k2: 40 sommen tot: 687
asdfasdfasdf.1011 324

               

5





1


 
2


 
3


 
4


 
   5


 
6


 
7


 
8


 
9


 



Weet ik niet.
      
nog 1x
   



Analyse van 1 gemaakte sommen. Nog 26 te gaan.
5 Rekenvoorwaarden. Hoeveelheidsbegrip, cijfers en telwoorden.


Langzaam.
3l=6
2214931 s.
Pauze.
   
2l
Nog niet
gemaakt.
   
5l
Nog niet
gemaakt.
   
9l
Nog niet
gemaakt.
   
1l
Nog niet
gemaakt.
   
4l
Nog niet
gemaakt.
   
6l
Nog niet
gemaakt.
   
8l
Nog niet
gemaakt.
   
7l
Nog niet
gemaakt.
   0% van 1 sommen goed
0 s.
Sneller.
3m
Nog niet
gemaakt.
   
2m
Nog niet
gemaakt.
   
5m
Nog niet
gemaakt.
   
9m
Nog niet
gemaakt.
   
1m
Nog niet
gemaakt.
   
4m
Nog niet
gemaakt.
   
6m
Nog niet
gemaakt.
   
8m
Nog niet
gemaakt.
   
7m
Nog niet
gemaakt.
   
Snelst.
3s
Nog niet
gemaakt.
   
2s
Nog niet
gemaakt.
   
5s
Nog niet
gemaakt.
   
9s
Nog niet
gemaakt.
   
1s
Nog niet
gemaakt.
   
4s
Nog niet
gemaakt.
   
6s
Nog niet
gemaakt.
   
8s
Nog niet
gemaakt.
   
7s
Nog niet
gemaakt.
   
 0 % goed, van 1 gemaakte sommen,  NAN s. gemiddelde oplostijd, 24 Oct '21, 04:10
	3.235.179.111	2021-10-24	04:45:09	3l	6	3	0%	1	NAN	hoeveelheid_cijfers	5	Hoeveelheidsbegrip, cijfers en telwoorden.	


Deze leerstap (5).
Hoeveelheidsbegrip, cijfers en telwoorden.

Met deze sommen leert het kind rekentaal. Welke hoeveelheid hoort bij welk gesproken telwoord en welk geschreven cijfer hoort daarbij.

De telwoordenrij is niet een toevallige volgorde als in de taalspelletjes: Iene, miene, mutte. of Un, dun, dip. maar óók een bepaalde hoeveelheid (kardinaliteit) Iene en miene is niet samen mutte maar 1 en 2 is wel samen 3. Dat moet je wel even door hebben.

Een manier om de hoeveelheid duidelijk te maken is die hoeveelheid zo te presenteren dat tellen niet nodig is maar dat de hoeveelheid in en keer herkend kan worden. Subitizing noemen psychologen dat. Dat kan met de dobbel­steen­groepering.

Het kind heeft het hoeveelheids­begrip wanneer het de stippen niet telt maar in één keer herkent (korte reactietijd).

Geen link.


Naar alle 59 leerstappen.
Alle 59 leerstappen en 1406 sommen.