9 Getalkenniswww.humanefficiency.nl/rekenen/getal_kennis.phpAantalrelaties beheersen met lijnen en veldenRekenen is aantallen zo ordenen dat je werelden begrijpt. Dat kunnen eenvoudige werelden zijn zoals: Het aantal snoepjes en het aantal kinderen. Later zijn dat ingewikkelde werelden zoals: grafisch afgebeelde, onzichtbare, ingewikkelde aantalrelaties, als tijden, hypotheken en de kans op het krijgen van corona. |
Hoe kun je aantallen beheersen? |
9.1.1 Realistisch rekenen? |
Freudenthal benadrukte in het belang van wiskunde in de werkelijkheid. De werkelijkheid is volgens hem zelfs de ruggengraat van de wiskunde. Dit leidde toen tot Realistisch rekenen. ’Realisme’ is ook populair als het gaat om het tonen van complexe informatie. Zo tonen ontwerpers informatie op schermen graag met realistische plaatjes. ). Verder is het soms juist de onzichtbare wereld die interessant is. | Ook bij het leren rekenen is er Realistisch rekenen. Zo kun je het rekenen realistisch tonen zoals in afbeelding 97. |
|
9.1.2 Traditioneel rekenen? |
De praktijk zag dat realistisch opleuken van het rekenen toch niet zo zitten. Het Traditioneel rekenen was de reactie. Dat werd wel ingevuld als: Instamprekenen |
Voor de psychologie zijn ’realistisch’ en ’traditioneel’ moeilijk te vertalen naar psychologische handelingen en neurologische processen. Bovendien is het voor de psychologie lastig dat realistisch en traditioneel rekenen niet precies aangeven, om welke kennis het eigenlijk gaat. Daarom eerst de vraag: Wat is die Getalkennis nu eigenlijk? |
Nu zijn getallen en rekenen bedenksels van de mens. De geschiedenis van de getallen toont dus hoe getalkennis geëvolueerd is en wat getallen eigenlijk zijn. Daarom hier veel geschiedenis van de getallen. | Verder is er natuurlijk de cognitieve psychologie. Met name de cognitief ontwikkelingspsycholoog Piaget heeft met zijn kennisleer goed gekeken hoe de ontwikkeling van getalbegrip bij kinderen verloopt |
Bij kinderen begint de ontwikkeling van getalkennis met de rekenvoorwaarden (§ 1). Bij de Rekenvoorwaarden gaat het vooral om de woordenschat voor hoeveelheden (meer, minder, etc.). Dat soort (woord)kennis heet hier puntkennis. Daarbij gaat het om woorden die te maken hebben met hoeveelheden en nog niet om precieze hoeveelheden: rekenen met aantallen. |
De volgende stap op de getalkennisladder is niet meer woordenschat maar het maken van een hoeveelheidsvergelijking: Welke is meer/zwaarder/donkerder etc. Het gaat dan om twéé punten die een hoeveelheid van een bepaalde eigenschap hebben. |
9.2.3 Past volgordelijnkennis bij getallen? |
Als je drie punten hebt, dan kun je die punten op lijn zetten, een volgordehoeveelheidslijn dus. Het linker punt is minder dan de volgende. Afbeelding 98 toont wel dat de volgende haas groter is dan de vorige maar hóéveel een volgende haas groter is dan de vorige, ja dát weet je niet. |
|
Het rekenonderwijs kent de volgordelijn als de getallenlijn en de telwoorden rij. Verder kent het rekenonderwijs het lijnen van handelingen in algoritmen, bijvoorbeeld voor het rijgen bij breken en bij optellen met plaatswaarde. Je kunt op een volgordelijn niet zien dat er een punt op de lijn ontbreekt. Je weet ook niet hoe groot het ontbrekende punt moet zijn. |
9.2.4 Past aantallijnkennis bij getallen? |
Bij volgordegetallen weet je dat het volgende getal meer is dan het vorige (afb. 98). Hoeveel meer dat weet je niet. De eerste en de tweede zijn niet samen evenveel als de derde. Bij aantalgetallen weet je wel hoeveel het volgende getal meer is dan het vorige (afb. 99). Een en twee is evenveel als drie. Met aantallijnen kun je dus wel gaan rekenen. Dit cruciale en lastige verschil tussenv volgorde en aantal komt uitvoerig aan de orde in . |
|
Voor het woord aantallijn zijn in de realiteit vele synoniemen in gebruik. Om aan te sluiten bij de kindrealiteit en om het
begrip aantallijn aan te brengen is het goed te onthullen dat die verschillende woorden gewoon verbergen dat het allemaal
aantallijnen zijn.
|
9.2.5 Past veldkennis bij getallen? |
Niet de biologische evolutie maar de mens zelf maakte de volgende sprong in de evolutie van de hoeveelheidskennis. Het getallengenie Descartes kwam met een voltreffer: het kardinale stelsel Zet twee aantalgetallenlijnen loodrecht op elkaar en je hebt een 100-veld ). | Als je twee aantalgetallenlijnen loodrecht op elkaar zet dan toon je duidelijk de 2D structuur waar de getallen tot 100 goed in passen en waarin hun kenmerken duidelijk te zien zijn. In zo’n veld kun je verder een goede afbeelding maken van allerlei getalsrelaties als tientalligheid, plaatswaarde, breken om 10, ruilen van 10 eenheden voor 1 tiental en vermenigvuldigen. En, niet te vergeten van nul. Met lijnafbeeldingen zoals de (volgorde)getallenlijn is dat lastiger. |
In de realiteit zijn er aantallijnen maar ook aantalvelden. Ook bij aantal verbergen synoniemen vaak dat het gewoon om een aantalgetallenveld gaat. Ook hiervoor geldt dat je de aantalgetallenvelden in de kindwerkelijkheid moet onthullen. Zo kunnen de kinderen begrip krijgen van een aantalgetallenveld als hulpmiddel bij het ordenen van aantallen in de realiteit.
Er zijn allerlei hoeveelheidsvelden in de kindwerkelijkheid.
|
Deze tellers, overzichten, vlakken, gronden, bladen, tabellen, patronen, platen en borden, het zijn allemaal velden waarmee je een werkelijkheid ordent. Het woord verschilt maar het zijn allemaal gewoon twee aantallijnen in een hoek van 90°. Net als het 100-veld. Deze aantalvelden zou je dus tegelijk of vlak na de introductie van het 100-veld aan de orde kunnen stellen. Je onderwijst dan niet zozeer het trucje van het 100-veld maar het onderliggende ’velddenken’ van Descartes en de flexibiliteit van de wiskunde van | Met dat velddenken kunnen kinderen aantalwerkelijkheden herkennen. De volgende stap is natuurlijk zelf een werkelijkheid in een aantalveld ordenen. Bijvoorbeeld de kinderen van de klas op een 100-veld met horizontaal de leeftijdlijn en verticaal de lengte van het kind. Of een honderdveld met daarop de adressen van de kinderen. Een plattegrond dus. Of een eerste stap van het 100-veld naar het klokkijken (afb. 100). |
9.2.6 Past veldenkennis bij getallen? |
Na 2D wordt rekenen echt leuk. In de eerste plaats natuurlijk de getallen boven 99. Maar ook het lastige klokkijken en de kalender zijn ingewikkelde getalsrelaties in de kindrealiteit. Maar je kunt die ingewikkelde getalsrelaties goed beheersen als combinaties van (100-)velden. Het aantal rijen en kolommen verschil soms een beetje. Dat is alles. | Als je elke dag van de week op een A4-je zet (afb. 100) en je doet er een nietje door dan heb je al 3D. Als je elke week aan een waslijn hangt heb je 4D, een maand. Als je de maandwaslijnen onder elkaar hangt heb je 5D, een jaar. Als je de verjaardagen van de kinderen, Sinterklaas en de vakanties aangeeft heb je de tijdsrealiteit van het kind met een tijdsgetallenlijn beheersbaar gemaakt. |
In het rekenonderwijs noemt men veldkennis en velden kennis wel ruimte (meetkunde). Bij het ruimte-onderwijs ligt het accent op 2D en 3D-meetkunde met kegels en cilinders. | Daarbij gaat het ook om gebogen velden. Gebogen velden zijn heel lastig. Kinderen kunnen er niet mee rekenen en kunnen hun kindrealiteit er ook niet echt mee vereenvoudigen. Dit meetkundige ’ruimte’ denken leidt ook tot een cinder-vormige 1 liter maatbeker. Vanuit het ’veld’denken met rechthoeken kom je echter op een rechthoekig 3D-veld, een MAB-blok. Zo’n blok toont de 1 000 centiliter van de liter beter. Verder houdt die schoolmeetkunde op bij 2D terwijl juist 3D interessant is. |
De analoge klok is nogal ingewikkeld doordat deze 3D toont (uren, minuten, seconden) met drie ronde (niet rechthoekige) velden die bovendien nog eens op elkaar geplakt zijn. Je zou het analoge klokkijken misschien moeten beginnen met rechthoekige velden in een 3D ruimte.
Beginnen met een 2D dagveld met uren en minuten (afb. 101) en dan op de een of ander manier de seconden als derde dimensie. Bijvoorbeeld als MAB:
|
Dus ... Mathematical activity is [...] an activity of organizing fields of experience Het volgende hoofdstuk vertelt wat de ogen, de taal, het werkgeheugen en de hersenen vinden van dat veld-gedoe. |
1) | Realisme in design. www.humanefficiency.nl/icon_design/werkelijkheid.php |
www.humanefficiency.nl/rekenen/voorwoord.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/voorwaarden.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/tellend_optellen.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/kijkend_optellen.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/denkend_optellen.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/nul.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/plaatswaarde.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/breken.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/ruilen.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/getal_kennis.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/psychologie_kennis.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/statistieken.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/literatuur.php | |
www.humanefficiency.nl/rekenen/index_tot_alfabetisch.php |
+31 (653) 739 750 Parkstraat 19 3581 PB Utrecht Nederland leonardverhoef@gmail.com Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht. |