k2: 40 sommen tot: 687
asdfasdfasdf.1011 324
Druk op het juiste cijfer.
Het gaat om het lezen van cijfers. Het kind mag het antwoord wel zeggen maar moet op het cijfer drukken of het cijfer aanwijzen.
Geen link.
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel groen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
5
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Weet ik niet.
makkelijker sommen
↙
Met klik terug, naar leerstap:
Behoud van hoeveelheid, gevulde en gegroepeerde stippen.
nog 1x
moeilijker sommen
↗
Met klik verder, naar leerstap:
Stipgroepen tot 7 herkennen, groep 2.
Analyse van 0 gemaakte sommen. Nog 27 te gaan.
5 Rekenvoorwaarden. Hoeveelheidsbegrip, cijfers en telwoorden.
Langzaam.
3l
Nog niet
gemaakt.
2l
Nog niet
gemaakt.
5l
Nog niet
gemaakt.
9l
Nog niet
gemaakt.
1l
Nog niet
gemaakt.
4l
Nog niet
gemaakt.
6l
Nog niet
gemaakt.
8l
Nog niet
gemaakt.
7l
Nog niet
gemaakt.
Sneller.
3m
Nog niet
gemaakt.
2m
Nog niet
gemaakt.
5m
Nog niet
gemaakt.
9m
Nog niet
gemaakt.
1m
Nog niet
gemaakt.
4m
Nog niet
gemaakt.
6m
Nog niet
gemaakt.
8m
Nog niet
gemaakt.
7m
Nog niet
gemaakt.
Snelst.
3s
Nog niet
gemaakt.
2s
Nog niet
gemaakt.
5s
Nog niet
gemaakt.
9s
Nog niet
gemaakt.
1s
Nog niet
gemaakt.
4s
Nog niet
gemaakt.
6s
Nog niet
gemaakt.
8s
Nog niet
gemaakt.
7s
Nog niet
gemaakt.
Deze leerstap (5).
Hoeveelheidsbegrip, cijfers en telwoorden.
Met deze sommen leert het kind rekentaal. Welke hoeveelheid hoort bij welk gesproken telwoord en welk geschreven cijfer hoort daarbij.
De telwoordenrij is niet een toevallige volgorde als in de taalspelletjes:
Iene, miene, mutte.
of
Un, dun, dip.
maar óók een bepaalde hoeveelheid (kardinaliteit)
Iene
en
miene
is niet samen
mutte
maar
1
en
2
is wel samen
3
. Dat moet je wel even door hebben.
Een manier om de hoeveelheid duidelijk te maken is die hoeveelheid zo te presenteren dat tellen niet nodig is maar dat de hoeveelheid in en keer herkend kan worden. Subitizing noemen psychologen dat. Dat kan met de dobbelsteengroepering.
Het kind heeft het hoeveelheidsbegrip wanneer het de stippen niet telt maar in één keer herkent (korte reactietijd).
Geen link.
Naar alle 59 leerstappen.
Alle 59 leerstappen en 1406 sommen.