Hoe leg je uit dat tien betekent 1 0?


Wat moet het kind denken bij tien?

6 werkbladen

In groep 3 begint het rekenen met tellend optellen tot 10. Aanvankelijk tellen de kinderen met vingers, telraam en getallenlijn. Daarna tellen ze uit het hoofd. Dat tellend optellen gaat zo goed dat de kinderen blijven tellen, ook boven 10. Daardoor ontgaat het kind dat 10 voor het concept tien, twéé getallen zijn. Dus niet als bij oe: twéé tekens voor één klank. Toch krijgt het kind met tellend optellen een goede uitkomst. Niets aan de hand zal het kind denken. De geschiedenis en groep 3 en 4 leren wat anders.
      Leonard Verhoef
Contact





Rond 1200 komt 10 Italië binnen (Kaplan, 2000). Het concept tien werd geschreven als 10. Het Christelijke volk begreep die geniale Arabische 10-eenen ruilen voor 1-tien-truc niet. Dat de Arabieren daar zo goed mee konden rekenen kwam natuurlijk doordat de duivel de uitkomst influisterde. Daar kun je nu bij kinderen niet mee aankomen. Het onderwijs heeft nu voor tientalligheid de telwoorden, de verdwijnsom en de getallenlijn. Hoe moet je daar bij groep 3 en 4 mee aankomen?

1 De telwoorden

Het volk kan de uitvinding van het wiel niet tegenhouden. De schrijfwijze van de getallen veranderde geleidelijk aan toch van de onhandige Romeinse letters, zoals XIV voor veertien, in het Arabische tientallige 14. De schrijfwijze werd Arabisch maar de telwoorden bleven onveranderd. De tienen zijn dus in de telwoorden niet goed te horen. Voor de kinderen is het overigens geen probleem blijkt uit de statistieken. Sommen tot 20 kunnen de kinderen tellend en dus zonder tienen oplossen. Ook ontdekken de kinderen wel dat je sommen als 9+10 zonder tellen kunt oplossen door de 9 gewoon op de 0 te zetten. De som zeggen, is al de uitkomst horen. Die sommen gaan dan ook goed bij 92% van de 'rekenzwakken' in groep 4 (15 kinderen). Boven de 30 begint dat tellen wel lastig te worden. Maar dat merk je pas in groep 4. De som 10+9 kreeg in groep 4 bij 92% dan wel nog zonder tellen de goede uitkomst 19, maar 200+5 wordt dan bij 55% van de kinderen ineens 2005 of 700 (100%= 23 'rekenzwakke' kinderen, groep 4).

In de klas kan de leerkracht de kinderen helpen met een tijdelijke klassegeheimtaal als: Begrijpen de kinderen de geheimtaal dan gaat de leerkracht over naar de telwoordentaal van het volk: Germaans, Oudsaksisch en Oudnoors: Al met al is het leerpsychologisch gezien niet handig om een abstract en ingewikkeld concept als tientalligheid aan zevenjarigen uit te leggen in het Oudsaksisch en Oudnoors. Dan wordt het rekenen boven 30 ineens toch nog weer duivels. Het onderwijs lost dit op verschillende manieren op, zoals met de verdwijnsom.

2 De verdwijnsom

De schrijfwijze van tienen in getallen maakt een handige tienverdwijntruc mogelijk. De som 17-7 heet in het onderwijs daarom een verdwijnsom. De 7 van 17 verdwijnt en de tienvoudnul verschijnt in de uitkomst. Maar bij 17-2 verdwijnt er ook wat, namelijk 2. Verdwijnen is gewoon aftrekken. De tientallige essentie is dat er iets verschijnt, namelijk de tienvoudnul die onder de 7 van 17 zit. Maar die tienvoudnul ziet het kind pas nádat het de som tellend uitgerekend heeft. In de klas kun je de kinderen de tienverschijntruc zelf laten ontdekken. Toon de tienvoudnul als schaduw onder de eenen van de eerste term zoals in afbeelding 1.

De onthulling van een tientruc

Afbeelding 1.


Naar getallenlijnstickers met een tienvoudnul onder het cijfer van de eenen.


Ook afbeelding 2 en 1 tonen hoe het kind de tienvoudnul zelf kan ontdekken.

Afdwingen van x op de nul van 10

Afbeelding 2.


Naar dit werkblad.


Tabel 1: Hoe ontdekt het kind de tienvoudnul met afbeelding 2



Gaat afdwingen met afbeelding 2) goed dan kan de leerkracht daarna al in groep 3 ijskoud komen met gewone sommen 90+7 zonder afdwingen. De statistieken tonen dat dit werkt (tabel 2).
Tabel 2: Sommen als 10+5 en 90+7

Voor afbeelding 2: 55% goed, 17 s., 15% weet niets,477 gr. 3.
Na afbeelding: 2: 94% goed, 10 s., 0% weet niets,497 gr. 3.


Al met al leiden verschijnsommen als 97-7 niet alleen tot meer inzicht in tientallen. Het 'zelf ontdekken' van de oplossing van zo'n hele grote som als 97-7 is een boost voor een 'rekenzwakke' in groep 3.

3 De getallenlijn

Behalve de verdwijnsom heeft het onderwijs ook de getallenlijn (afb. 3) De getallenlijn is het beste dat de moderne rekendidactiek van de moderne wiskunde geleend heeft (Freudenthal, 1973).

 8  9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
De gebruikelijke getallenlijn

Afbeelding 3.


Hoe onthult de getallenlijn aan de muur van elke klas de Arabische tientrucs? Zonder veel woorden kan de leerkracht zijn getallenlijn oppimpen met tientrucs (afb. 5).

4 Ingewikkeld allemaal

Eén methode, één truc heeft in het onderwijs de voorkeur, zoals een getallenlijn met alleen 'gewone' cijfers voor het leren automatiseren en tienen (afb. 3). Inzicht krijgt een kind als het tienen gebruikt in verschillende situaties. Dat inzicht krijgt een kind dus door te beginnen met het toepassen van verschillende trucjes met 10 als basis. Afbeelding 5 en 6 tonen tientrucjes.

Alles bij elkaar is die tien toch wel een ingewikkeld concept. Maar wat is er eigenlijk ingewikkeld? Zijn dat de tienen, de beelden daarvoor of de telwoordentaal? Die telwoorden zijn een middeleeuwse stad waarin je onmiddellijk verdwaalt, aldus Wittgenstein (Miller et al. 2005). Wittgenstein is een van de grootste filosofen van de vorige eeuw. Hij was ook leraar. Op een basisschool.

5 Literatuur

Campbell, J. (2005). Handbook of mathematical cognition. Psychological Press.

Kaplan, R., (2000). Het paradoxale niets. Een geschiedenis van het getal nul. Bert Bakker.


Miller, F.K., Kelly, J. & Zhou, Z. (2005). Learning Mathematics in China and the United States. Cross-Cultural Insights into the Nature and Course of Preschool Mathematical Development. In: Campbell Handbook of Mathematical Cognition.

6 Meer over getallen, psychologie en leren rekenen

De fouten bij het telraam

Is een 'slechte' telraamrekenaar 'rekenzwak', onhandig of geen van beide?
Sinds 1900 gebruikt het onderwijs in groep 3 het telraam met twee horizontale staven. Elke staaf heeft 10 kralen in twee kleuren. Bijna 125 jaar later zijn er in groep 4 nog kinderen die sommen onder 10 niet geautomatiseerd hebben en nog tellend uitrekenen. Is er wat mis met die kinderen. Of is er wat mis mat dat telraam? Hoe zit het met de getal-, vinger-, oog-, leer- en denkvriendelijkheid van dat telraam? Hier de eenvoudigste vraag: Is het telraam vingervriendelijk?

Leren automatiseren met de getallenlijn.

Hoe kan je met een telmiddel als de getallenlijn voorkomen dat kinderen tellend blijven optellen?
In groep 2 leren de kinderen eerlijk delen, gelijk maken en wegen (Van Galen & van Os, 2025). In groep 3 gaat het niet meer om hoeveelheden maar om precieze hoeveelheden: aantallen. Vervolgens komt het 'echte' rekenen, namelijk het samenvoegen van twee aantallen: rekenen met getallen. Het onderwijsdoel is dat het kind de sommen niet tellend optelt maar geautomatiseerd heeft. Dit automatiseren gaat in vier stappen.

Hoe leg je uit dat tien betekent 1 0?

Wat moet het kind denken bij tien?
6 werkbladen
In groep 3 begint het rekenen met tellend optellen tot 10. Aanvankelijk tellen de kinderen met vingers, telraam en getallenlijn. Daarna tellen ze uit het hoofd. Dat tellend optellen gaat zo goed dat de kinderen blijven tellen, ook boven 10. Daardoor ontgaat het kind dat 10 voor het concept tien, twéé getallen zijn. Dus niet als bij oe: twéé tekens voor één klank. Toch krijgt het kind met tellend optellen een goede uitkomst. Niets aan de hand zal het kind denken. De geschiedenis en groep 3 en 4 leren wat anders.

Hoe voorkom je zeeziekte bij de rekenles

Hoe tonen telwoorden, geschreven getallen en de getallenlijn de tientallen?
8 werkbladen
De getallenlijn toont dat het volgende getal één meer is dan het vorige getal. Met gestapelde getallenlijnen ontdekt het kind zelf dat het volgende tiental 10 meer is dan het vorige. Dat kan al in groep 3.






Leren rekenen
Leren rekenen met de computer

Niet alleen diagnostiek en ook niet alleen nakijken van sommen. Vooral ook de juiste handeling tonen en stiekem afdwingen. In: Jeugd in school en wereld, vol, 67, no 6, pag. 381-385.

Het algoritme leren of leren algoritmiseren

Instampen van rekensommen houdt geen stand. Met leren rekenen naar nieuwe intelligentie. Met of zonder het onderwijs. Jeugd in school en wereld, 1986, vol. 70, no april, pag. 20-22.

Leren rekenen en therapie in de supermarkt

Wanneer het onderwijs kinderen niet leert lezen en rekenen dan zouden de supermarkten dat misschien wel eens kunnen gaan doen. NRC, 4 mei 2006.



Getallen tonen aan mensen
Presenting numbers to teachers, train drivers and travellers

Having so many similarities in human functions and tasks, for teachers, train drivers and travellers, shouldn't the interfaces for these professionals be similar, not only on a lower perceptual level (readability), but on a higher cognitive level too? In: Application of Information Design 2008, Mälardalen University, Eskilstuna and IIID,25-28 June 2008.

Past and future of the presentation of quantitative data

Paper based traditional x, y, z-axis line graphics versus graphs using today’s technology to fit human perception, memory and thinking. Presented: DD4D, data designed for decisions, enhancing social, economic and environmental progress, a joint IIID and OECD conference, Paris, 18-20 June 2009.

Vertrektijd is passé, leve de afteltijd

Toon je reizigers de tijd van vertrek of de tijd tot vertrek?
Bussen- en treinenborden tonen in welke eeuw de vervoerder leeft: in de vorige papieren-eeuw waarin hij in jaren moest denken of in de huidige eeuw waarin hij dynamisch kan denken. In: OV-magazine, 2008, no 3, juli, pag. 26-27.



Leonard Verhoef

+31 (653) 739 750
Parkstraat 19
3581 PB Utrecht
Nederland

Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht.

Naar top.