dan met een rij.

Dat materiaal heeft eigenlijk maar twee markante punten: het begin en het eind. Maar die punten zijn bij het rekenen zelf vrijwel niet nodig. De cijfers 5 en zeker 10 en die aantallen zijn op de getallenlijn niet direct binnen het oogfixatieveld identificeerbaar. Dat is ook te zien in afbeelding . Je moet wéten dat het er 5 zijn. Een rij van 5 is dus géén concreet aantal maar een symbool dat staat voor het aantal 5.

Hoeveel turven?

Afbeelding 4.

.3 Pasvorm van vingerbeelden

Met vingers kun je aantalstructuren rond 5 goed tonen. Maar dan moet je de opgavestructuur niet mét de vingers tonen maar óp de vijftallige vingerstructuur (afb. 5). De afzonderlijke termen, de uitkomst en zelfs de splitsing rond 5 (4+3=4+1+2) zijn dan tegelijk in het oogfixatieveld aanwezig en identificeerbaar. Dus geen werkgeheugenbelasting, geen getel en geen interpretatieproblemen. Duidelijk zichtbaar is dat één term over de hand heen gaat. Verder kunnen kinderen vast wennen aan het splitsen van getallen om het optellen te vereenvoudigen, bijvoorbeeld bij het over 10 gaan. Oh ja, als je je handen zoals in 5 aan je buur toont vraag dan even: Welke opgave is dit? Je hebt dan namelijk een 'omdraaier'. En de volgende vraag is natuurlijk: Welke som zie jij buur? en Wat is de uitkomst van jouw som?

4+3=7, want je moet er 2 aan de andere hand geven.

Afbeelding 5.


Vingerbeelden tonen wel vooral veel hand en minder het aantal zoals in afbeelding 6 te zien is. Ook is het niet handig een tientallig stelsel te tonen met een vijftallige concreet systtem. Juist tientalligheid met onder andere de tienvoudnul en zijn plaats tussen de cijfers wordt niet geconcretiseerd.

Vijftallige concretisering voor een tientallig systeem.

Afbeelding 6.
Lijnmiddelen zoals de getallenlijn en de vingerbeelden komen visueel noch motorisch weinig overeen met de som in de vorm van een formule. Je zou de termen van de som er op de getallenlijn wel bij kunnen zetten maar dan krijg je wel een abstracte cijferbrij als in afbeelding 8. In afbeelding 7 vallen de concrete som met ballen som en de som als formule goed samen in het oogfixatieveld.

Aantal en formule gelijk zichtbaar in het oogfixatieveld

Afbeelding 7.

Naar dit werkblad.

.4 Pasvorm voor tientallen

Helemaal echt rekenen en denken wordt het bovendien bij tientalligheid met name bij het zeer lastige splitsen om 10 (8+5=8+2+3). Dan wordt het pas echt moeilijk. Voor het rekenonderwijs dus. Afbeelding 8 toont hoe je dat splitsen om 10 met de getallenlijn doet. Het eerste dat een psycholoog bij afbeelding 7 opvalt, is dat er pijlen gebruikt worden. Daar weet de psychologie inmiddels wel wat van. Het gebruik van pijlen is riskant (Verhoef, 2014).

Met pijlen over 10 gaan

Afbeelding 8.
Dat is dan weer zo'n onwelgevallige psychologische conclusie. Maar geef volwassenen maar eens een verkeersbordencursus, daarna een examen en na het slagen toestemming om te gaan autorijden. In de praktijk zien die volwassen gediplomeerde automobilisten de geleerde borden met pijlen regelmatig in de praktijk. Maar het blijkt dan dat 78% van die gediplomeerde ervaren automobilisten het bord met pijlen van afbeelding 9 niet begrijpt (Verhoef, 2017). Dat was ook het slechte nieuws van het Nationale Verkeersexamen van de ANWB.Liever geen pijlen voor automobilisten zou je dus zeggen.


Wat betekent dit bord?

Afbeelding 9.

22% goed
n: 67
Vaak kan het overigens ook zonder pijlen. Geef je proefpersonen een bord dat psychologisch uitgemillimeterd is (afb. 10) dan krijg je zónder cursus, zónder examen en zónder praktijkervaring meer goede antwoorden dan met het gebruikelijke bord mét cursus, mét examen en mét ervaring kinderen. Kortom: Het is heel begrijpelijk dat de 'rekenzwakke' Leila met afbeelding 7 niet kiest voor de pijlen maar wijselijk denkt: Bekijk jij het even. en vervolgens kiest voor de methode die de ervaren teller goed kent en die jij niet wilt: tellen.

Wat betekent dit bord?

Afbeelding 10.

93% goed  n: 15




Noten



Literatuur


Meer psychologie voor getallen en leren rekenen



werkbladen
Automatiseren onder 10
Vriendelijke telramen
De fouten bij het telraam
De oogvriendelijkheid van telraam en getallenlijn
Automatiseren met dubbele lijnen
De aantalbeelden uit het verdomhoekje
Lijnen met getallen of bakken met ballen
Rekenonderwijs
Leren rekenen met de computer
Het algoritme leren of leren algoritmiseren
Leren rekenen en therapie in de supermarkt
Getallen tonen aan mensen
Presenting numbers to teachers, train drivers and travellers
Past and future of the presentation of quantitative data
Vertrektijd is passé leve de afteltijd

cContact

Leonard Verhoef

+31 (653) 739 750
Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland

Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.

Naar top.