De 2 van 23 is voor de kinderen niet concreet te zien dat het om 20 eenheden gaat. Hoe zichtbaar is dat bij munten, de getallenlijn en de lusabacus?
5.1
Munten
De literatuur beveelt in groep 3 en 4 munten aan om de tienvoudnul te leren begrijpen.
5.1.1
Eén cent
De woorden kraal, ei en stip zijn concrete verwoordingen voor één. Het woord cent is niet concreet. Een cent bestaat niet meer in de kindrealiteit.
Een betere naam voor cent zou dan eventueel centje zijn (een honderdste) of centde net als een tweede (deel) voor de helft. Maar ja, een centde ligt dan weer niet gemakkelijk in de mond.
|
De munt van 10 cent toont geen 10 centen. Alleen het abstracte slecht leesbare getal 10 op de munt verwijst naar 10 eenheden. Hij heet ook geen tiener of tientje of zo iet maar duppie of dubbeltje (een dubbele stuiver). Maar 10 euro’s heten dan weer niet een (grote) dubbele of een tiener maar een (klein)tientje. Waarom dat tientje klein is onduidelijk. Er zijn geen grote tienen. Ingewikkeld allemaal. Niet dat 10 cent 10 cent is maar al die woorden daarvoor. Niet 10 dubbeljes of 5x10 of zo iets.
|
5.1.3
Honderd cent
Het woord gulden (gouden munt) gaf nog een beetje aan dat het om veel ging.
Naast eenheden als cent is er ook de euro als eenheid. Aan het woord euro is niet te horen dat het om 100 eenheden gaat.
|
Het woord euro geeft geen indicatie over de waarde. Een duidelijk woord voor de euro zou zijn een honderdje, namelijk 100 cent. Maar ja, krijg dat er maar eens door. Op de 1 euro munt staat een 1 en dat moet 100 zijn. Er staat op 1 euro cent en dat cent betekent niet geld (centjes) en ook niet 1 cent maar dat betekent 100 cent. 50 cent is wel iets groter dan 1 euro, maar de delft minder. Je moet dan wel onder de euro blijven omdat
10% van groep 4 denkt dat 1 euro gewoon 1 cent is. Dat klopt overigens. Er staat 1 op en niet 100.
13% legt de 1 € en 2€ munt niet bij 100 of 200 op het meetlint maar bij 1 of 2 cm.
Bovendien is dat woord honderdje al in gebruik voor 100 euro. Afzonderlijk teken € x% noemt euro's gewoon cent en x% noemt centen gewoon euro' Vertel je 'rekenzwakken' kinderen dat euro eigenlijk honderd betekent dan wordt je aangeken met een blik van Meen je dat nou echt? en zeg je Ja echt. dan verandert de blik in: Wat debiel zeg. Het inwisselen vinden de kinderen lastig. Natuurlijk omdat inwisselen lastig is maar ook omdat wat ze zien het omgekeerde. Eén munt (1€) is evenveel waard als 10 munten (van 10 cent).
|
Hoeveel cent in 1 of 2 euro?
|
1€=100 cent: |
50% goed, |
4 s., | 0% weet niets, | | | |
2€=200 cent: |
50% goed, |
4 s., | 0% weet niets, | 8 | 0 | |
1x50_5x10?: |
11% goed, |
1 s., | 0% weet niets, | 16 | 0 | |
1x1_2x50?: |
25% goed, |
2 s., | 0% weet niets, | 9 | 0 | |
1x1_10x10?: |
22% goed, |
2 s., | 0% weet niets, | 8 | 0 | |
|