k2: 40 sommen tot: 687
asdfasdfasdf.1011 324

               

20

5-1=



0
1
2
3
4
   
5
6
7
8
9
10

Weet ik niet.
      
nog 1x
   



Analyse van 1 gemaakte sommen. Nog 20 te gaan.
20 Min onder tien. Som uitrekenen.


7-2=9
2572531 s.
Pauze.
   
5-1
Nog niet
gemaakt.
   
6-2
Nog niet
gemaakt.
   
5-2
Nog niet
gemaakt.
   
7-1
Nog niet
gemaakt.
   
3-2
Nog niet
gemaakt.
   
4-2
Nog niet
gemaakt.
   0% van 1 sommen goed
0 s.
7-4
Nog niet
gemaakt.
   
5-3
Nog niet
gemaakt.
   
6-4
Nog niet
gemaakt.
   
4-3
Nog niet
gemaakt.
   
5-2
Nog niet
gemaakt.
   
6-3
Nog niet
gemaakt.
   
7-3
Nog niet
gemaakt.
   
7-6
Nog niet
gemaakt.
   
9-5
Nog niet
gemaakt.
   
6-5
Nog niet
gemaakt.
   
4-6
Nog niet
gemaakt.
   
9-2
Nog niet
gemaakt.
   
8-5
Nog niet
gemaakt.
   
9-6
Nog niet
gemaakt.
   
 0 % goed, van 1 gemaakte sommen,  NAN s. gemiddelde oplostijd, 28 Oct '21, 06:10
	3.235.179.111	2021-10-28	06:18:38	7-2	9	5	0%	1	NAN	optellen_tot10_analyse_aftrekken	20	Som uitrekenen.	


Deze leerstap (20).
Som uitrekenen.

Voor aftrekken geldt min of meer hetzelfde als voor optellen. Aftrekken blijk lastiger. Het is onduidelijk waarom. Daarom is mijn voorkeur eerst het optellen goed te krijgen en het rekenen niet moeilijker te maken. Na het optellen is het aftrekken eenvoudiger. Maar dat zou mijn keuze zijn.

Optel- en aftreksommen doorelkaar geven meer fouten. Sommen doorelkaar belast het werkgeheugen met: Goed op het teken letten. Het kind moet omschakelen van 'optel-mode' naar 'aftrek-mode'. Er is dus minder ruimte in het werkgeheugen voor het rekenen zelf. Bovendien neemt de kans op werk­geheugen­fouten toe als het kind snel wil of moet werken. Vindt het kind rekenen lastig dan is er stress. Dat leidt ook weer tot het minder goed functioneren van het werkgeheugen. Het resultaat van die alles is dat kinderen fouten maken, maar die fouten komen niet doordat zij niet kunnen rekenen. Je hebt dan een onbetrouwbare meting zeggen psychologen dan.

Hoe dan ook, deze sommen bepalen hoe het met afrekken onder 10 staat.

Geen link.


Naar alle 59 leerstappen.
Alle 59 leerstappen en 1406 sommen.