k2: 40 sommen tot: 687
asdfasdfasdf.1011 324

               

57




link tekst

No link.

          
          
          
          


7x4=
0
1
2
3
4
   
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
   
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
   
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
   
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
   
45
46
47
48
49


Weet ik niet.
      
nog 1x
   



Analyse van 0 gemaakte sommen. Nog 20 te gaan.
57 Tafels tot uitkomst 49 in tabel.
4x3
Nog niet
gemaakt.
4x4
Nog niet
gemaakt.
4x5
Nog niet
gemaakt.
4x6
Nog niet
gemaakt.
4x7
Nog niet
gemaakt.
5x3
Nog niet
gemaakt.
5x4
Nog niet
gemaakt.
5x5
Nog niet
gemaakt.
5x6
Nog niet
gemaakt.
5x7
Nog niet
gemaakt.
6x3
Nog niet
gemaakt.
6x4
Nog niet
gemaakt.
6x5
Nog niet
gemaakt.
6x6
Nog niet
gemaakt.
6x7
Nog niet
gemaakt.
7x3
Nog niet
gemaakt.
7x4
Nog niet
gemaakt.

Pauze.
7x5
Nog niet
gemaakt.
7x6
Nog niet
gemaakt.
7x7
Nog niet
gemaakt.


 NAN % goed, van 0 gemaakte sommen,  NAN s. gemiddelde oplostijd, 27 Oct '21, 12:10
	35.172.217.174	2021-10-27	12:40:31	7x3		21	%		0	keer_tabel_tot49	57	Tafels  tot uitkomst 49 in tabel.	


Deze leerstap (57).
Tafels tot uitkomst 49 in tabel.

Net als bij het optellen onder tien wordt het vermenigvuldigen boven 20 aangeleerd door de uitkomst van niet geautomatiseerde sommen af te leiden uit wel geautomatiseerde sommen. Dus: 4x4=16, dat weet ik, dus 5x4, is 4 erbij, is dus 20. Het kind kan zelf de volgende som kiezen (autonomie).

Deze handeling wordt uitgelokt met een tabel die geordend alle sommen toont. De sommen die het kind net niet kent staan direct naast sommen die het wel kent. Deze relatie-handeling verloopt steeds sneller (verkort zich). Je mag dat memoriseren noemen maar mijn voorkeur is de term automatiseren (steeds meer verkorten). Rekenmeesters met een voorkeur voor instampen en rijtjes kunnen dat met deze sommen overigens ook gewoon doen.

Geen link.


Naar alle 59 leerstappen.
Alle 59 leerstappen en 1406 sommen.