7 Breken naar 10www.humanefficiency.nl/rekenen/breken.phpBreek met splitsen en ook met brekenBreken om 10 is 8+5 uitrekenen als: 8+5=8+2+3. Meestal splitsen genoemd. Sommige kinderen vinden dat breken erg lastig. Zij rekenen sommen als 8+5 uit zonder breken en soms ook zonder vingers. Hoe kan dat? Wat betekent dat? Kun je zonder breken naar 10 leren rekenen? Moet je breken wel onderwijzen? |
Gebruikelijk is na Tellend optellen te beginnen met Breken. Op zich is dat logisch want je gaat over 10 heen. Maar logisch is wat anders dan psychologisch.
|
Plaatswaarde is aanzienlijk eenvoudiger dan breken. Met plaatswaarde kunnen ’rekenzwakken’ van groep 3 en 4, opgaven met zeer grote getallen goed maken
). Dat geeft zelfvertrouwen. Dat is precies wat vingertellers nodig hebben wanneer ze afscheid moeten nemen van de tellend optellen reflex.
Als breken niet lukt, ga er dan niet hardnekkig mee door. Ga niet door met inprenten dat het kínd een ’rekenprobleem’ is. Het bréken zou wel eens het probleem kunnen zijn. Dus ... Er zijn veel vraagtekens bij dat breken. Als je met de kinderen gaat breken dan is er het ook nog de vraag wanneer je het doet: vóór of ná plaatswaarde. |
7.2 Hoe verbeeld je Breken naar 10? |
7.2.1 Past de getallenlijn bij breken? |
Het is lastig het breken met de getallenlijn af te beelden. De gebroken lijnen passen niet in het oogfixatieveld. Het is niet zeker of de timing van de dynamiek in de pas lopen met de timing van het denken van het kind. De opgave is nauwelijks te zien. Afbeelding 62 toont een poging voor breken bij 7+9 met de getallenlijn. |
![]() Still van een dynamische verbeelding van breken met de getallenlijn Welke opgave is dit? Afbeelding 62. |
7.2.2 Past de lusabacus bij breken? |
De gebruikelijke lusabacus kan de structuren van de getallen bij het breken goed tonen. Zonder toelichting is te zien welke opgave afbeelding 63 toont. |
|
7.2.3 Passen stippen het bij breken? |
1)
Passen stippen de getallen? Net als de lusabacus kunnen de stippatronen het breken goed tonen (afb. 64). De lege plaatsen bij blauw 10 is het aanvullen tot 10. Ook de overlopers zijn duidelijk te zien en blijven te zien door hun blauw-groene kleur. |
|
Het oog ziet in afbeelding 64 het stippatroon van 9+2=9+1+1 en ’weet ’ dan ook de uitkomst. Het stippenpatroon van 9+2 komt meer maal in de ogen en het oog leert dit patroon steeds beter herkennen. Stippatronen zijn een veldverbeelding ). De ogen zijn veldkijkers en die houden dus wel van zulke veldverbeeldingen ). Je kunt dit ook intuïtief noemen. |
2)
Passen brekende stippatronen de ogen? Een goede opgave om mee te beginnen is 9+2 overigens niet. De opgave 8+7 is beter .
|
|
|
3) Passen brekende stippatronen het denken? |
Net als de ogen houden de hersenen wel van velden, het zijn immers echte velddenkers). Ze zijn dan vrij om zélf een oplossingsroute te kiezen. Een veldverbeelding toont namelijk ook andere rekenhandelingen dan tellen. Zo kun je de opgave 8+7 (afb. 65) uitrekenen door twee groen-blauwe stippen naar links te schuiven (dus 8+2 in blauw en 5 in groen overhouden). Je kunt ook 3 blauwe stippen naar rechts schuiven. | Het werkgeheugen is bij dit patroon niet nodig. Ook tonen de stippen duidelijk de uitkomst. De timing van de video is niet kritisch omdat de oorspronkelijke patroon zichtbaar blijft. De hersenen kunnen op hun gemak en in hun eigen tempo in het lege werkgeheugen zien wat er toch allemaal gebeurt. |
4)
Past een brekend stippatroon de kinderen? Wanneer je breekopgaven als in figuur 65 en in rijm ) voorlegt dan krijg je de volgende resultaten. Performance bij opgaven met cijfers voor en na de lessen:
Er is wel een ander onverwacht en opvallend verschil. Breekperformance voor en na de lessen voor opgaven met stippen en voor dezelfde opgaven met cijfers toont wel een groot onverwacht verschil.
|
5)
Passen brekende stippatronen in de klas? In de klas kun je het volgende doen.
|
7.3 Hoe vertel je Breken naar 10? |
7.3.1 Past het woord breken bij breken? |
Hier kiezen we voor het woord Breken naar 10. Gebruikelijk is te spreken van splitsen om 10. Het woord splitsen is wat abstract. Breken is meer kindertaal en is ook de handeling die je uitvoert met de getallenlijn, het 100-veld, met stippen en met getallen. | Je ziet ook dat kinderen breken om 10 en ruilen van 10 eenheden verwarren. Beide zijn nogal abstracte woorden die kinderen niet spontaan zouden gebruiken. Verder zijn het twee verschillende handelingen voor min of meer hetzelfde probleem (over 10 gaan). Je kunt (niet voor de kinderen) ook de oplossingswijze in het midden laten en spreken van automatiseren boven 10. |
7.3.2 Passen de woorden vriendjes, verliefden en m&ms bij breken? |
Een voorwaarde voor breken is aanvullen tot tien. Aanvulopgaven noemt men wel vriendjes- of verliefdenopgaven. | Deze woorden zijn wel beeldend maar het beeld toont niet het breken van een term om tien. Je zou die opgaven ook m&ms kunnen noemen: maak het makkelijk (met 10). |
7.4 Breken naar 10 en denken |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/voorwoord.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/voorwaarden.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/tellend_optellen.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/kijkend_optellen.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/denkend_optellen.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/nul.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/plaatswaarde.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/breken.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/ruilen.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/getal_kennis.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/psychologie_kennis.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/statistieken.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/literatuur.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/rekenen/index_tot_alfabetisch.php |
+31 (653) 739 750 Parkstraat 19 3581 PB Utrecht Nederland leonardverhoef@gmail.com Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht. |