| Rekenen in groep 3 en 4 | | |  |  | De fouten bij het telraam
Is een 'slechte' telraamrekenaar 'rekenzwak', onhandig of geen van beide? | | Sinds 1900 gebruikt het onderwijs in groep 3 het telraam met twee horizontale staven. Elke staaf heeft
10 kralen in twee kleuren. Bijna 125 jaar later zijn er in groep 4 nog kinderen die sommen onder 10 niet geautomatiseerd hebben en nog tellend uitrekenen. Is er wat mis met die kinderen. Of is er wat mis mat dat telraam? Hoe zit het met de getal-, vinger-, oog-, leer- en denkvriendelijkheid van dat telraam? Hier de eenvoudigste vraag: Is het telraam vingervriendelijk? |
|  |  | Leren automatiseren met de getallenlijn.
Hoe kan je met een telmiddel als de getallenlijn voorkomen dat kinderen tellend blijven optellen? | | In groep 2 leren de kinderen eerlijk delen, gelijk maken en wegen (Van Galen & van Os, 2025). In groep 3 gaat het niet meer om hoeveelheden maar om precieze hoeveelheden: aantallen. Vervolgens komt het 'echte' rekenen, namelijk het samenvoegen van twee aantallen: rekenen met getallen. Het onderwijsdoel is dat het kind de sommen niet tellend optelt maar geautomatiseerd heeft. Dit automatiseren gaat in vier stappen. |
|  |  | Hoe leg je uit dat tien betekent 1 0?
Wat moet het kind denken bij tien? 6 werkbladen | | In groep 3 begint het rekenen met tellend optellen tot 10. Aanvankelijk tellen de kinderen met vingers, telraam en getallenlijn. Daarna tellen ze uit het hoofd. Dat tellend optellen gaat zo goed dat de kinderen blijven tellen, ook boven 10.
Daardoor ontgaat het kind dat 10 voor het concept tien, twéé getallen zijn.
Dus niet als bij oe: twéé tekens voor één klank. Toch krijgt het kind met tellend optellen een goede uitkomst. Niets aan de hand zal het kind denken. De geschiedenis en groep 3 en 4 leren wat anders. |
|  |  | Hoe voorkom je zeeziekte bij de rekenles
Hoe tonen telwoorden, geschreven getallen en de getallenlijn de tientallen? 8 werkbladen | | De getallenlijn toont dat het volgende getal één meer is dan het vorige getal. Met gestapelde getallenlijnen ontdekt het kind zelf dat het volgende tiental 10 meer is dan het vorige. Dat kan al in groep 3. |
| | |
| | |
|
Leren rekenen |  | | Leren rekenen met de computer
| | Niet alleen diagnostiek en ook niet alleen nakijken van sommen. Vooral ook de juiste handeling tonen en stiekem afdwingen. In: Jeugd in school en wereld, vol, 67, no 6, pag. 381-385. |
|  |  | Het algoritme leren of leren algoritmiseren
| | Instampen van rekensommen houdt geen stand. Met leren rekenen naar nieuwe intelligentie. Met of zonder het onderwijs.
Jeugd in school en wereld, 1986, vol. 70, no april, pag. 20-22. |
|  |  | Leren rekenen en therapie in de supermarkt
| | Wanneer het onderwijs kinderen niet leert lezen en rekenen dan zouden de supermarkten dat misschien wel eens kunnen gaan doen. NRC, 4 mei 2006. |
|
Getallen tonen aan mensen |  |  | Presenting numbers to teachers, train drivers and travellers
| | Having so many similarities in human functions and tasks, for teachers, train drivers and travellers, shouldn't the interfaces for these professionals be similar, not only on a lower perceptual level (readability), but on a higher cognitive level too?
In: Application of Information Design 2008, Mälardalen University, Eskilstuna and IIID,25-28 June 2008. |
|  |  | Past and future of the presentation of quantitative data
| | Paper based traditional x, y, z-axis line graphics versus graphs using today’s technology to fit human perception, memory and thinking.
Presented: DD4D, data designed for decisions, enhancing social, economic and environmental progress, a joint IIID and OECD conference, Paris, 18-20 June 2009. |
|  |  | Vertrektijd is passé, leve de afteltijd
Toon je reizigers de tijd van vertrek of de tijd tot vertrek? | | Bussen- en treinenborden tonen in welke eeuw de vervoerder leeft: in de vorige papieren-eeuw waarin hij in jaren moest denken of in de huidige eeuw waarin hij dynamisch kan denken. In: OV-magazine, 2008, no 3, juli, pag. 26-27. |
|
Leonard Verhoef +31 (653) 739 750 Parkstraat 19 3581 PB Utrecht Nederland Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht. Naar top.
|