k2: 40 sommen tot: 687
asdfasdfasdf.1011 324
Wat zie je?
Kijk eerst of het kind in zijn beschrijving zelf noemt dat er bij geel meer ringen zijn.
Vraag op een gegeven moment:
Meer ringen in
blauw of in geel?
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel groen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
2
Meer
blauwe
ringen.
Meer
groene
ringen.
Evenveel ringen.
Weet ik niet.
makkelijker sommen
↙
Met klik terug, naar leerstap:
Woordenschat.
nog 1x
moeilijker sommen
↗
Met klik verder, naar leerstap:
Behoud van hoeveelheid, gevulde stippen.
Analyse van 0 gemaakte sommen. Nog 7 te gaan.
2 Rekenvoorwaarden. Behoud van hoeveelheid, lege ringen.
beoordeelt
afmeting
van ringen.
54
Nog niet
gemaakt.
55
Nog niet
gemaakt.
56
Nog niet
gemaakt.
57
Nog niet
gemaakt.
43
Nog niet
gemaakt.
44
Nog niet
gemaakt.
45
Nog niet
gemaakt.
beoordeelt
aantal
ringen.
Deze leerstap (2).
Behoud van hoeveelheid, lege ringen.
Naast zichtbare eigenschappen als kleur en vorm zijn er ook niet-zichtbare eigenschappen als zwaar en hard (materiaal, geluid en lopen). Hoeveelheid zelf is eigenlijk niet te zien, behalve dan via een andere zichtbare eigenschap. Het is een eigenschap van een groep. Verder een eigenschap van een eigenschap:
Wat is het aantal (de eigenschap van een groep) groenen (een eigenschap van een groepslid).
Best lastig.
Deze sommen bepalen of het kind hoeveelheidsbegrip heeft:
Welke groep heeft er meer?
; wat is het aantal. In de cognitieve psychologie zijn dit de conservatieproeven.
Geen link.
Naar alle 59 leerstappen.
Alle 59 leerstappen en 1406 sommen.