Kilometers tellen of speed control? De km-teller van de toekomst: Een technische teller van kilometers of informatie voor het denken van de bestuurder bij het uitvoeren van zijn speed control taak. Vooral bij de zelfrijdende auto is het in de gaten houden van de techniek van belang. | ![]() |
Geschiedenis | Technisch is het verschil tussen auto van 120 jaar geleden en de auto’s van nu groot. Vooral als deze auto zelf rijdt. Het verschil tussen de kilometerteller van 120 jaar geleden en nu is klein. Beide bestaan uit een cirkel met getallen en een wijzer. |
![]() | De eerste kilometerteller van Schulze uit 1902. |
De technische toekomst |
![]() Analoog als in 1902 en ook digitaal. Wat is beter, analoog of digitaal? |
![]() De kmh-teller in de Italdesign davinci 2019. |
![]() De kmh-teller in de Lamborghini huracan evo spyder 2019. Alleen digitaal. |
![]() De kmh-teller in de Honda e prototype 2019. Alleen digitaal. |
Hieronder een vergelijking van een digitale en analoge presentatie van hoeveelheden.
![]() |
Een psychologische toekomst |
De taak De taak van de automobilist 120 jaar geleden verschilt van de taak van de automobilist van de zelfrijdende auto nu. | Vroeger was het voldoende te weten wat de snelheid is. Nu is de taak: speed control en superviseren computers die bepalen hoe hard de zelfrijdende auto rijdt. Een andere taak betekent andere hulpmiddelen. |
Een cognitief psychologische ’kilometerteller’, vooral voor de bestuurder van een zelfrijdende auto. |
Een psychologische kmh-teller betekent: • Niet digitaal de huidige snelheid. • Wel een geëvalueerde (groen, geel, oranje, rood) interpretatie (OK/te laag/te hoog) van de snelheid nu. • Wel de verwachte geëvalueerde snelheid bij | De bestuurder kan zijn snelheidsprofiel (het gekleurde figuur), zonder de randen te raken (te hard te rijden) nauwkeurig door de verticale buis van het ideale snelheidsprofiel leiden. Deze prognose van zijn snelheid stelt hem in staat nauwkeurig te |
Denken De bestuurder ziet geen getallen en hoeft niet te schatten en te rekenen. Hij ziet de grafisch de relaties tussen huidige snelheid, toegestane snelheid, de afstand tot het doel en suggesties voor het veranderen van de snelheid. Hij weet niet precies hoeveel kilometers per uur hij rijdt maar hij beheerst wel zijn snelheid. | Hij kan niet zien hoe hard hij nu rijdt maar hij kan duidelijk kiezen tussen: (veel te) hard bij het volgende target (bijvoorbeeld een geladen stilstaande betonmolen of een andere route (bijvoorbeeld de sloot in). |
Waarnemen Het waarnemen van grafische vlakken is eenvoudiger dan het waarnemen van getallen. | • |
Behalve toekomst en psychologie ook psychologie voor: |
|
Contact |
+31 (653) 739 750 Parkstraat 19 3581 PB Utrecht Nederland leonardverhoef@gmail.com Kamer van koophandelnummer: 39057871, Utrecht. |