k2: 40 sommen tot: 687
asdfasdfasdf.1011 324

    
    
    
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?

• Loopt het goed (veel groen).

• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).

• Wel veel fouten (donkergrijs)?



10



20

__+

    
10
11
12
13
14
   
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
   
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
   
35
36
37
38
39
Weet ik niet.





   
nog 1x
   

Zeg: Reken deze som maar eens uit.
Deze sommen tonen of het kind inwisselen en splitsen om tien voldoende beheerst. Expert-vinger-tellers vallen bij deze sommen door de mand. Zij hebben wel veel sommen goed maar doen er wel lang over.


Deze leerstap.



Deze sommen laten zien of het kind splitst om 10 en inwisselt. Er is geen animatie die de inwisselhandeling toont. Gewoon een klassieke som dus.

Om zeker een goede uitkomst te geven kiezen kinderen vaak voor uitrekenen door tellen. Vooral slimme en gemotiveerde kinderen die goed willen (of móeten) presteren. De drang het goed te doen verhindert experimenteren met betere methoden als inwisselen en splitsen rond 10.

Kinderen zijn zeer creatief in vingertellen. Zij gebruiken vingers, tenen en neuzen om het tellen in hun hoofd bij te houden. Het getel kan de rekenmeester dus gemakkelijk ontgaan. In deze leerfase vallen deze kinderen tot ieders verbazing ineens genadeloos door de mand. Boven de 20 is tellen niet meer te doen.

Voor de rekenmeester is dat dan ook moeilijk en memoriseren en instampen is een geliefde oplossing. Die oplossing zou overigens ook wel eens het probleem kunnen zijn. Wij zouden dus kiezen de kinderen te laten zien hoe de getallen in elkaar zitten en hoe je daar slim gebruik van kunt maken. De voorgaande sommen dus.

Geen link.


Analyse van 1 gemaakte sommen. Nog 27 te gaan.


1º x
10+ 1=28
pauze
1854591.99 s.
10+20 nog niet
gemaakt
20+ 1 nog niet
gemaakt
20+10 nog niet
gemaakt
10+  1 nog niet
gemaakt
10+10 nog niet
gemaakt
20+  1 nog niet
gemaakt
2º x15+10 nog niet
gemaakt
  5+10 nog niet
gemaakt
10+15 nog niet
gemaakt
25+  5 nog niet
gemaakt
20+  5 nog niet
gemaakt
15+  5 nog niet
gemaakt
  5+25 nog niet
gemaakt
3º x13+  9 nog niet
gemaakt
16+  5 nog niet
gemaakt
18+  4 nog niet
gemaakt
14+  7 nog niet
gemaakt
19+  3 nog niet
gemaakt
15+  6 nog niet
gemaakt
13+  8 nog niet
gemaakt
4º x16+  9 nog niet
gemaakt
17+  5 nog niet
gemaakt
15+  8 nog niet
gemaakt
18+  7 nog niet
gemaakt
14+  8 nog niet
gemaakt
16+  8 nog niet
gemaakt
17+  5 nog niet
gemaakt

Totaal:
  % goed, van gemaakte sommen,  0 s. gemiddelde oplostijd, 20 Oct '21, 12:10
	34.231.243.21	2021-10-20	00:37:36	10



 1 28 11 % 0 over20_kolommen



Analyse van gemaakte sommen. Nog 28 te gaan.


1º x
10+ 1=28
pauze
1854591.99 s.
10+20 nog niet
gemaakt
20+ 1 nog niet
gemaakt
20+10 nog niet
gemaakt
10+  1 nog niet
gemaakt
10+10 nog niet
gemaakt
20+  1 nog niet
gemaakt
2º x15+10 nog niet
gemaakt
  5+10 nog niet
gemaakt
10+15 nog niet
gemaakt
25+  5 nog niet
gemaakt
20+  5 nog niet
gemaakt
15+  5 nog niet
gemaakt
  5+25 nog niet
gemaakt
3º x13+  9 nog niet
gemaakt
16+  5 nog niet
gemaakt
18+  4 nog niet
gemaakt
14+  7 nog niet
gemaakt
19+  3 nog niet
gemaakt
15+  6 nog niet
gemaakt
13+  8 nog niet
gemaakt
4º x16+  9 nog niet
gemaakt
17+  5 nog niet
gemaakt
15+  8 nog niet
gemaakt
18+  7 nog niet
gemaakt
14+  8 nog niet
gemaakt
16+  8 nog niet
gemaakt
17+  5 nog niet
gemaakt

Totaal:
  % goed, van gemaakte sommen,  0 s. gemiddelde oplostijd, 20 Oct '21, 12:10
	34.231.243.21	2021-10-20	00:37:36	10



 1 28 11 % 0 over20_kolommen


Deze leerstap ().


Deze sommen laten zien of het kind splitst om 10 en inwisselt. Er is geen animatie die de inwisselhandeling toont. Gewoon een klassieke som dus.

Om zeker een goede uitkomst te geven kiezen kinderen vaak voor uitrekenen door tellen. Vooral slimme en gemotiveerde kinderen die goed willen (of móeten) presteren. De drang het goed te doen verhindert experimenteren met betere methoden als inwisselen en splitsen rond 10.

Kinderen zijn zeer creatief in vingertellen. Zij gebruiken vingers, tenen en neuzen om het tellen in hun hoofd bij te houden. Het getel kan de rekenmeester dus gemakkelijk ontgaan. In deze leerfase vallen deze kinderen tot ieders verbazing ineens genadeloos door de mand. Boven de 20 is tellen niet meer te doen.

Voor de rekenmeester is dat dan ook moeilijk en memoriseren en instampen is een geliefde oplossing. Die oplossing zou overigens ook wel eens het probleem kunnen zijn. Wij zouden dus kiezen de kinderen te laten zien hoe de getallen in elkaar zitten en hoe je daar slim gebruik van kunt maken. De voorgaande sommen dus.

Geen link.


Naar alle 59 leerstappen.
Alle 59 leerstappen en 1406 sommen.