=
k2: 40 sommen tot: 687
asdfasdfasdf.1011 324
Stippen, keer of plus,
allemaal hetzelfde dus.
Zeg eventueel:
We gaan nu keersommen doen. Kijk maar eens.
Laat het kind bij een paar sommen eerst beschrijven wat het ziet. Beschrijf daarna eventueel zelf nog. Let op dat het kind niet gewoon de stippen blijft tellen.
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel groen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
50
+
=
2
+
2
=
2
x
2
=
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Weet ik niet.
makkelijker sommen
↙
Met klik terug, naar leerstap:
Som tot 100, met termen
onder
elkaar.
nog 1x
moeilijker sommen
↗
Met klik verder, naar leerstap:
Tafels tot uitkomst 20.
Analyse van 0 gemaakte sommen. Nog 30 te gaan.
50 Tafels tot 10. Tafels tot uitkomst 10.
Stippen
+som
xsom
2x2
Nog niet
gemaakt.
2x3
Nog niet
gemaakt.
2x4
Nog niet
gemaakt.
3x2
Nog niet
gemaakt.
3x3
Nog niet
gemaakt.
3x4
Nog niet
gemaakt.
3x2
Nog niet
gemaakt.
4x2
Nog niet
gemaakt.
3x2
Nog niet
gemaakt.
2x2
Nog niet
gemaakt.
+som
xsom
2x3
Nog niet
gemaakt.
2x4
Nog niet
gemaakt.
3x2
Nog niet
gemaakt.
3x3
Nog niet
gemaakt.
3x4
Nog niet
gemaakt.
3x3
Nog niet
gemaakt.
4x3
Nog niet
gemaakt.
3x3
Nog niet
gemaakt.
4x3
Nog niet
gemaakt.
2x2
Nog niet
gemaakt.
Alleen
xsom
2x3
Nog niet
gemaakt.
2x4
Nog niet
gemaakt.
3x2
Nog niet
gemaakt.
3x3
Nog niet
gemaakt.
3x4
Nog niet
gemaakt.
3x2
Nog niet
gemaakt.
4x2
Nog niet
gemaakt.
3x2
Nog niet
gemaakt.
4x3
Nog niet
gemaakt.
Deze leerstap (50).
Tafels tot uitkomst 10.
Een klassikaal lesprogramma dwingt de leermeester soms door te gaan naar deze leerstap. Kinderen die nog ongezien uitstekend tellend rekenen zijn daar nog niet aan toe. Keersommen zijn niet tellend op te lossen. Tot verbazin van velen vallen die kinderen nu dus door de mand: 'discalculie' en een aversie tegen getallen is geboren.
Geen link.
Naar alle 59 leerstappen.
Alle 59 leerstappen en 1406 sommen.